کد خبر : 228925 تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۸:۱۵

معنی ضرب المثل گشتم صد و سی درّه، ندیدم آدم دو سره چیست؟

معنی ضرب المثل گشتم صد و سی درّه، ندیدم آدم دو سره چیست؟ گویند که دو مرد روستایی می خواستند به روستای دیگری سفر کنند. آ ن ها خوب می دانستند که باید به موقع حرکت کنند تا به تاریکی شب نخورند. چرا که باید تا قبل از تاریکی هوا از دره ای می گذشتند که …

معنی ضرب المثل گشتم صد و سی درّه، ندیدم آدم دو سره چیست؟

معنی ضرب المثل گشتم صد و سی درّه، ندیدم آدم دو سره چیست؟

گویند که دو مرد روستایی می خواستند به روستای دیگری سفر کنند. آ ن ها خوب می دانستند که باید به موقع حرکت کنند تا به تاریکی شب نخورند. چرا که باید تا قبل از تاریکی هوا از دره ای می گذشتند که موسوم بود به «دره غول بیابانی.» از قضا در میانه راه، یکی از آن دو که پیرتر بود، درد پا امانش را برید. به همین دلیل ناگزیر ساعتی را استراحت کردند. این در حالی بود که هوا داشت کم کم تاریک می شد اما آن ها هنوز به دره نرسیده بودند. آن ها شنیده بودند که غول بیابانی هر زمان که آدمی را شکار می کند آن قدر کف پای او را لیس می زند تا زخم شود و آن فرد توان فرار نداشته باشد و بعد سر فرصت با بچه غول ها شکار را می خورند.

از همین رو آن دو مرد، تصمیم گرفتند که به شکلی پا های خود را پنهان کنند. هریک پا در پاچه شلوار دیگری کرد. بعد هر دو شب را آنجا خوابیدند به این امید که غول بیابانی آن ها را پیدا نکند و یا اگر دید پاهایشان را نبیند. این کار را کردند و هر دو خوابیدند. غول سر وقتشان آمد. هر چه گشت پایی پیدا نکرد، فقط دو سر دید. با خودش گفت: نکند این ها غول جدیدی هستند و از من قوی تر، بهتر است فرار کنم. پس از بازگشت، بچه غول ها که منتظر غذا بودند پرسیدند: چرا وحشت کرده ای؟ غول گفت: «تا حالا صد و سی دره را زیر پا گذاشتم، اما آدم دو سر ندیدم.» از این رو، وقتی کسی با حیله و نیرنگ روبه رو شود این جمله را می گوید: «گشتم صد و سی درّه، ندیدم آدم دو سره»

5/5 - (1 امتیاز)
دسته بندی : سرگرمی ، ضرب و المثل بازدید 482 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php