کد خبر : 242499 تاریخ انتشار : شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸

وقتی از مجلسى‏ بر مى خیزید، برای میزبان‌ طلب آمرزش کنید

وقتی از مجلسى‏ بر مى خیزید، برای میزبان‌ طلب آمرزش کنید دید و بازدید از رسوم اصلی ایرانیان در ایام نوروز است و در روایات بسیاری بر صله ارحام تاکید شده و حتی ائمه هدی بارها نوروز را به سبب این رسم نیکو ستوده‌اند. اما میهمانی رفتن هم مناسکی دارد …

وقتی از مجلسى‏ بر مى خیزید، برای میزبان‌ طلب آمرزش کنید

وقتی از مجلسى‏ بر مى خیزید، برای میزبان‌ طلب آمرزش کنید

دید و بازدید از رسوم اصلی ایرانیان در ایام نوروز است و در روایات بسیاری بر صله ارحام تاکید شده و حتی ائمه هدی بارها نوروز را به سبب این رسم نیکو ستوده‌اند. اما میهمانی رفتن هم مناسکی دارد که باید به آن‌ها توجه کرد و ملزوماتش را بجا آورد.

امام صادق علیه ‏السلام درباره آداب میهمانی رفتن جد بزرگوارشان رسول اکرم (ص) می‌فرمایند:

إنّ رسولَ اللّه‏ِ (صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله) کانَ لا یَقومُ من مَجلِسٍ، وإنْ خَفَّ، حتّى یَستَغْفِرَ اللّه‏َ عزّ وجلّ خَمْسا وعِشرینَ مَرّهً.

پیامبر خدا هرگاه از مجلسى‏ بر مى‏‌خاست، اگر چه زمانى کوتاه در آن جا نشسته بود، بیست و پنج مرتبه از خدا برای اهل خانه آمرزش مى‏ طلبید.

پینوشت: «کافی: ج 4، ص504، ح 2»

البته در ایرانیان قدیم هم چنین رسمی وجود داشت که به محض تمام شدن طعام و قبل از بلند شدن از سر سفره میزبان، برای برکت آن سفره، آمرزش درگذشتگان صاحب البیت و بخشش گناهان افراد حاضر در جمع دعا می‌کردند. باید تلاش نمود که این رسوم نیکو همچنان زنده بمانند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : ادبیات و مذهب ، مذهبی بازدید 196 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php