کد خبر : 227533 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵

افسردگی پاییزی

افسردگی پاییزی افراد زیادی در اطراف ما هستند که با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا اخلاق و رفتارشان تغییر می کند و شادی کمتری نسبت به گذشته دارند که این موضوع یک اختلال روانی نیز محسوب می شود. دکتر حامد محمدی کنگرانی، روانپزشک در باره این نوع اختلال …

افسردگی پاییزی

افسردگی پاییزی

افراد زیادی در اطراف ما هستند که با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا اخلاق و رفتارشان تغییر می کند و شادی کمتری نسبت به گذشته دارند که این موضوع یک اختلال روانی نیز محسوب می شود.

دکتر حامد محمدی کنگرانی، روانپزشک در باره این نوع اختلال می گوید: علت دقیق این اختلال کاملا مشخص نیست. اما محیط بسیار روی خلق و خوی آدم ها تاثیر می گذارد حتی میزان ترشحات هورمن ها نیز با تغییر فصول دچار تغیییر می شوند از طرفی دیگر با تغییر نور خورشید وکاهش آن متابولیسم بدن هم نیز تغییر می کند وبرای همین هم افراد بیشتر مایلند که خواب طولانی تری داشته باشند .وی معتقد است با کاهش نور خورشید، ساعت بیولوژیکی که خلق و خوی افراد، خواب و هورمون‌های آنان را تنظیم می‌کند، در زمستان به نوعی عقب می‌ماند و کندتر می‌گذرد.

این روانپزشک در پاسخ به این سوال که خیلی از افراد در این فصل ناراحت و غمگین هستند آیا این مسئله نشانه ای از افسردگی می تواند باشدیا خیر این طور توضیح می دهد: بله اما صدر صد نیست اگر کسی فکر می کند دچار علائم افسردگی است باید حتما به پزشک مراجعه کند چرا که گاهی مشکلات جسمی باعث افسردگی می‌شوند. اما گاهی هم نشانه‌های افسردگی فصلی بخشی از یک مشکل روانی پیچیده‌تر هستند.

نور درمانی یک عامل تاثیر گذار است

در خیلی از کشورهای دنیا با نور درمانی سعی می کنند به افرادی که دچار افسردگی فصلی شده اند کمک کنند دکتر محمدی کنگرانی درباره این موضوع که آیا نور درمانی می تواند به بهبود این مسئله کمک کند یا نه می گوید: بله محققان دریافته‌اند که فتوتراپی (نور درمانی) روش مؤثری برای رفع این اختلال است و می‌تواند از ترشح بیش از حد ملاتونین در بدن جلوگیری کند. اغلب افراد به این درمان پاسخ می‌دهند. این شیوه درمان شامل نور سفید فلوروسنت است که بر صفحه فلزی انعکاس داده می‌شود و شخص در مقابل این نور، با چشمان باز بدون نگاه مستقیم به نور قرار می‌گیرد. از این شیوه درمانی به‌مدت نیم الی دو ساعت در روز استفاده می‌کنند.

او می گوید: البته در موارد خفیف بیماری، نبودن در خانه در ساعات زیادی از شبانه روز و قدم زدن در نور آفتاب به تنهایی می‌تواند شخص را در بهبود بیماری کمک کند. مثلا یک ساعت قدم زدن در نور آفتاب به اندازه دو ساعت قرار گرفتن در مقابل نور سفید فلوروسنت می‌تواند در بهبود بیماری مؤثر باشد. اگر فتوتراپی مؤثر واقع نشود ( که البته درصد کمی را شامل می‌شود ) می‌توان از داروهای ضد ‌افسردگی همراه با نور درمانی در درمان این بیماری کمک گرفت.

خود را از فعالیت های اجتماعی دور نکنید

خیلی از افرادی که دچار این اختلال هستند سعی می کنند با شروع فصل پاییز در خانه بمانند ویا اگر در بیرون از خانه کار می کنند هر روز با سختی زیادی در محل کارشان حاضر می شوند.

این روانپزشک در باره پیشگیری از بروز این اختلال راه حل هایی پیشنهاد کرده و می گوید: به نظرم برای پیشگیری از این اختلال‌ روانی می‌توان صبح‌ها زودتر از خواب بلند شد و به پیاده‌روی رفت. انجام فعالیت‌های ورزشی به ویژه پیاده‌روی در هوای آزاد و روشنایی روز نیز می‌تواند سهم به سزایی در کاهش این نوع افسردگی داشته باشد. هرگز خود را در اتاق تاریک و بسته حبس نکنید. تا جایی که می توانید خود را از فعالیت‌های اجتماعی دور نکنید و با دوستان و همفکران خود تبادل ‌نظر کنید. حضور در اجتماع در مقابله با افسردگی فصلی نقش مؤثری دارد بنابراین از پیله تنهایی خود بیرون بیاید و با دوستان خود صحبت کنید.

کمبود آهن موجب افسردگی در افراد می شود

خیلی از افراد سعی می کنند با تغذیه خود را درمان کنند دکتر محمدی نیز درباره تاثیرتغذیه در درمان این نوع افسردگی می گوید: کمبود آهن، امگا ۳ و اسیدفولیک تاثیر مستقیمی با بروز علائم افسردگی دارد، پس هر چه بیشتر به رژیم غذایی‌تان اهمیت دهید سالم تر و شاداب تر خواهید بود و تا می‌توانید از سبزی و میوه استفاده کنید.

باید قبول کنیم که ریتم زندگی تغییر می کند

افراد زیادی را در اطرافمان می بینیم که رابطه خوبی با باران ندارند و می گویند وقتی باران می بارد ما افسرده تر می شویم و دلمان می گیرد و وقتی باران می بارد ترجیح می دهند در خانه بمانند این روانپزشک دراین باره معتقد است: ما باید این تغیر فصل را بپذیریم در این صورت راحتر هم می توانیم این فصل وروزهایش را به راحتی طی کنیم بهرحال مهمترین تغییر فصل از تابستان به پاییر است چه از لحاظ آب و هوایی وچه از نظر ریتم زندگی پس بهتر است به خودمان کمک کنیم.

مثلا اگر هوا بارانی است و احساس تنهایی می کنید، لحظات شادی را به یاد آورید که با افراد مورد علاقه تان و افرادی که شما را دوست دارند، گذرانده اید. ویا می توانید موسیقی ای را که به شما آرامش می دهد گوش کنید.

رنگ درمانی را جدی بگیرید

بی شک محیط اطراف ما در آرامش مان تاثیر زیادی دارد هر چقدر که ما فضای خانه و محل کارمان را با رنگ های مختلف و شاد تزئین کنیم مسلما حال وهوای بهتری هم خواهیم داشت دکتر محمدی درپاسخ به این سوال که آیا رنگ درمانی می تواند در درمان افسردگی موثر باشد یا نه گفت: استفاده از «رنگ درمانی» یکی از راههای مبارزه با افسردگی است. رنگ های روشن و گرم باعث تقویت روحیه و احساس شادی می شوند؛ مثلا مشاهده سیب های قرمز در یک سبد، پوشیدن لباس نارنجی، استفاده از بالش و پرده نارنجی در خانه به شما کمک می کند که احساس افسردگی وغم کمتری داشته باشید.بنابراین بهتر است این شیوه درمانی را هم جدی بگیرید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اسلاید ، روانشناسی ، سبک زندگی بازدید 534 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php