کد خبر : 225091 تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳

10 درمان خانگی برای سرفه

10 درمان خانگی برای سرفه سرفه به هر علتی ایجاد شده باشد، اگر مدت آن طولانی شود خسته کننده و دردناک شده و تکرار آن باعث کلافه شدن فرد می شود. راه های زیادی برای درمان سرفه وجود دارد و تحقیقات نشان داده است درمان های خانگی تاثیر زیادی در …

10 درمان خانگی برای سرفه

10 درمان خانگی برای سرفه

سرفه به هر علتی ایجاد شده باشد، اگر مدت آن طولانی شود خسته کننده و دردناک شده و تکرار آن باعث کلافه شدن فرد می شود. راه های زیادی برای درمان سرفه وجود دارد و تحقیقات نشان داده است درمان های خانگی تاثیر زیادی در بهبود آن می توانند داشته باشند.

هنگامی که ویروس، باکتری، گرد و غبار یا سایر مواد خارجی وارد راه تنفسی می شود باعث تحریک شدن گلو و ریه شده و حالت سرفه ایجاد می شود. در واقع سرفه عکس العملی طبیعی برای محافظت از ریه ها می باشد.

در کل سه نوع سرفه برحسب اینکه مدت زمان آن چقدر طول می کشد، وجود دارد. دسته اول سرفه هایی هستند که همراه با عفونت های تنفسی رخ می دهند و معمولا ۳ هفته طول می کشند. دسته دوم سرفه هایی هستند که بعد از بیماری هایی نظیر عفونت های تنفسی بعد از سه هفته ادامه پیدا می کنند و معمولا بین ۳ تا ۸ هفته ماندگار هستند. دسته سوم سرفه هایی که بیش از ۸ هفته طول می کشد و علت آن بیماری های نظیر آسم می باشد.

برای اینکه داروی مناسب برای سرفه را پیدا کنید بهتر است نوع سرفه تشخیص داده شود، بعضی از داروها مانند اکسپکتورانت به خارج شدن مخاط کمک کرده و سرفه را درمان می کند، بعضی دیگر از داروها با مرطوب نگه داشتن گلو سرفه را درمان می کنند. بسیاری از درمان های خانگی برای هر دو نوع سرفه مفید هستند، در اینجا به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

۱- آویشن

آویشن یک درمان خانگی سنتی شناخته شده برای درمان سرفه و دیگر بیماری های تنفسی مانند برونشیت و ذات الریه می باشد. برگ آویشن را خرد کرده و تقریبا دو قاشق غذاخوری از برگ خرد شده آویشن را داخل یک فنجان آب جوش بریزید و در آن را بپوشانید، به مدت ۱۰ دقیقه صبر کرده و سپس آن را بنوشید. این نوشیدنی یک تسکین فوری برای سرفه می باشد.

۲- دانه کتان و عسل و آب لیموی تازه

این نوشیدنی برای تسکین فوری و بهبود سرفه های بد واقعا موثر است. عسل و آب لیموی تازه به عنوان یک آنتی بیوتیک خفیف عمل می کنند. برای درست کردن این نوشیدنی کافیست ۳ قاشق غذاخوری تخم کتان را داخل یک فنجان آب جوش ریخته و صبر کنید تا غلیظ شود، سپس به آن عسل و آب لیموی تازه اضافه کرده و بنوشید. همچنین شما می توانید ابتدا آن را از صافی رد کرده و سپس از آن استفاده کنید.

۳- فلفل سیاه

استفاده از فلفل سیاه یک درمان سنتی چینی است که برای حل این مشکل از قدیم استفاده می شد. یک نوشیدنی با یک قاشق غذاخوری فلفل سیاه تازه و دو قاشق غذاخوری عسل درست کنید، از آب جوش برای این کار استفاده کنید و بعد از ریختن مواد داخل لیوان یا فنجان در آن را بپوشانید. برای ۱۵ دقیقه صبر کرده و سپس از آن استفاده کنید.

۴- لیمو

لیمو مانند یک آنتی بیوتیک خفیف عمل می کند و باعث می شود باکتری هایی که باعث عفونت مجاری تنفسی شده اند زودتر از بین بروند. روی لیمو کمی نمک و فلفل سیاه ریخته و بخورید و نتیجه موثر آن را روی کاهش سرفه ها مشاهده کنید.

۵- شیر گرم

یکی از درمان های محلی و قدیمی مرسوم برای درمان سرفه استفاده از شیر گرم است. داخل شیر گرم دو قاشق غذاخوری عسل ریخته و آن را بنوشید.

۶- بادام زمینی

درمان سرفه با بادام زمینی یکی از روش هایی است که بعضی از افراد به آن اعتقاد دارند. چند عدد بادام زمینی را خرد کرده و همراه یک لیوان آب پرتقال نوش جان کنید.

۷- برگ ریحان

ریحان نه تنها برای سرفه بلکه برای درمان آنفولانزا و گلودرد هم توصیه می شود. برای مصرف آن می توانید برگ ریحان را به تنهایی بجوید و یا از ریحان خمیری درست کرده و آن را با یک قاشق عسل مخلوط کرده و استفاده کنید.

۸- شربت افرا

شاید تا به حال اسم این شربت را نشنیده باشید، این شربت شیره درخت افراست که شباهت زیادی به عسل دارد و دارای خواص بسیار زیادی از لحاظ تغذیه ای می باشد و برای درمان سرفه هم از آن بسیار یاد می شود. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را داخل نصف فنجان شربت افرا ریخته و به خوبی مخلوط کنید. هر بار به اندازه یک قاشق از این مخلوط را برای تسکین سرفه ها استفاده کنید.

۹- پیاز

یک عدد پیاز را داخل یک کاسه رنده کرده و سه قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. مدتی صبر کنید تا این مخلوط به خوبی با هم ترکیب شوند. هر بار به اندازه یک قاشق چایخوری از این مخلوط را برای درمان سرفه استفاده کنید. این درمان یکی از درمان های سنتی و قدیمی سرفه در کشور بوسنی می باشد.

۱۰- زنجبیل و لیمو و عسل

برای درمان سرفه یک نوشیدنی زنجبیلی درست کنید و به آن سه قاشق غذاخوری آب لیموی تازه و دو قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید، مخلوط کرده و به صورت گرم از آن استفاده کنید.

این ده موردی که برای شما در این مطلب گفته شد راهکار ها و درمان های خانگی سنتی و قدیمی برای کاهش سرفه و درمان آن می باشد ولی اگر سرفه های شما همچنان ادامه پیدا کرد حتما با یک پزشک مشورت کنید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، پیشگیری و بیماری ها بازدید 549 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php