کد خبر : 240106 تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸

۱۱ راز عجیبی که دانشمندان هیچ استدلالی برای آنها نیافته اند

۱۱ راز عجیبی که دانشمندان هیچ استدلالی برای آنها نیافته اند به نظر می رسد که دانشمندان هر آن چه که در زمین وجود دارد را مورد مطالعه قرار داده اند اما موضوع مهم این است که آن ها علی رغم تلاش های خود برای تعدادی از وقایع تاکنون هیچ …

۱۱ راز عجیبی که دانشمندان هیچ استدلالی برای آنها نیافته اند

۱۱ راز عجیبی که دانشمندان هیچ استدلالی برای آنها نیافته اند

به نظر می رسد که دانشمندان هر آن چه که در زمین وجود دارد را مورد مطالعه قرار داده اند اما موضوع مهم این است که آن ها علی رغم تلاش های خود برای تعدادی از وقایع تاکنون هیچ استدلال و جواب منطقی نیافته اند که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

۱- گربه ها چطور خرخر می کنند؟

گربه ها وقتی شاد باشند خرخر می کنند اما تاکنون کسی نتوانسته بگوید که چطور این کار را می کنند. وقتی که گربه ها خرخر می کنند حتی نمی توانید صدای تپش قلبشان را بشنوید. به عقیده دانشمندان گربه ها با استفاده از تارهای صوتی خود این صدا را تولید می کنند. فرکانس این صدا باعث افزایش سرعت التیام زخم و کاهش درد می شود. از اینرو زمانی که گربه دچار استرس شده یا زخمی است بیشتر خرخر می کند.

۲- منشا بعضی از حیوانات کجاست؟

بسیاری از گونه های جانوری هیچ اجدادی ندارند. هیچ کس نمی داند که دوزیستان کی و چگونه از ماهی ها به وجود آمده اند زیرا اولین جانوران خشکی زی بال ها و سر تکامل یافته ای داشته اند. همچنین گفته می شود که نسل دایناسورها حدود ۶۵ میلیون سال پیش و در نتیجه یک فاجعه عظیم منقرض شده است. در همین زمان گونه هایی از پستانداران به وجود آمده اند که منشأ آن ها تاکنون ناشناخته مانده است.

۳- آیا گاوها دارای قطب نمای مغناطیسی هستند؟

با استفاده از نرم افزار گوگل ارث (Google Earth) دانشمندان به مطالعه هزاران گاو در حال چرا پرداختند و به یک نتیجه شگفت انگیز رسیدند. ۷۰ درصد از این گاوها هنگام چریدن یا نوشیدن آب سر خود را به سمت شمال یا جنوب می چرخاندند. این موضوع در تمامی قاره ها بدون توجه به نوع زمین، آب و هوا و دیگر فاکتورها یکسان بوده است.

۴- باران ژلاتینی چیست؟

در آگوست سال ۱۹۹۴ اتفاق عجیبی در شهر اوکویل (Oakville) واشنگتن رخ داد. در یکی از روزهای ماه آگوست به جای باران از آسمان یک ماده ژلاتینی باریدن گرفت و روز بعد تعدادی از مردم به بیماری شبیه سرماخوردگی دچار شدند. محققان این ماده ژلاتینی را مورد آزمایش قرار دادند و دو نوع باکتری را در این ماده مشاهده کردند که یکی از آن ها به طور طبیعی در سیستم گوارشی انسان موجود است. اما نتوانستند رابطه بین این باکتری و شیوع بیماری شبیه سرماخوردگی در میان شهروندان را کشف کنند.

۵- ماده تاریک (dark matter) چیست؟

۲۷ درصد از جهان هستی را ماده تاریک تشکیل داده است که نه از اشعه الکترومغناطیسی ساطع می شود و نه با آن وارد واکنش می شود بنابراین امکان کشف و سر درآوردن از آن وجود ندارد. اولین نظریه ها در مورد ماده تاریک حدود ۶۰ سال پیش ارائه شدند اما دانشمندان تاکنون هیچ مدرک مستدلی دال بر وجود این ماده را ارائه نکرده اند.

۶- چند سیاره در منظومه شمسی وجود دارد؟

از زمانی که پلوتو (Pluto) به طور رسمی از جرگه سیاره ها خط زده شد باور عمومی بر این است که ۸ سیاره در منظومه شمسی وجود دارد. کمربند کویپر (Kuiper belt) دورتر از پلاتو از اشیاء یخی تشکیل شده است. دانشمندان هزاران شی را در این منطقه کشف کرده اند که حتی از پلاتو نیز بزرگترند. همچنین آنها متوجه شکاف عمیقی در کمربند کویپر شده اند که در آن یک سیاره بزرگ به اندازه زمین تمامی سنگ های کمربند کویپر را به سمت خود کشیده است.

۷- چرا افراد راست دست یا چپ دست هستند؟

اغلب انسان ها (۷۰ تا ۹۵ درصد) راست دست بوده و بقیه که تعداد بسیار کمتری را شامل می شوند چپ دست به شمار می آیند. البته تعداد بسیار کمی نیز توانایی استفاده از هر دو دست خود در همه کارها را دارند و نمی توان آن ها را راست دست و یا چپ دست دانست. ژن های افراد در این موضوع نقش دارند اما تاکنون ژن چپ دستی کشف نشده است. محیط اطراف نیز در چپ دست شدن یا راست دست شدن افراد موثر به شمار می آید زیرا وقتی که کودکان چپ دست مجبور می شوند با دست راست خود بنویسند پس از مدتی به راست دست تبدیل می شوند.

۸- چرا جانوران عظیم الجثه منقرض شدند؟

جانوران عظیم الجثه که به آن ها مگافاونا (megafauna) گفته می شود در حدود ۱۰٫۰۰۰ سال پیش از روی زمین محو شدند. برخی معتقدند که تغییرات شدید آب و هوایی باعث از بین رفتن این جانوران شده و برخی دیگر نیز بر این باورند که گرسنگی و کمبود غذا نسل این جانوران را منقرض کرده است. با این وجود دانشمندان در منطقه آلاسکا جسد یک ماموت را زیر یخ های قطبی پیدا کرده اند که معده اش پر از گیاه هضم نشده است.

۹- چرا ما رویا می بینیم؟

بعضی بر این عقیده اند که رویاها تصاویر تصادفی و امواج مغزی هستند. برخی دیگر آن ها را امیال ناآگاهانه، مشکلات حل نشده و تجربیات می دانند. مطالعه رویاها را رویا شناسی (oneirology) می نامند. دانشمندان بر این باورند که رویاها نشان از چیزی پنهان در عمق روح انسان دارد اما کسی نمی داند در عمق روح انسان دقیقاً چه می گذرد.

۱۰- غرش فضا (space roar) چیست؟

زمانی که در سال ۲۰۰۶ دانشمندان در حال مطالعه در مورد ستاره های جوان بودند ناگهان متوجه یک صدای غرش ناشناخته شدند.اگرچه صدا نمی تواند در فضا منتشر شود اما امواج رادیویی این قابلیت را دارند. اما منشاً این صدا از کجاست؟ دانشمندان فقط می دانند که این صداها متعلق به ستاره ها یا یک پدیده کیهانی نیست.

۱۱- چرا ما گروه های خونی متفاوتی داریم؟

انواع گروه های خونی آنتی ژن های متفاوتی در درون سلول های خونی دارند. آن ها سیگنال های آنتی بادی هایی هستند که سلول های غریبه را در بدن از بین می برند اما دانشمندان تاکنون پاسخی برای علت متفاوت بودن این گروه های خونی پیدا نکرده اند. برخی بر این عقیده اند که این تفاوت ها به سیستم ایمنی و انواع بیماری ها مربوط است برای مثال افرادی که گروه خونی “”B “ دارند در برابر بیماری ای کولی (E. coli) آسیب پذیرتر هستند و افرادی که گروه خونی “O” دارند احتمال مرگشان در اثر ابتلا به مالاریا کمتر است.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : جالب و خواندنی ، سرگرمی بازدید 528 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php