کد خبر : 253148 تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۹

تغییر شیمیایی در مغز با اعتیاد به گوشی‌ هوشمند

دانشمندان دریافتند که اعتیاد به گوشی‌ هوشمند و اینترنت، باعث تغییر شیمیایی در مغز می‌شود. یک مطالعه ارائه‌شده در نشست ۲۰۱۷ انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی نشان داد جوانانی که معتاد به استفاده از گوشی‌ هوشمند خود هستند، نوعی عدم تعادل در مغز خود نشان می‌دهند. این مطالعه توسط گروهی از …

دانشمندان دریافتند که اعتیاد به گوشی‌ هوشمند و اینترنت، باعث تغییر شیمیایی در مغز می‌شود.

تغییر شیمیایی در مغز با اعتیاد به گوشی‌ هوشمند

یک مطالعه ارائه‌شده در نشست ۲۰۱۷ انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی نشان داد جوانانی که معتاد به استفاده از گوشی‌ هوشمند خود هستند، نوعی عدم تعادل در مغز خود نشان می‌دهند.

این مطالعه توسط گروهی از محققان دانشگاه سئول کره‌ی جنوبی به رهبری پروفسور هونگ سوک سئو، بخش نورورادیولوژی انجام شده است. آن‌ها طیف‌سنجی رزونانس مغناطیسی (MRS) را به‌‌منظور بررسی ترکیب شیمیایی نوجوانانی استفاده کردند که اعتیاد آن‌ها به اینترنت و گوشی‌ هوشمند تشخیص داده شده بود.

۱۹ نفر از این جوانان را ۹ مرد و ۱۰ زن با میانگین سن پانزده و نیم تشکیل می‌دادند. آن‌ها با افراد سالم تحت کنترل از همان جنسیت مورد مقایسه قرار گرفتند. ۱۲ نفر از اعضای گروه بر اساس یک برنامه مشابه برای کمک به افراد معتاد به بازی‌های ویدئویی، رفتار درمانی شناختی دریافت کردند. ‌

آزمایش‌های استاندارد به دانشمندان کمک کردند تا میزان بغرنج بودن اعتیاد هر فرد را بسنجند. از آن‌ها در مورد چگونگی تأثیرگذاری استفاده از گوشی‌ هوشمند و اینترنت بر فعالیت‌های روزانه‌شان سؤال شد. این سؤالات از زندگی اجتماعی گرفته تا الگوی خواب این افراد متنوع بودند.

نوجوانانی که به گوشی‌ هوشمند و اینترنت معتاد بودند، نمرات بالاتری در آزمون‌های افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی مزمن و تحریک پذیری کسب کردند. این افراد قبل و بعد از رفتار درمانی، تحت درمان با MRS قرار گرفتند. این در حالی بود که بیماران تحت کنترل، یک بار برای تعیین پایه مورد آزمایش قرار گرفته بودند.

روش MRS برای اندازه‌گیری سطوح گاما آمینو بوتیریک اسید (GABA) در نظر گرفته شده بود. GABA یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی است که سیگنال‌های مغز و گلوتامات گلوتامین (Glx) را متوقف یا کند می‌کند و باعث تحریک الکتریکی بیشتر نورون‌ها می‌شود. مشخص شد که نسبت GABA به Glx در نوجوانان معتاد، قبل از دریافت درمان به‌طور معناداری بیشتر از افرادی است که در گروه کنترل بودند.

اعتیاد به فناوری

آمار منتشرشده از سوی مرکز تحقیقاتی Pew نشان داده است که ۴۶ درصد آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند نمی‌توانند بدون گوشی‌ هوشمند خود زندگی کنند. انگشت اتهام به‌‌خصوص به‌سمت جوانان نشانه رفته است و آن‌ها را غرق در دستگاه‌های خود و تعاملات آنلاین می‌داند. بااین‌حال ممکن است این مطالعه نشان دهد که یک مبنای پزشکی برای کاهش مصرف وجود دارد. این مطالعه می‌تواند به توسعه درمان‌های مرتبط با این مسائل کمک کند.

تغییر شیمیایی در مغز با اعتیاد به گوشی‌ هوشمند

دکتر سئو در یک بیانیه‌ی مطبوعاتی گفت:

افزایش سطح گابا و اختلال در تعادل بین GABA و گلوتامات در قشر مفصلی قدامی، می‌تواند به درک ما از پاتوفیزیولوژی و درمان اعتیاد کمک کند.

میزان بیش از حد GABA با عوارض جانبی از جمله خواب‌آلودگی و اضطراب همراه است. دکتر سئو باور دارد که این عدم تعادل ممکن است ارتباطی با از دست دادن عملکرد، به‌لحاظ توانایی شخص در پردازش شبکه عصبی شناختی و عاطفی برای تجربیات او داشته باشد.

رفتار درمانی که در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفت، قطعا به نظر می‌رسید که اثر مورد نظر را داشته باشد. نسبت GABA به Glx در افراد مبتلا به اعتیاد در آزمایش‌های MRS، پس از درمان به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته یا حتی به سطح نرمال رسیده بود.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، تازه های سلامت بازدید 313 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php