کد خبر : 225600 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۶ - ۸:۰۲

معنی ضرب المثل سبیلش را چرب کرد چیست؟

معنی ضرب المثل سبیلش را چرب کرد چیست؟ در روایات این گونه‌ آمده است که در زمان حکومت صفویان، مردها سبیل کلف بلندی بر پشت لب‌هایشان می‌گذاشتند و فرمانروایان سلسله‌ی صفوی اکثرا اینگونه سبیل ها را می‌گذاشتند. مردم حاکمان صفوی را به دلیل اینکه نسبت فامیلی با شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی، اهل …

معنی ضرب المثل سبیلش را چرب کرد چیست؟

معنی ضرب المثل سبیلش را چرب کرد چیست؟

در روایات این گونه‌ آمده است که در زمان حکومت صفویان، مردها سبیل کلف بلندی بر پشت لب‌هایشان می‌گذاشتند و فرمانروایان سلسله‌ی صفوی اکثرا اینگونه سبیل ها را می‌گذاشتند. مردم حاکمان صفوی را به دلیل اینکه نسبت فامیلی با شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی، اهل علم و فلسفه می‌دانستند و به همین دلیل لقب مرشد روی آن‌ها گذاشته بودند. این افراد سبیل‌های بلند و کلفتی داشتند و حتی به طرفداران خودشان هم سبیل گذاشتن را پیشنهاد می‌دادند.

در آن دوران افرادی که سبیل‌های کلف بر پشت لب می‌گذاشتند، مجبور بودند که همیشه به آن‌ها سر و سامان بدهند و تمیز نگهشان دارند و مرتبا با دست پیچ می‌دادند. اگر از نظافت کردن سبیل‌هایشان غفلت می‌کردند، زیبایی و شکوه خود را در میان مردم از دست می‌داد.

اما در میان مردم افرادی زندگی می‌کردند که بسیار پولدار و ثروتمند بودند و عده‌ای را برای سبیل چرب کردنشان استخدام کرده بودند. در اصل وظیفه‌ی سبیل چرب کن به این شکل بود که سبیل صاحبش را قبل از مهمانی یا مراسمی، با قیچی و شانه مرتب می‌کرد و روغن مخصوصی به آن می‌زد تا براق شود و در مهمانی جلوه‌ی زیبایی داشته باشد. اگر سبیل چرب‌کن وظیفه‌اش را به درستی انجام می‌داد لبخندی بر لب‌های صاحبش بوجود می‌آمد و هر چه که نیاز داشت صاحبش به او می‌داد.

این امر به تدریج به صورت ضرب‌المثل در بین مردم رواج پیدا کرد و در واقع اشاره به افرادی دارد که رشوه می‌دهند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : سرگرمی ، ضرب و المثل بازدید 429 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php