کد خبر : 259318 تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰

توصیه های مهم اورژانسی هنگام مار گزیدگی

توصیه های مهم اورژانسی هنگام مار گزیدگی تابستان از راه رسیده است و بسیاری از افراد سفر و گردش در طبیعت را برای استراحت و تعطیلات انتخاب می‌کنند. گردش در طبیعت و دردل جنگل یا مناطق کویری خطراتی به دنبال دارد که از جمله آن می‌توان به گزش حشرات و …

توصیه های مهم اورژانسی هنگام مار گزیدگی

توصیه های مهم اورژانسی هنگام مار گزیدگی

تابستان از راه رسیده است و بسیاری از افراد سفر و گردش در طبیعت را برای استراحت و تعطیلات انتخاب می‌کنند.

گردش در طبیعت و دردل جنگل یا مناطق کویری خطراتی به دنبال دارد که از جمله آن می‌توان به گزش حشرات و حیوانات از جمله کار اشاره کرد.

‌مار گزیدگی عوارض هولناکی به دنبال دارد و حتی ممکن است جان فرد به خطر بیفتد و به همین دلیل باید بلافاصله برخی اقدامات اورژانسی را در هنگام مارگزیدگی انجام داد تا بتوان جان فرد را نجات داد همچنین از انجام برخی امور باید اجتناب کرد.

فوریت‌های پزشکی در هنگام مارگزیدگی

غلامرضا معصومی عضو هیئت علمی گروه طب اورژانس و گروه سلامت در بلایا و فوریت‌ها و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران و عضو مرکز تحقیقات سوانح و مصدومیت‌ها و مرکز تحقیقات مدیریت اورژانس دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در فصل گرما خطر گزیدگی با مار افزایش پیدا می‌کند، اظهار کرد:

مارگزیدگی زمانی رخ می‌دهد که این جاندار نیش خود را وارد پوست فرد کند و از آن طریق، زهر مار وارد بدن شود و در این هنگام مراقبت‌های پزشکی برای فرد آسیب دیده ضروری است.

وی به اقدامات اورژانسی در زمان مارگزیدگی اشاره کرد و گفت: هنگام مارگزیدگی باید بدانید که اگر فرد به سرعت تحت درمان قرار نگیرد، نیش مار می‌تواند باعث مرگ فرد شود.

از طرفی کودکان بیشتر در معرض خطر مرگ و یا آسیب‌های جدی ناشی از مارگزیدگی هستند، زیرا بدن آن‌ها کوچک است و زهر مار به سرعت وارد جریان خون شده و به سراسر بدن کودک منتقل می‌شود.

همچنین اگر بلافاصله بعد از مارگزیدگی، فرد تحت مراقبت‌های ویژه قرار گیرد، احتمال بروز آسیب‌های جدی به حداقل می‌رسد.

علائم مارگزیدگی را بشناسید

عضو هیئت علمی گروه طب اورژانس و گروه سلامت در بلایا و فوریت‌ها و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به علائم مارگزیدگی اظهار کرد:

خونریزی از محل گزش، تاری دید، سوزش پوست، تشنج، اسهال، سرگیجه، عرق کردن بیش از حد، غش کردن، تب، تشنگی، از دست دادن هماهنگی عضلانی، تهوع و استفراغ، بی حسی و سوزن سوزن شدن، مرگ بافت (نکروز)، درد شدید، تغییر رنگ پوست، ورم در محل گزش و ضعف از علائم مارگزیدگی به حساب می‌آید.

توصیه های مهم اورژانسی هنگام مار گزیدگی

توصیه های مهم اورژانسی هنگام مار گزیدگی

معصومی تاکید کرد: هرگز از کمپرس آب سرد و یا یخ برای کاهش ورم گزیدگی مار استفاده نکنید، گزش مار زنگی معمولا بسیار خطرناک است و علائمی که ایجاد می‌کند که از جمله آن می‌توان به خونریزی، مشکل تنفسی، تاری دید، افتادگی پلک، فشار خون پایین، تهوع و استفراغ، بی حسی، درد در محل گزش، فلج شدن، تغییر رنگ پوست، تورم، آسیب بافتی، تشنگی، خستگی، نبض ضعیف، کبودی پوست، مشکل تنفسی و احساس طعم فلز یا طعم بد در دهان از جمله علائم مار گزیدگی با مار زنگی است.

نکته مهم که باید پس از مارگزیدگی به ان توجه کرد

عضو هیئت علمی گروه طب اورژانس و گروه سلامت در بلایا و فوریت‌ها و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد:

اگر فردی ۸ تا ۱۲ ساعت بعد از گزش مار، علایم خاصی را در خود مشاهده نکرد، نباید فکر کند که ایمن مانده است، بلکه باید تا دو هفته بعد از گزش، این علایم را در خود بررسی کند.

وی درباره کمک‌های اولیه برای افراد مارگزیده اظهار کرد: ابتدا باید به فردی که مورد گزش مار قرار گرفته است اطمینان خاطر دهید که تیم پزشکی می‌تواند مشکل او را حل کند و تنها چیزی که مهم است این است که خونسردی خود را حفظ کنید.

اقدامات اورژانسی برای خروج سم مار از بدن

عضو هیئت علمی گروه طب اورژانس و گروه سلامت در بلایا و فوریت‌ها و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد:

نگذارید فرد حرکت کند و اندام آسیب دیده را پایینتر از سطح قلب او نگه دارید تا جریان سم آهسته شود.

محل مورد گزش را با آب و صابون شست وشو دهید، می‌توانید از آتل برای کاهش حرکت اندام مورد گزش استفاده کنید.

وی افزود: انگشتر، النگو، ساعت و هر نوع وسیل‌های را که روی اندام آسیب دیده وجود دارد، خارج کنید، زیرا ممکن است قسمت‌های آسیب دیده ورم کنند و در آوردن این گونه اشیاء سخت شود.

اگر پس از گزش، آن منطقه متورم شد و تغییر رنگ داد، احتمالا مار سمی بوده و باید مراقبت‌های خاصی را اعمال کرد.

عضو هیئت علمی گروه طب اورژانس و گروه سلامت در بلایا و فوریت‌ها و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه علایم حیاتی فرد (درجه حرارت بدن، نبض، سرعت تنفس، فشارخون) باید هر چند دقیقه یک بار چک شود، گفت:

اگر علایم شوک در فرد وجود داشت، مانند رنگ پریدگی شدید که ناشی از شوک است، فرد را بلافاصله بخوابانید و پاهایش را بالاتر از سطح بدنش قرار دهید و روی فرد را با پتو بپوشانید.

توصیه های مهم اورژانسی هنگام مار گزیدگی

توصیه های مهم اورژانسی هنگام مار گزیدگی

حتما اورژانس را خبر کنید تا مراقبت‌های خاص پزشکی و امدادی را اعمال کند، اگر مار را پس از گزش کشتید، مراقب باشید، زیرا مار میتواند تا چند ساعت پس از مردن هم توانایی نیش زدن را داشته باشد.

کار‌های ممنوعه پس از مارگزیدگی

وی با بیان اینکه باید موقع مارگزیدگی برخی اقدامات را انجام نداد، گفت: هرگز از کمپرس آب سرد و یا یخ برای کاهش ورم گزیدگی استفاده نکنید.

هرگز سعی نکنید که نیش مار را با دهان خود بمکید و آن را خارج کنید، تا قبل از رسیدن تیم پزشکی و امدادی هیچگونه آرام بخش و یا دارویی را به فرد آسیب دیده ندهید، مگر اینکه پزشک آن را تجویز کند.

عضو هیئت علمی گروه طب اورژانس و گروه سلامت در بلایا و فوریت‌ها و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود:

ا‌ز راه دهان هیچگونه ماد‌های را به فرد آسیب دیده ندهید، هرگز محل آسیب دیده را از سطح قلب فرد بالاتر نبرید تا احتمال رسیدن زهر به قلب کم شود.

وی افزود: از هر گونه ماری دوری کنید و آن‌ها را سمی فرض کنید، هنگام مسافرت به مناطق مختلف (جنگل، رودخانه و …) از دنبال کردن هر گونه ماری اجتناب کنید.

اگر به هنگام شب برای شکار به مناطقی میروید که مار دارد با خود چراغ قوه ببرید.

در مناطقی که احتمال می‌دهید، مار وجود دارد، موقع پیاده روی از شلوار‌های بلند و چکمه استفاده کنید تا امکان هر گونه گزیده شدن مار را کاهش دهید.

4/5 - (1 امتیاز)
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، تازه های سلامت بازدید 504 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php