کد خبر : 254705 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸

چرا فرزند حضرت سلیمان (ع) معلول بود؟

چرا فرزند حضرت سلیمان (ع) معلول بود؟ یکی از مورخین و تاریخ نگاران بزرگ بشریت، پروردگار عالم و کتاب مقدس قرآن کریم است که با بیان روایت های مختلف، تاریخ اسلام را ورق می زند. پاسخ اجمالی درباره حضرت سلیمان وارد شده است که فرزندی ناقص الخلقه برای او متولد …

چرا فرزند حضرت سلیمان (ع) معلول بود؟

چرا فرزند حضرت سلیمان (ع) معلول بود؟

یکی از مورخین و تاریخ نگاران بزرگ بشریت، پروردگار عالم و کتاب مقدس قرآن کریم است که با بیان روایت های مختلف، تاریخ اسلام را ورق می زند.

پاسخ اجمالی

درباره حضرت سلیمان وارد شده است که فرزندی ناقص الخلقه برای او متولد شد و دلیلش هم این بوده که او داراى همسران متعدّد بود، با خود گفت: من با آنها همبستر مى‏شوم تا فرزندان متعددى نصیبم گردد، و به هدف هاى من کمک کنند، ولى چون در این جا غفلت کرد و «انشاء اللَّه» را – که بیانگر اتکاى انسان به خدا در همه حال است نگفت؛ در آن زمان هیچ فرزندى از همسرانش تولد نیافت، جز فرزندى ناقص الخلقه (فرزند معلول)؛ و او را همچون جسدى بى‏روح آوردند و بر کرسى (تخت پایه کوتاه[i]) سلیمان (ع) افکندند! او سخت در فکر فرو رفت، و ناراحت شد که چرا یک لحظه از خدا غفلت کرده، و بر نیروى خودش تکیه کرده است، توبه کرد و به درگاه خدا بازگشت.

البته این ترک اولی از طرف حضرت سلیمان (ع) بوده، چون پیامبران معصوم از خطا و اشتباه و گناه هستند.

پاسخ تفصیلی

درباره حضرت سلیمان (ع) گفته شده است:

آن حضرت (ع)، آرزو داشت فرزندان برومند و شجاعى نصیبش شود که در اداره کشور و مخصوصاً جهاد با دشمن به او کمک کنند. او داراى همسران متعدّد بود با خود گفت: من با آنها همبستر مى‏شوم تا فرزندان متعددى نصیبم گردد، و به هدف هاى من کمک کنند، ولى چون در این جا غفلت کرد و «انشاء اللَّه» را – که بیانگر اتکاى انسان به خدا در همه حال است – نگفت؛ در آن زمان هیچ فرزندى از همسرانش تولد نیافت، جز فرزندى ناقص الخلقه (فرزند معلول)؛ و او را همچون جسدى بى‏روح آوردند و بر کرسى (تخت پایه کوتاه [1] ) سلیمان (ع) افکندند! او سخت در فکر فرو رفت، و ناراحت شد که چرا یک لحظه از خدا غفلت کرده، و بر نیروى خودش تکیه کرده است، توبه کرد و به درگاه خدا بازگشت. [2]

این مطلب را برخی از مفسّرین و محدّثین در ذیل تفسیر آیه شریفه «وَ لَقَدْ فَتَنَّا سُلَیْمانَ وَ أَلْقَیْنا عَلى‏ کُرْسِیِّهِ جَسَداً ثُمَّ أَنابَ» [3] : ما سلیمان را آزمودیم و بر کرسى او جسدى افکندیم، سپس به درگاه خداوند انابه کرد، و به سوى او بازگشت»، بیان کرده اند و آن را درباره آیه شریفه، موجه‏ترین و روشن ترین تفسیر دانسته اند. [4]

البته، مفسّرین دیگر اقوال مختلفى در مراد از آیه دارند، و هر یک از روایتى پیروى کرده اند، اما آن چه به طور اجمال از میان اقوال و روایات مى‏توان پذیرفت، این است که: جسد نامبرده جنازه کودکى از سلیمان (ع) بوده که خدا آن را بر تخت وى افکند، و این که موضوع آزمایش سلیمان به وسیله جسد بى‏روحى بوده است که بر تخت او در برابر چشمانش قرار گرفت، چیزى که انتظار آن را نداشت، و امید به غیر آن بسته بود، ولى قرآن شرح بیشترى در این زمینه نداده است. [5]

البته این ترک اولی از طرف حضرت سلیمان (ع) بوده، چون پیامبران معصوم از خطا و اشتباه و گناه هستند. [6]

پینوشت ها:

[1] مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج 19، ص 280، دار الکتب الإسلامیه، تهران، چاپ اول، 1374ش.

[2] بحار الانوار، ج 14، ص 106 – 107؛ تفسیر نمونه، ج 19، ص 280.

[3] ص، 34.

[4] تفسیر نمونه، ج 19، ص 280 – 281؛ حسینى همدانى، سید محمد حسین،‏ انوار درخشان، ج 14، ص 125 – 126، کتابفروشى لطفى‏، تهران، چاپ اول، 1404ق.

[5] طباطبایی، سید محمد حسین،تفسیر المیزان، ترجمه موسوی همدانی، سید محمد باقر، ج 17، ص 310، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‏، چاپ پنجم، 1374ش؛ تفسیر نمونه، ج 19، ص 280.

[6] تفسیر نمونه، ج 19، ص 280؛ برای آگاهی بیشتر نمایه «عصمت انبیا از دیدگاه قرآن» سؤال 112 (سایت: 998) را مطالعه کنید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : ادبیات و مذهب ، اسلاید ، مذهبی بازدید 1,043 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php