کد خبر : 226793 تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱

6 گام برای کنترل خشم‌ در مقابل همسر

6 گام برای کنترل خشم‌ در مقابل همسر همه ما عصبانی می‌شویم. عصبانیت یکی از احساسات ابتدایی ماست و برای واکنش نشان دادن مقابل بی‌عدالتی و خواستن چیزی بهتر به کار ما می‌آید. اما باید در نظر داشت که عصبانیت مداوم و بیش از حد، اثر عکس دارد و جو …

6 گام برای کنترل خشم‌ در مقابل همسر

6 گام برای کنترل خشم‌ در مقابل همسر

همه ما عصبانی می‌شویم. عصبانیت یکی از احساسات ابتدایی ماست و برای واکنش نشان دادن مقابل بی‌عدالتی و خواستن چیزی بهتر به کار ما می‌آید. اما باید در نظر داشت که عصبانیت مداوم و بیش از حد، اثر عکس دارد و جو اجتماعی منفی‌ای را ایجاد می‌کند.

تا زمانی که با احترام و بدون خشونت، بدون دشمنی و با کنترل براعصاب‌تان رفتار کنید، خشم یک واکنش طبیعی خواهد بود.کاملا عادی است که در یک رابطه زناشویی، بارها و بارها طرفین عصبانی شوند ولی تکنیک‌هایی وجود دارد که با یادگیری آنها می‌توانید واکنش‌های عصبی‌تان را مدیریت کنید.اگر معمولا از دست همسرتان عصبانی می‌شوید، شاید با خودتان فکر می‌کنید که همیشه تقصیر اوست که علیه شما موضع می‌گیرد. اما شما باید مسائل دیگری را هم مدنظر داشته باشید. مثلا ممکن است شما هر چه همسرتان می‌گوید را عملا به عنوان یک تهدید برداشت کنید. ممکن است حق باشما باشد ولی اگر خشمگین شوید و کنترل‌تان را از دست بدهید، هیچ راه حلی برای مشکل نخواهید یافت. چطور می‌توانید خشم‌تان را در مقابل همسرتان کنترل کنید؟ به این توصیه‌ها و تکنیک‌ها که می‌توانند به شما کمک کنند توجه کنید:

۱- اول از همه خودتان را بشناسید

به نشانه‌هایی که حکایت از شروع عصبانیت شما دارند توجه کنید: ممکن است بدنتان داغ شود، تنفس‌تان تند شود و یا با خودتان فکر کنید:”دوباره شروع شد” یا “چطور به خودش اجازه می‌دهد که…” . و یا رفتارهای مرسومی مثل بالا رفتن تند صدا یا ژست‌های ناگهانی یا تهدید آمیز. شناختن این نشانه ‌ها به شما کمک زیادی در کنترل خشم می‌کند.

۲- آگاه شدن از این‌که چه زمانی عصبانی می‌شوید

شما می‌دانیدکه در چه شرایطی به سادگی عصبانی می‌شوید. مثلا زمانی که مدت زیادی منتظر همسرتان می‌مانید؛ یا وقتی که درترافیکی شدید گیر می‌افتید؛ یا در بحث‌هایی که خودشان اختلاف برانگیز هستند (مثل تحصیل فرزندان) و…
این خیلی مهم است که زمینه‌هایی که به سادگی شما را عصبانی می‌کنند را بشناسید.

۳- از این به بعد باید واکنش خشمگینانه تان را متوقف کنید

وقتی نشانه‌های خشم در شرایط مختلف را در خودتان شناسایی کردید، در حقیقت گام بزرگی برداشته اید. الان نباید اجازه دهید که اوضاع بدتر شود. اگر دراین موقعیت قرار گرفتید، از جایی که هستید، بروید و حواستان را با یک فیلم، موسیقی یا هرچیز دیگری پرت کنید. به عنوان مثال، اگر روز بدی داشتید، با همسرتان در مورد موضوعات اختلاف برانگیز حرف نزنید و این گفتگو را به زمان دیگری موکول کنید. در آن شرایط عصبانیت‌تان را مهار کنید که بیشتر نشود.

۴- ریلکس کنید

نفس عمیق بکشید و عضلات‌تان را شل کنید. تمرکزتان را روی تنفس‌تان قرار دهید و به هر چیزی که به شما آرامش می‌دهد فکر کنید. در ابتدا شاید خیلی سخت باشد که دراین شرایط بخواهید ریلکس کنید ولی با تمرین می توانید از این ابزار به عنوان مکانیزمی برای کمرنگ کردن خشم‌تان استفاده کنید.

۵- روی افکارتان کار کنید

ایده‌هایی مثل “همسر من باید درهمه چیز با من موافق باشد” یا “نظر من همیشه نظر بهتری است” در روابط، آسیب رسان هستند و افکاری غیرواقعی هستند. باید در هنگام فکر کردن، کمی انعطاف پذیر باشید: ممکن است نظرات متفاوت وجود داشته باشد و این موضوع نباید، منجر به جر و بحث شود.

۶- راه های دیگری برای نشان دادن نارضایتی‌تان بیابید

خیلی وقت‌ها می‌توان بدون تمسخر، انتقاد کرد. باید درک متقابل داشته باشید و بتوانید بدون حمله به خواسته‌های همسرتان، نظرتان را بیان کنید. در عین حال باید بتوانید بدون کلی گویی درمورد مسائل و سوژه ها، انتقادات را بپذیرید و حس نکنید که همسرتان شما را دست کم و نادیده می‌گیرد. گلایه‌های او را گوش کنید و آنها را درک کنید و عدم موافقت‌تان را بدون رفتاری عصبی و بدون حمله به همسرتان مطرح کرده و در موردش بحث کنید.

کنترل خشم کار سختی است؛ ولی این توصیه‌ها را درنظر داشته باشید و آنها را تمرین کنید و با اتکا به آنها رابطه‌تان را بهبود ببخشید. مطمئن باشید که اگر یکی از طرفین خواهان دعوا کردن نباشد، هیچ وقت یک بحث، منتهی به دعوا نخواهد شد.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اسلاید ، روابط عاشقانه ، زناشویی بازدید 374 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php