کد خبر : 238221 تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۸:۲۲

چرا زبان قورباغه چسبناک است؟

چرا زبان قورباغه چسبناک است؟ قورباغه‌ها و دوزیستان می‌توانند یک پشه را با سرعت قابل توجهی در هوا بقاپند. اما راز واقعی توانایی منحصربه‌فرد آن‌ها در بزاق دهان‌شان است. به گزارش میهن فال به نقل از لس آنجلس تایمز، بزاق چسبناک قورباغه یک مایع غیرنیوتنی است. یعنی می‌تواند هم به …

چرا زبان قورباغه چسبناک است؟

چرا زبان قورباغه چسبناک است؟

قورباغه‌ها و دوزیستان می‌توانند یک پشه را با سرعت قابل توجهی در هوا بقاپند. اما راز واقعی توانایی منحصربه‌فرد آن‌ها در بزاق دهان‌شان است.

به گزارش میهن فال به نقل از لس آنجلس تایمز، بزاق چسبناک قورباغه یک مایع غیرنیوتنی است. یعنی می‌تواند هم به شکل مایع و هم به شکل جامد رفتار کند.

این ترکیب غیرمعمول به قورباغه ها امکان می‌دهد حشرات، موش‌ها و حتی پرندگان کوچک را زودتر از آن‌که شما بتوانید ببینید به دام بیندازد؛ در واقع پنج بار سریع‌تر. وقتی صید به دام می‌افتد با نیرویی که 12 بار بزرگتر از نیروی جاذبه است به سمت دهان قورباغه کشیده می‌شود.

بنابراین نکته پیچیده در مورد زبان قورباغه قابلیت آن در گرفتن شکاری است که وزن آن 1.4 برابر وزن بدن خود قورباغه است. کار بزرگی که از هیچ یک از ابزارهای ساخته دست بشر برنمی‌آید.

محققان جورجیا تک با الهام از ویدئو مجازی از حمله قورباغه به یک حشره، به بررسی دقیق رخدادی که در طول این 70 میلی ثانیه رخ می‌دهد پرداختند. یافته‌های آن‌ها در مجله Royal Society Interface به چاپ رسیده است.

آن‌ها دریافتند که ابتدا زبان بسیار نرم قورباغه مثل یک کش لاستیکی به بیرون کشیده می‌شود و به حشره می‌چسبد. زبان دور حشره می‌پیچد و قبل از این که حشره درک کند چه اتفاقی افتاده، آن را با پوششی از بزاق چسبناک احاطه می‌کند.

یک مثال از مایعات غیرنیوتونی مخلوط نشاسته ذرت و آب است. اگر این مخلوط را در یک فنجان هم بزنید مثل یک مایع جریان پیدا می‌کند، اما اگر آن را به پایین فشار دهید جامد می‌شود.

بزاق دهان قورباغه به شکلی متضاد عمل می‌کند. وقتی زبان آغشته به بزاق به بدن شکار برخورد می‌کند، بزاق مایع می‌شود و در همه درزها و شکاف‌های بدن شکار منتشر می‌شود. وقتی قورباغه زبان خود را جمع می‌کند، بزاق غلیظ‌تر و به این ترتیب جدا شدن شکار از زبان دشوارتر ‌ می‌شود.

نرمی زبان قورباغه نیز نقش مهمی در نگه‌داشتن شکار بازی می‌کند. محققان دریافتند زبان قورباغه‌ها یکی از نرم‌ترین مواد زیستی است که تاکنون شاخته شده است. زبان این موجودات 10 برابر نرمتر از زبان انسان و تقریبا به نرمی بافت مغز است. این امر باعث کیفیت الاستیکی زبان می‌شود، وقتی زبان به سمت دهان بازمی‌گردد.

وقتی زبان و شکار چسبیده به آن در داخل دهان قورباغه جای می‌گیرند، بزاق خاصیت آبکی خود را دوباره بازمی‌یابد.

این یافته‌ها می‌تواند به ایجاد ابزارهای چسبناک که با سرعت قابل توجه و بدون هر گونه آسیبی می‌توانند اجسام ظریف را بگیرند منجر شود. این ابزارها در میکروسکوپ‌ها کاربرد دارند. مکانیسم زبان چسبناک قورباغه می‌تواند برای قاپیدن اجسام از طبقات میانی هوا نیز به کار رود.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : جالب و خواندنی ، سرگرمی بازدید 905 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php