کد خبر : 241301 تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲

روش های خانگی برای درمان خلط گلو

روش های خانگی برای درمان خلط گلو ترشحات اضافی بینی به شکل آبریزش بینی، بیرون می آید. وقتی ترشحات و خلط بینی از پشت آن به گلو می ریزد، خلط پشت بینی یا خلط گلو نامیده می شود. غدد موجود در دیواره داخلی بینی، گلو، راه های تنفسی، معده و …

روش های خانگی برای درمان خلط گلو

روش های خانگی برای درمان خلط گلو

ترشحات اضافی بینی به شکل آبریزش بینی، بیرون می آید. وقتی ترشحات و خلط بینی از پشت آن به گلو می ریزد، خلط پشت بینی یا خلط گلو نامیده می شود. غدد موجود در دیواره داخلی بینی، گلو، راه های تنفسی، معده و روده روزانه حدود یک تا دو لیتر خلط یا موکوس تولید می کنند. موکوس، ماده غلیظ و مرطوبی است که این قسمت های بدن را مرطوب می کند و مهاجم های خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها را گیر می اندازد و از بین می برد، قبل از اینکه این عوامل میکروبی بتوانند وارد بدن شوند و باعث بیماری گردند.

در حالت عادی، شما متوجه این ترشحات بینی نمی شوید، زیرا با بزاق دهان مخلوط می شود و بدون اینکه شما را اذیت کند، به ته گلو می ریزد و به تدریج و پی در پی در طی روز بلعیده می شود. فقط وقتی بدن شما بیشتر از حد معمول خلط تولید می کند و یا خلط گلو غلیظ تر از حالت عادی می باشد، متوجه آن می شوید.

خلط گلو می‌تواند منبعی برای ورود عفونت به بدن باشد و با افزایش حجم خلط احتمال ورود عفونت به گلو و ریه‌ها افزایش یافته و در بلندمدت سبب ابتلا به بیماری‌های قلبی و آسم و تنگی نفس شود که انباشته شدن خلط در معده سبب لزج شدن مخاط معده و نیز بدبو شدن دهان می شود که کهنه شدن خلط درمان سرماخوردگی را به تعویق می‌اندازد.

برخی از علل خلط گلو عبارتند از:

سرماخوردگی

آنفلوآنزا

آلرژی ها

سینوزیت

گیر کردن جسمی در بینی (بیشتر در بچه ها)

بارداری

برخی داروها (مانند قرص های ضدبارداری و داروهای فشار خون بالا)

انحراف تیغه وسط بینی و یا هر مشکل ساختاری که روی سینوس ها تاثیر بگذارد

تغییر آب و هوا، هوای سرد و یا خشکی بیش از حد هوا

برخی غذاها، مثلا غذاهای پر ادویه تولید خلط را بیشتر می کنند

گازها و بوی ناشی از مواد شیمیایی، عطرها، مواد شوینده، سیگار و سایر مواد محرک

درمان خلط گلو

برای درمان‌ طبیعی خلط دو نوع اقدام باید صورت گیرد که در مرحله اول باید اقدامات پرهیزی و سپس درمان با مواد و گیاهان دارویی صورت گیرد. در اقدامات پرهیزی برای درمان خلط افراد باید سعی کنند سحیر خیز باشند و در ساعت ۵ تا ۸ صبح بیدار باشند زیرا که در این ساعات حجم خلط بدن افزایش می‌یابد اما سحرخیزی در این ساعات سبب کاهش غلظت خلط بدن می‌شود. افراد باید سعی کنند در هنگام شب از خوردن سردیجات مانند لبنیات همچون ماست، دوغ و شیر و نیز ترشیجات، ماهی، کاو، گوجه فرنگی خام، خیار پرهیز کنند زیرا این مواد سرد میزان خلط‌های صبحگاهی را افزایش می‌دهد.

درمان خلط پشت بینی بستگی به علت آن دارد. عفونت های باکتریایی با مصرف آنتی بیوتیک بهبود می یابند، اما خلط سبز یا زرد لزوما نشانه عفونت باکتریایی نیست. سرماخوردگی نیز می تواند باعث سبز یا زرد شدن خلط شود، در حالی که یک بیماری ویروسی است و نیازی به آنتی بیوتیک ندارد.

برای درمان خلط بدن به وسیله مصرف گیاهان دارویی و داروهای گیاهی می‌توان از گیاهانی همچون آویشن، پونه، گل ختمی، گل پنیرک که آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی هستند به صورت دمنوش برای درمان خلط استفاده کرد.

مصرف داروهای آنتی هیستامین و دکونژستان (ضداحتقان ها) برای بهبود خلط پشت بینی ناشی از سینوزیت و عفونت ویروسی مفید است. مصرف این داروها به همراه داروهای کورتونی و اسپری های بینی به درمان خلط گلو ی ناشی از آلرژی کمک می کند. آنتی هیستامین های قدیمی به دلیل کاهش آب خلط و غلیظ کردن آن، بهترین درمان برای خلط گلو نیستند، ولی آنتی هیستامین های جدید بهتر هستند، زیرا کمتر باعث خواب آلودگی می شوند. لذا بهتر است قبل از مصرف هر نوع دارویی با پزشک مشورت کنید، زیرا این داروها دارای اثرات جانبی از سرگیجه گرفته تا خشکی دهان هستند.

روش های خانگی برای درمان خلط گلو

در اینجا به تعدادی از روش های خانگی برای درمان خلط گلو اشاره می شود.

بخار

استنشاق بخار از بهترین و ساده ترین راه برای خلاص شدن از شر خلط گلو است. استنشاق بخار به داخل بینی بسیار مفید است به طوری که ده دقیقه در بخار حمام روزی دو بار خلط گلو را درمان می کند. روش دیگر، ریختن آب جوش گرم در یک کاسه بزرگ است. یک حوله بر سر خود گذاشته و بخار به مدت پنج تا ۱۰ دقیقه استنشاق کنید.

آب نمک

غرغره کردن با آب نمک گرم یکی دیگر از راه آسان برای درمان خلط گلو است. در حالی که آب گرم تسکین دهنده گلو است، نمک نیز برای از بین بردن باکتری ها کمک می کند

آبلیمو

اضافه کردن دو قاشق چایخوری آب لیمو و یک قاشق غذاخوری عسل به یک فنجان آب گرم مفید است. نوشیدن حداقل سه بار در روز به تسکین گلو و کاهش تولید خلط گلو کمک می کند. یکی دیگر از گزینه ساده یک برش از لیمو، ریزش نم نم نمک و فلفل بر روی آن و سپس آنرا بخورید. این کار را دو یا سه بار در روزانجام دهید.

زنجبیل

زنجبیل یک ضد احتقان طبیعی است و برای عفونت های دستگاه تنفسی و گلو استفاده می شود. همچنین، ضد ویروس، ضد باکتری و ضد خلط است و موجب می شود که راحت تر نفس بکشید. اضافه کردن یک قاشق غذاخوری برش زنجبیل تازه به یک فنجان آب جوش برای چند دقیقه و پس از آن دو قاشق چای خوری عسل اضافه کنید. نوشیدن این چای زنجبیل دارای اثر تسکین دهنده است چندین بار در طول روز مصرف کنید.

زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضد عفونی کننده قوی است که به کاهش خلط گلو و کشتن باکتری تولید کننده خلط بسیار مفید است. اضافه کردن یک قاشق چای خوری زردچوبه به یک لیوان شیر گرم و نوشیدن یک بار در صبح و دوباره قبل از رفتن به رختخواب منفعتهای زیادی دارد. همچنین اضافه کردن یک قاشق غذاخوری زردچوبه و کمی نمک به یک لیوان آب گرم چند بار درروز غرغره کنید.

سوپ مرغ

سوپ مرغ گرم نیز می تواند خلط گلو را درمان کند. سوپ مرغ داغ به مرطوب کردن راه های هوایی کمک کرده ودردهای گلو را تسکین می دهد. سوپ مرغ حداقل دو یا سه بار در روز برای رفع خلط توصیه می شود.

عسل

عسل ضد ویروس، ضد باکتری، و خواص ضد قارچی دارد که گلو را تسکین داده و خلط گلو را از بین می برد. علاوه بر این، دارای خواص ضد عفونی کننده است که به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت کمک می کند. اضافه کردن کمی پودر فلفل سفید و یا سیاه به یک قاشق غذا خوری عسل داروی درمان عفونت گلو است این مخلوط را دو بار در روز به مدت یک هفته بخورید.

هویج

هویج در درمان خلط گلو و دیگر شرایط مشابه بسیار موثر است. آب ۴-۵ عدد هویچ را گرفته و با آب کمی رقیق کرده ۲-۳ ثاشق عسل ریخته و مخلوط کنید برای رفع خلط مفید است.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، پیشگیری و بیماری ها بازدید 663 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php