کد خبر : 223120 تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۸:۰۷

سوغات اصفهان چیست؟

سوغات اصفهان چیست؟ استان اصفهان به مانند دیگر استان‌های کشور عزیز ایران، از صنایع‌دستی زیبا و شیرینی‌های خوشمزه برخوردار است و هر روز گردشگران زیادی به این استان سفر می‌کنند و از این محصولات به دوستان و اقوامشان به عنوان سوغات هدیه می‌دهند. شیرینی‌های سنتی استان اصفهان گز استان اصفهان …

سوغات اصفهان چیست؟

سوغات اصفهان چیست؟

استان اصفهان به مانند دیگر استان‌های کشور عزیز ایران، از صنایع‌دستی زیبا و شیرینی‌های خوشمزه برخوردار است و هر روز گردشگران زیادی به این استان سفر می‌کنند و از این محصولات به دوستان و اقوامشان به عنوان سوغات هدیه می‌دهند.

شیرینی‌های سنتی استان اصفهان

گز

استان اصفهان به گز شهرت دارد و طبق تحقیقات دانشمندان پیشینه‌ی این شیرینی خوشمزه و دلچسب به زمان سلطنت صفویان بازمی‌گردد.

قدیمی‌ها نام گز را از شیره‌ی درختی به اسم انگبین (انگبین ریشه گیاهی به اسم درخت گز یا بته است که در دامنه‌ی کوه‌های خوانسار و چهارمحال و بختیاری وجود دارند و در هنگام فصل تابستان با گرم‌ شدن هوا، شیره‌ی این درخت به شکل دانه‌های ارزن که رنگ زردی هم دارند از ساقه‌ی درخت بیرون می‌آیند) گرفته‌اند.

این شیرینی دوست داشتنی از ترکیب گلاب، سفیده‌ی تخم‌مرغ، خلال بادام، بیدمشک، ترکیب گلوکز، شکر، مغز پسته و خلال فندق تهیه می‌شود.

انگبین در استان اصفهان از قیمت بالایی برخوردار است اما در تولید خیلی کم این ماده را به ترکیبات گز اضافه کرده و گز انگبین طبخ و درست می‌کنند.

پولکی

به یقین می‌توان گفت که پولکی از فوق‌العاده‌ترین شیرینی‌های استان اصفهان است که در طرح‌های مختلف پخت می‌شود. مواد تهیه‌ی پولکی کنجد، هل و شکر است و مردم خون گرم استان اصفهان با ذوق و سلیقه‌ی خاصی این خوراکی را درست می‌کنند.

شیرینی برشتوک

از دیگر شیرینی‌های سنتی و معروف استان اصفهان، برشتوک است که عطر و مزه‌ی بی‌نظیری دارد.

در پخت برشتوک از موادی چون آرد نخودچی، سفیده‌ی تخم‌مرغ، روغن جامد، خلال پسته، آرد گندم، پودر هل و پودر قند و استفاده می‌شود. افرادی که به اصفهان سفر می‌کنند، این شیرینی خوشمزه را به عنوان سوغاتی برای دوستان خود می‌کنند.

شیرینی برنجی

برنجی نوع دیگری از شیرینی‌های خوش‌طعم و لذیذ استان اصفهان است که افراد بسیاری به سوی این شیرینی خوشمزه روی می‌آورند.

استاد کاران زبردست و ماهر در پخت‌وپز شیرینی برنجی از موادی چون زعفران، تخم‌مرغ، آرد برنج، گلاب و شکر ساییده شده استفاده می‌کنند.

شیرینی کرکی

یکی دیگر از شیرینی‌های معروف و پرطرفدار استان اصفهان می‌توان به شیرینی کرکی اشاره کرد که طعم بسیار دلچسبی دارد و هرکسی که از آن میل می‌کند، ناخودآگاه شیفته‌اش می‌شود.

قنادان اصفهان برای طبخ شیرینی کرکی از روغن حیوانی، شکر، زعفران، آرد گندم، تخم‌مرغ و پودر هل استفاده می‌کنند.

صنایع دستى استان اصفهان

در استان اصفهان هنرمندان بسیاری در زمینه گلیم‌بافی، قلاب‌‌دوزی، ملیله‌‌دوزی، قلم‌زنی و کاشی‌سازی فعالیت می‌کنند. زنان هنرمند و زبردست با ذوق و سلیقه‌ی فوق‌العاده‌ی خود انواع گوشواره، گردنبند، سنجاق و دستبند را درست می‌کنند و از به فروش رساندن آن‌ها، کسب درآمد می‌کنند. این صنایع زیبا و جذاب، سوغاتی‌های دل‌نشینی هستند و هر کسی که این صنایع را می‌بیند از آن‌ها برای اقوام خود خریداری می‌کند.

قلم‌زنی استان اصفهان

قلم‌زنى از دیگر صنایع‌دستی استان اصفهان به شمار می‌رود که از دیرباز تاکنون این هنر جزو شغل‌های مردم این شهر بوده است.

استادکاران زبردست و ماهر با هنر قلم‌زنی وسایلی چون گلدان، مجمعه‌هاى بزرگ مسى،‌ بشقاب، نمکدان، سینی، قوطى سیگار و قاب عکس درست می‌کنند و گردشگران این صنایع جذاب و قشنگ را برای خانواده و اقوام خود خریداری می‌کنند.

کاشى سازى

هنر کاشی‌سازی از دیگر صنایع‌دستی استان اصفهان محسوب می‌شود. از این هنر زیبا برای زیبا‌سازی مغازه‌ها، منازل، ساختمان‌ها، مدارس و میدان‌ها استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که با هنر کاشی‌سازی انواع و اقسام گلدان‌ها و ظرف‌ها را طراحی کرده و می‌سازند. در شهرستان شهر رضا ظرف‌های آب‌ رنگ که روی آن را با نقش سیاه قلم ساخته‌اند به وفور دیده می‌شود که سوغات خیلی خوبی برای مسافران است.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : جالب و خواندنی ، سرگرمی بازدید 751 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php