کد خبر : 219863 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۶ - ۸:۰۳

سوغات قم چیست؟

سوغات قم چیست؟ استان قم یکی دیگر از شهرهای با ارزش کشور ایران است و همه روزه مردم بسیاری از نقاط مختلف ایران و دنیا برای زیارت حرم حضرت معصومه(ص) و مسجد مقدس جمکران به این شهر می‌آیند. قم سوغاتی‌های مختلفی از جمله سوهان دارد که برای هضم غذا بسیار …

سوغات قم چیست؟

سوغات قم چیست؟

استان قم یکی دیگر از شهرهای با ارزش کشور ایران است و همه روزه مردم بسیاری از نقاط مختلف ایران و دنیا برای زیارت حرم حضرت معصومه(ص) و مسجد مقدس جمکران به این شهر می‌آیند. قم سوغاتی‌های مختلفی از جمله سوهان دارد که برای هضم غذا بسیار مفید است. صنایع‌دستی از دیگر سوغات شهر قم به‌حساب می‌آید.

تاریخچه سوهان

بر اساس مدارک موجود، پخت سوهان به دوران حکومت قاجاریان بازمی‌گردد. در آن زمان مردی به اسم ملا ابراهیم شماعی در روز افتتاحیه‌ی حرم حضرت معصومه(ص) یک حلوایی درست می‌کند که به هضم غذا کمک شایانی کرد. و بعدها نام این حلوای دل‌چسب و شیرین را سوهان نام‌گذاری کردند.

از آن زمان پخت این حلوای شیرین روز به روز رونق پیدا کرد و امروزه در سرتاسر استان قم کارگاه‌های پخت و پز سوهان شبانه‌روز فعالیت دارند و بهترین و با کیفیت‌ترین سوهان را در اختیار مردم قرار می‌دهند.

جوانه‌ی گندم مهم‌ترین و اصلی‌ترین ماده در طبخ سوهان است که خواص باارزشی همچون پروتئین، آرامش بخش مغز و اعصاب، ویتامین‌هایE , B و دارا بودن قند از نوع طبیعی برای ذخیره و نگهداری انرژی بدن را دارد. البته در این محصول خوشمزه روغن حیوانی، کره، هل و زعفران استفاده می‌شود که هرکدام اهمیت زیادی برای بدن دارند.

انواع سوهان

سوهان انواع گوناگونی چون لقمه‌ای، سنتی، گزی، عسلی، حبه‌ای، کنجدی و حلوایی دارد. از دیگر سوغاتی‌های زیبا و معروف استان قم می‌توان به تسبیح و مهر و انواع ظروف گچی، سنگی، تزئینی، فرش ابریشم و میوه‌هایی نظیر انجیر و انار اشاره کرد.

خرمهره سازی قم

از دیگر سوغاتی استان قم می‌توان از خرمهره صحبت کرد که از قدیم تا به اکنون علاقه‌مندان بسیاری مجذوب آن شده‌اند. خرمهره درواقع از سنگ‌های فیروزه‌ای یا آبی‌رنگ درست شده‌اند که به قول قدیمی‌ها برای دوری از چشم و نظر بکار برده می‌شود. البته رنگ آبی به روح و روان آدم آرامش خاصی وارد می‌کند و انرژی‌های منفی را از انسان دور می‌کند.

طبق اسناد برجای‌مانده از زمان‌های گذشته، قدمت خرمهره به حدود ۵۰۰۰ هزار سال پیش یعنی در دوران حکومت اشکانیان و هخامنشیان بازمی‌گردد که مردم آن زمان از خرمهره استفاده می‌کردند. جالب است بدانید که این سنگ بعد از تولید در ایران به‌وسیله‌ی یکی از شاهزادگان ایرانی به کشور مصر هدیه داده می‌شود.

این سنگ‌های زیبا در کشورهای اروپایی مانند آلمان هم کاربرد فراوانی دارد که به آن تکنیک قم می‌گویند.

قالی قم

استان قم قالی‌های دستبافت معروفی دارد و مردم کشور ایران با این قالی‌ها نقش و جلوه‌ی باشکوهی به خانه‌هایشان می‌دهند.

در بازار شهر قم در قسمت تیمچه‌فروشان این قالی‌های زیبا و جذاب به چشم می‌خورند. این قالی‌ها ترکیبی از بافت، نقش، رنگ و الیاف فرش‌های ایرانی است که جنس بیشترشان از کرک، پشم و ابریشم است و به چله‌ابریشم و گل‌ابریشم مشهورند و توجه همه را به خود جلب می‌کند.

معرق قم

تابلوهای معرق از دیگر صنایع‌دستی استان قم به‌حساب می‌آید. هنر معرق‌کاری فقط برای کشیدن تابلوها استفاده نمی‌شود بلکه در ساخت و تولید میز، صندلی، مبل بعضی وسایل تزئینی هم کاربرد دارد.

از دیگر سوغات استان قم مرواربافی است. مرواربافی شکلی از حصیربافی است که ترکه‌ی بکار رفته شده در آن مروار نام دارد که این چوب در نزدیک شهرهای ملایر، کرج و تهران به وجود می‌آید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : جالب و خواندنی ، سرگرمی بازدید 891 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php