کد خبر : 230513 تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۹:۱۸

حدیث امروز: چهار نتیجه دانش اندوزی برای دنیا در کلام پیامبر (ص)

پیامبر خدا حضرت محمد صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم فرمودند: هر که دانش را براى خدا بیاموزد، به هیچ بابى از آن نرسد مگر این که بیش از پیش، خود را حقیرتر بیند، با مردم افتاده‏ تر شود، ترسش از خدا بیشتر گردد و در دین کوشاتر شود. …

حدیث امروز: چهار نتیجه دانش اندوزی برای دنیا در کلام پیامبر (ص)

پیامبر خدا حضرت محمد صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم فرمودند: هر که دانش را براى خدا بیاموزد، به هیچ بابى از آن نرسد مگر این که بیش از پیش، خود را حقیرتر بیند، با مردم افتاده‏ تر شود، ترسش از خدا بیشتر گردد و در دین کوشاتر شود.

چنین کسى از علم بهره ‏مند مى‏ شود. پس، باید آن را بیاموزد.

امّا کسى که دانش را براى دنیا و منزلت یافتن نزد مردم و موقعیت یافتن نزد سلطان و حاکم فرا گیرد، به هیچ بابى از آن نرسد مگر این که خود بزرگ بین ‏تر شود و بر مردم بیشتر بزرگى فروشد و از خدا بیشتر غافل شود و از دین بیشتر فاصله گیرد.

چنین کسى از دانش سود نمى‏ برد؛ بنابراین ، باید (از تحصیل دانش) خوددارى ورزد و علیه خود حجّت و پشیمانى و رسوایى در روز قیامت فراهم نیاورد.

متن حدیث:

رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم: مَن طَلَبَ العِلمَ للّه‏ِ لَم یُصِبْ مِنهُ بابا إلاّ ازدادَ بهِ فی نَفسِهِ ذُلاًّ، وفی النّاسِ تَواضُعا، وللّه‏ِ خَوفا، وفی الدِّینِ اجتِهادا، وذلکَ الّذی یَنتَفِعُ بِالعِلمِ فَلیَتَعَلَّمْهُ، و مَن طَلَبَ العِلمَ لِلدّنیا و المَنزِلَهِ عِندَ النّاسِ والحَظوَهِ عِندَ السُّلطانِ لَم یُصِبْ مِنهُ بابا إلاّ ازدادَ فی نَفسِهِ عَظَمَهً، و عَلى النّاسِ استِطالَهً، و بِاللّه اغتِرارا، ومِنَ الدِّینِ جَفاءً، فذلکَ الّذی لا یَنتَفِعُ بِالعِلمِ، فَلْیَکُفَّ وَلُیمسِکْ عَنِ الحُجَّهِ عَلى نَفسِهِ، والنَّدامَهِ والخِزیِ یَومَ القِیامَهِ.

پینوشت: «روضه الواعظین، صفحه 16»

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : احادیث ، ادبیات و مذهب بازدید 257 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php