کد خبر : 224658 تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۶:۰۶

معنی ضرب المثل جیم شدن چیست؟

معنی ضرب المثل جیم شدن چیست؟ این اصطلاح را درباره کسانی به کار می برند که فرار کرده اند یا به علت انجام دادن جرم و گناهی، از انظار مخفی شده اند. در مورد ریشه این اصطلاح، اتفاق نظر وجود ندارد ولی یکی از روایت ها به زمان امام صادق(ع) برمی گردد که هارون الرشید خلیفه …

معنی ضرب المثل جیم شدن چیست؟

معنی ضرب المثل جیم شدن چیست؟

این اصطلاح را درباره کسانی به کار می برند که فرار کرده اند یا به علت انجام دادن جرم و گناهی، از انظار مخفی شده اند. در مورد ریشه این اصطلاح، اتفاق نظر وجود ندارد ولی یکی از روایت ها به زمان امام صادق(ع) برمی گردد که هارون الرشید خلیفه عباسی به روش های مختلفی دنبال این بود که همه دوست داران و پیروان امام صادق(ع) را از بین ببرد. چند نفر از یاران و صحابه خاص امام هم که تحت تعقیب بودند، از حضرت که آن موقع در مدینه به سر می بردند، چاره جویی و کسب تکلیف کردند امام جعفر صادق(ع) در جواب آن ها یکی از حروف الفبا یعنی «ج» را فرستادند. از آنجا که سوال کنندگان به خاطر امنیت خودشان و همچنین امام(ع)، مجاز نبودند بیش از این از حضرت توضیح بخواهند، پیام اختصاری حضرت را با همان اختصار به اطلاع علاقه مندان ایشان در بغداد رساندند. هرکدام از آنان پیام امام صادق(ع) را به شکلی تعبیر کردند؛ بعضی ها حرف «ج» را «جلاء الوطن» دانسته و از عراق خارج شدند، عده ای منظور حضرت را «جبل» استنباط کردند و به کوهستان ها پناه بردند، «بهلول» هم حرف «ج» را به «جنون» تعبیر کرد! او سوار اسب چوبی کودکانه شد و با وجود آن که زندگی اعیانی داشت و به خاطر نسبت فامیلی با هارون به دربار راه داشت، خودش را به دیوانگی زد و دست از تمام تجملات دنیوی کشید. به این ترتیب یاران خاص امام هرکدام به شکلی با «جیم شدن» از توطئه های هارون نجات پیدا کردند.

3.7/5 - (3 امتیاز)
دسته بندی : سرگرمی ، ضرب و المثل بازدید 1,592 بار
دیدگاهتان را بنویسید

فرزاد در تاریخ 30 تیر 1398 گفته : پاسخ دهید

متاسفانه از این نخ و ریسمان ها را به هم بافتن، شخصیتهای واقعی و تخیلی را محشور کردن، تنها نسیب یک سردرد و اتلاف وقت است. وقت خوش ….

css.php