کد خبر : 227683 تاریخ انتشار : شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶ - ۷:۱۷

خاصیت شگفت انگیز روغن کنجد

خاصیت شگفت انگیز روغن کنجد روغن کنجد بیش از ۲۵۰۰ سال است که در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن منبع غنی چربی اشباع نشده، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی است. در این مطلب به خواص این روغن می‌پردازیم. اسیدهای چرب اشباع نشده مانند امگا ۳، ۶ و …

خاصیت شگفت انگیز روغن کنجد

خاصیت شگفت انگیز روغن کنجد

روغن کنجد بیش از ۲۵۰۰ سال است که در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن منبع غنی چربی اشباع نشده، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی است. در این مطلب به خواص این روغن می‌پردازیم. اسیدهای چرب اشباع نشده مانند امگا ۳، ۶ و ۹ برای رشد لازمند و نقش مهمی‌در درمان بیماری‌های مزمن مانند ناراحتی قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون بالا و آرتریت دارند. ویتامین E موجود در آن از بیماری آلزایمر و آب مروارید جلوگیری می‌کند. روغن کنجد تحریک‌پذیری غشاء مخاطی را کم می‌کند. این روغن برای درمان سرفه، یبوست، آرتریت و پوست خشک توصیه می‌شود. روغن کنجد خاصیت ضدقارچی و ضدباکتریایی دارد و غرغره کردن آن، باکتری‌ها را ازجمله باکتری‌های سرماخوردگی از بین می‌برد. ماساژ با روغن کنجد انعطاف‌پذیری مفصل‌ها را زیاد می‌کند.

روغن کنجد یک محافظ طبیعی در برابر اشعه فرابنفش به حساب می‌آید و پوست را در برابر کلر موجود در آب استخر محافظت می‌کند. ترک‌های پوستی، اگزما، بریدگی‌ها و جراحت‌های سطحی را درمان می‌کند و پوست صورت به‌ویژه اطراف بینی را سفت می‌کند و مانع بزرگ شدن منفذهای پوستی صورت می‌شود. در واقع روغن کنجد موجب شفافیت پوست می‌شود. روغن کنجد از بروز آکنه جلوگیری می‌کند و مانع شوره سر و سفید شدن موها می‌شود. ویتامین E موجود در این روغن به رشد مو سرعت می‌بخشد. مصرف موضعی این روغن نیز پوست را نرم و لطیف می‌کند. این روغن در درمان لک سوختگی بدن نیز کاربرد دارد.

مصرف مرتب روغن کنجد اضطراب را کاهش می‌دهد، گردش خون را تقویت می‌کند، مانع اختلالات عصبی می‌شود و سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند. مصرف روغن کنجد، نشاط آور است، هوشیاری ایجاد می‌کند، به رفع عصبانیت کمک می‌کند، دردهای مزمن و گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد و برای افرادی که از کم خونی و سرگیجه رنج می‌برند، مفید است.

روغن کنجد دارای مقدار زیادی گاما توکوفرول است که فعالیت آنتی اکسیدانی اش زیاد است و دارای مقدار کمتری دلتا و آلفا توکوفرول است. این خاصیت آنتی اکسیدانی مقاومت روغن را در برابر حرارت افزایش می‌دهد. آنتی اکسیدان روند پیری را به تعویق می‌اندازد و سبب افزایش طول عمر می‌شود. مطالعات بر روی موش‌ها نشان داده است که sesamin و لیگنان‌های موجود در دانه کنجد می‌تواند عامل محرکی برای آسکوربیک اسید سنتتاز در کلیه و قلب موش‌ها باشد و مصرف منظم دانه کنجد در انسان‌ها سبب افزایش غلظت گاما توکوفرول و تغییرات نسبت توکوفرول‌ها در پلاسما می‌شود.

زیاده‌روی در مصرف ممنوع

خواص ذکر شده درباره روغن کنجد بدین معنا نیست که شما آزادید هر چقدر که می‌خواهید از روغن کنجد در طی یک روز استفاده نمایید. به خاطر داشته باشید که کالری همه روغن‌ها یکسان است و هر یک قاشق چایخوری آن حدود ۴۵ کیلو کالری انرژی دارد پس مراقب باشید تا با مصرف بی‌رویه آن دچار اضافه وزن و در پی آن مشکلات و بیماری‌های مختلف نشوید.

سلامت قلب و عروق

روغن کنجد، فشار خون را پایین می‌آورد، کلسترول مفید را افزایش و کلسترول مضر را کاهش می‌دهد و به حفظ فشار طبیعی خون کمک می‌کند. ارتباط بین افزایش چربی‌های خون و بیماری‌های قلبی و عروقی به خوبی آشکار است. بزرگ‌ترین عامل خطر جهت پیشرفت بیماری‌های قلبی و عروقی سطح بالای چربی‌های خون (به‌ویژه LDL و کلسترول تام) می‌باشد. وجود رادیکال‌های آزاد نیز سبب افزایش پراکسیداسیون چربی‌ها می‌شود که به عنوان یک عامل توکسیتیک (سمی) جهت سیستم عروقی محسوب می‌شود.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اسلاید ، پزشکی و سلامت ، خواص بازدید 592 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php