کد خبر : 219669 تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۷:۱۸

سوغات شیراز چیست؟

سوغات شیراز چیست؟ شهر شیراز صنایع دستی معروفی همچون قالی بافی، گبه، منبت کاری، خاتم‌کاری دارد که هر کسی که به این شهر سفر می‌کند، از این صنایع برای نزدیکان و اقوام سوغات می‌گیرد. علاوه بر این صنایع زیبا و چشم‌گیر، انواع عرقیجات، خرما، فالوده، مسقطی، بهارنارنج، لیمو و آبلیمو …

سوغات شیراز چیست؟

سوغات شیراز چیست؟

شهر شیراز صنایع دستی معروفی همچون قالی بافی، گبه، منبت کاری، خاتم‌کاری دارد که هر کسی که به این شهر سفر می‌کند، از این صنایع برای نزدیکان و اقوام سوغات می‌گیرد. علاوه بر این صنایع زیبا و چشم‌گیر، انواع عرقیجات، خرما، فالوده، مسقطی، بهارنارنج، لیمو و آبلیمو از بهترین و مشهورترین سوغاتی‌های شهر شیراز است.

مسقطی شیراز

مسقطی شیراز از معروف‌ترین شیرینی‌های کشور ایران است که به نوعی حلوای شیرازی هم نام دارد. مردم ایران زمین، در هنگام نوروز بر سر سفره هایشان از مسقطی به عنوان دسر وشیرینی استفاده می‌کنند.

در شهر شیراز این شیرینی خوشمزه به انواع گوناگونی تولید می‌شود که مشهورترین و باکیفیت‌ترین آن‌ها، مسقطی لارستان است.

در تهیه و پخت مسقطی از نشاسته استفاده می‌شود که برای هزم غذا خیلی مفید و مهم است.

لیمو و آبلیمو شیراز

در شهر شیراز به خاطر آب و هوای خوبی که دارد، مزارع و باغ‌های زیادی برای کشت مرکبات وجود دارد. لیمو از جمله مرکباتی است که در جهرم کشت می‌شود. از این لیمو علاوه بر تامین خانه‌های کشور ایران، به کشورهای عربی و اروپایی هم صادر دارد.

لیموی ترش و خوشمزه‌ی شیراز به شکل‌های مختلفی همچون لیمو خشک، آب لیمو و اسانس به فروش می‌رود.

از لیمو و آبلیمو در خوش‌طمع کردن غذا بکار برده می‌شود و خاصیت فراوانی برای درمان برخی بیماری‌ها دارد. لیمو سرشار از ویتامینc است و در روشن و جوان‌شدن پوست تاثیر زیادی دارد. جالب است بدانید برای جلوگیری از ریزش مو و تاسی سر بسیار تاثیرگذار است.

عرقیات شیراز

در داخل شهر شیراز و اطرف آن گلستان‌های فراوانی دیده می‌شود که از آن‌ها در ساختن انواع عرقیات استفاده می‌شود. از معروف‌ترین و پرکاربردترین این عرقیات می‌توان به عرق دوآتش، بیدمشک و نسترن اشاره کرد که در طعم و خاصیت درمانی خود بینظیر هستند. وجود باغ‌ها و گلستان‌های فراوان در شیراز و حومه آن ، شیراز را به شهر عرقیات میشناسند. البته گلاب را هم باید به این عرقیات اضافه کرد که گلاب میمند، معروف‌ترین و پرآوازه‌ترین گلاب شیراز نام دارد.

از عرقیات در خوشمزه کردن غذاها، شیرینی‌ها، شربت‌ها و همچنین در ساختن داروخای گیاهی، سنتی و خوشبو کردن خانه‌ها و مساجد استفاده می‌شود.

بهارنارنج شیراز

نارنج از دیگر مرکباتی است که در شهر شیراز به چشم می‌خورد. از این میوه در صنعت عطرسازی و تهیه‌ی اسانس بکار گرفته می‌شود.

نارنج در فصل بهار و در ماه اردیبهشت شهر شیراز را عطرآگین می‌کند. این میوه‌ی باارزش از محبوب‌ترین مرکبات شهر شیراز است. نارنج را به صورت آب‌نارنج هم می فروشند.

نارنج در آرام شدن اعصاب، جلوگیری از استرس، اشتها آور، ضد سرفه، کم کردم سردرد از جمله میگرن، تنظیم تپش نامنظم قلب، کنترل حمله های قلبی و تشنج تاثیر زیادی دارد.

طی تحقیقات دانشمندان روی این میوه به این نتیجه رسیدند که اگر قبل از خواب در یک فنجان چای کمی عرق بهار نارنج بریزید و میل کنید، به راحتی به خواب خواهید رفت.

فالوده شیراز

شهر شیراز فالوده‌های خوشمزه و دلچسبی دارد و با اضافه کردن لیموترش و عرقیات مختلف، بر خوشطمع شدن آن می‌افزاید. این فالوده را به شکل خشک هم در شیراز می‌فروشند و مسافران به عنوان سوغات برای اقوام خود تهیه می‌کنند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : جالب و خواندنی ، سرگرمی بازدید 474 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php