کد خبر : 242261 تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۸:۱۱

۶ روش برای جوان سازی سلول ها

۶ روش برای جوان سازی سلول ها بازیگران کلیدی در پیری سلولی با موضوع مهم تقسیم سلولی پیوند خورده اند. تقسیم سلولی برای جایگزینی سلول های پیر و خسته با سلول های جدید و سرحال از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پیری، پدیده ای است که در آن سلول های …

۶ روش برای جوان سازی سلول ها

۶ روش برای جوان سازی سلول ها

بازیگران کلیدی در پیری سلولی با موضوع مهم تقسیم سلولی پیوند خورده اند. تقسیم سلولی برای جایگزینی سلول های پیر و خسته با سلول های جدید و سرحال از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پیری، پدیده ای است که در آن سلول های قدیمی دیگر تقسیم نمی شوند. دوره پیری به واسطه چیزهایی که به نام تلومر شناخته می شوند، شکل می گیرد. تلومرها محافظ هایی در انتهای کروموزوم ها هستند و طی تقسیم سلولی از DNA در برابر فرسودگی محافظت می کنند.

از سوی دیگر، میتوکندری که به عنوان نیروگاه سلولی شناخته می شود، انرژی لازم برای ارائه عملکردهای مختلف از جمله تقسیم سلولی را در اختیار بدن قرار می دهد و یکی دیگر از عوامل موثر در روند پیری است. برای جوانسازی سلول های خود می توانید توصیه های زیر را مد نظر قرار دهید:

تغذیه خود را بهبود ببخشید

یک سرماخوردگی ساده که در دوران جوانی تاثیر چندانی روی شما نداشت، در دوران میانسالی می تواند به مدت یک هفته شما را در تختخواب نگه دارد. در همین راستا، شما می توانید سیستم ایمنی پیر خود را سرزنش کنید. با افزایش سن انسان، سیستم ایمنی بدن نیز به واسطه پیری سلول های T، افت عملکرد خود را تجربه می کند و از این رو، نسبت به هر چیزی از سرماخوردگی تا سرطان آسیب پذیرتر خواهید شد. افت عملکرد سلول های T با مولکولی به نام p38 MAPK پیوند خورده است. با این وجود، مسدود کردن این مولکول می تواند توانایی سلول های T برای تقسیم را در نتیجه بهبود عملکرد میتوکندری بهبود ببخشد.

ورزش کنید

ورزش تنها یک نسخه عالی برای مسائل پزشکی نیست و ممکن است چشمه جوانی نیز باشد. پژوهشگران در کلینیک مایو طی مطالعه ای روی موش ها دریافتند رژیم غذایی ضعیف (به عنوان مثال سرشار از فست فودها) پیری سلولی را تسریع می کند، اما ورزش در برابر این آسیب موثر عمل می کند.

افزودن یک چرخ ورزشی به محیط زندگی موش ها کاهش قابل توجه در نشانه های پیری سلولی و التهاب مرتبط با آن را نشان داد. بر همین اساس، ورزش می تواند از فرآیند پیری پیشگیری یا آن را به تاخیر بیندازد. همچنین، ورزش موجب تقویت میتوکندری می شود. مطالعات بسیاری نشان داده اند که ورزش هم تعداد میتوکندری و هم فعالیت متابولیک آنها را افزایش می دهد. این به معنای سلول های سالم‌تر است که از انرژی کافی برای حفظ روند تقسیم برخوردار هستند.

وزن خود را کاهش دهید

فهرست فواید کاهش وزن بسیار طولانی است و از زیر کنترل درآوردن دیابت تا کاهش فشار خون و بسیاری موارد دیگر را شامل می شود. کاهش وزن می تواند در بهبود شرایط سلول های شما نیز تاثیرگذار باشد. چاقی اثری منفی بر سلامت انسان دارد و موجب پیری زودرس و کاهش طول عمر می شود. پژوهشگران انجمن جراحی متابولیک و چاقی آمریکا طی یک مطالعه دریافتند عمل جراحی بای‌پس معده به افزایش طول تلومرها در افراد منجر می شود. اگر تلومرهای شما بلندتر شوند، احتمال معکوس کردن آثار پیری نیز افزایش می یابد.

مدیتیشن را فراموش نکنید

مدیتیشن یکی از روش های موثر برای استرس‌زدایی در سلول ها محسوب می شود. نتایج یک مطالعه نشان داد، افرادی که به طور منظم مدیتیشن انجام می دادند، 17 درصد کاهش در نشانگرهای استرس سلولی داشتند. استرس‌زدایی از سلول ها گامی مهم برای مقابله با پیری محسوب می شود زیرا استرس به اندازه مواد شیمیایی مانند بنزن یا دود سیگار می تواند مضر و سمی باشد. همچنین، مطالعاتی وجود دارند که پیوند بین مدیتیشن و اندازه تلومرها را نشان داده اند.

از گیاهان دارویی استفاده کنید

در برخی اسناد ضد پیری به استفاده از زنجبیل چینی، جینکو بیلبوا، و ریشه آستراگالوس (گون) برای سلامت تلومر اشاره شده است. پزوهش های انجام شده نشان داده اند که این عصاره ها قادر به کاهش درصد تلومرهای کوتاه در انواع مختلف سلول های ایمنی هستند.

از جای خود بلند شوید!

برای مقابله با پیری برخیزید! بنابر نتایج پژوهشی که در نشریه British journal of Sports Medicine منتشر شده است، نشستن بیش از اندازه روی تلومرها تاثیرگذار است و با ایستادن می توانید از آنها محافظت کنید. پژوهشگران دریافتند هر چه زمان کمتری را در حالت نشسته سپری کنید، از تلومرهای بلندتری برخوردار خواهید شد. در این مطالعه مدت زمانی که در حالت ایستاده سپری می شود برای محافظت از تلومرها حتی مهم‌تر از ورزش در نظر گرفته شد. خبر خوب این است بسیاری از کارهایی که در حالت نشسته انجام می دهید، مانند تماشای تلویزیون، کار با رایانه یا صحبت با تلفن، را می توانید در حالت ایستاده نیز انجام دهید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اسلاید ، پزشکی و سلامت ، تازه های سلامت بازدید 773 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php