کد خبر : 230823 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴

حدیث امروز: بیست توصیه مهم امام حسن عسکری (ع) به شیعیان

امام حسن عسکرى علیه‌السلام ـ به شیعیان خود: شما را سفارش مى کنم به تقواى الهى و پارسایى در دینتان و کار و کوشش براى خدا و راستگویى و اداى امانت به کسى که امانتى به شما سپرده است، نیکوکار باشد یا تبهکار. و سجده طولانى و نیکو همسایه دارى؛ …

حدیث امروز: بیست توصیه مهم امام حسن عسکری (ع) به شیعیان

امام حسن عسکرى علیه‌السلام ـ به شیعیان خود: شما را سفارش مى کنم به تقواى الهى و پارسایى در دینتان و کار و کوشش براى خدا و راستگویى و اداى امانت به کسى که امانتى به شما سپرده است، نیکوکار باشد یا تبهکار.

و سجده طولانى و نیکو همسایه دارى؛ زیرا محمّد صلی الله علیه و آله براى این امور آمده است.

در میان عشیره هایشان، نماز بخوانید، در تشییع جنازه هایشان، شرکت ورزید، از بیمارانشان، عیادت کنید، حقوق آنان، را بگزارید؛ زیرا هرگاه فردى از شما در دینش، پارسا و در گفتارش، راستگو باشد و امانت را ادا کند و با مردم خوشخویى کند، گفته شود: این شیعه است و این، مرا شاد مى سازد.

از خدا پروا کنید و مایه آراستگى ما باشید، نه باعث ننگ و زشتى.

هرگونه دوستى را براى ما جلب کنید و هرگونه زشتى را از ما دور سازید؛ زیرا هر خوبى که در حقّ ما گفته شود، ما اهل آن هستیم و هر بدى که درباره ما گفته آید، نه چنانیم. ما را در کتاب خدا، حقّى است و با رسول خدا، خویشاوندیم و خداوند، ما را پاک شمرده است و جز ما، هر کس چنین ادعایى کند، دروغگوست.

خدا و مرگ را، فراوان یاد کنید و بسیار قرآن بخوانید و فراوان بر پیامبر صلی الله علیه و آله صلوات فرستید؛ زیرا صلوات بر رسول خدا صلی الله علیه و آله ده ثواب دارد.

آن چه را به شما سفارش کردم پاس دارید، شما را به خدا مى سپارم و بدرودتان مى گویم.

متن حدیث:

الإمام العسکریّ علیه السلام ـ لِشیعَتِهِ ـ : اُوصیکُم بِتَقوَى اللّه ِ ، وَالوَرَعِ فی دینِکُم ، وَالاِجتِهادِ للّه ِِ، وصِدقِ الحَدیثِ، و أداءِالأَمانَهِ إلى مَنِ ائتَمَنَکُم مِن بَرٍّ أو فاجِرٍ، وطولِ السُّجودِ، و حُسنِ الجِوارِ، فَبِهذا جاءَ مُحَمَّدٌ صلی الله علیه و آله . صَلّوا فی عَشائِرِهِم، وَ اشهَدوا جَنائِزَهُم، و عودوا مَرضاهُم، و أدّوا حُقوقَهُم، فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنکُم إذا وَرَعَ فی دینِهِ و صَدَقَ فی حَدیثِهِ و أدَّى الأَمانَهَ و حَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النّاسِ قیلَ: هذا شیعِیٌّ، فَیَسُرُّنی ذلِکَ.

اِتَّقُوا اللّه َ و کونوا زَینًا و لا تَکونوا شَینًا، جُرّوا إلَینا کُلَّ مَوَدَّهٍ وَ ادفَعوا عَنّا کُلَّ قَبیحٍ، فَإِنَّهُ ما قیلَ فینا مِن حَسَنٍ فَنَحنُ أهلُهُ، وما قیلَ فینا مِن سوءٍ فَما نَحنُ کَذلِکَ. لَنا حَقٌّ فی کِتابِ اللّه ِ و قَرابَهٌ مِن رَسولِ اللّه ِ و تَطهیرٌ مِنَ اللّه ِ، لا یَدَّعیهِ أحَدٌ غَیرُنا إلاّ کَذّابٌ. أکثِروا ذِکرَ اللّه ِ و ذِکرَ المَوتِ و تِلاوَهَ القُرآنِ وَ الصَّلاهَ عَلَى النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله، فَإِنَّ. الصَّلاهَ عَلى رَسولِ اللّه ِ عَشرُ حَسَناتٍ . اِحفَظوا ماوَصَّیتُکُم بِهِ، وأستَودِعُکُمُ اللّه َ، وأقرَأُ عَلَیکُمُ السلام.

پینوشت: «تحف‌العقول، صفحه 487»

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : احادیث ، ادبیات و مذهب بازدید 301 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php