کد خبر : 216566 تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۷:۳۷

روش نگهداری و پرورش گیاه محبوبه شب

روش نگهداری و پرورش گیاه محبوبه شب این گل به نام‌های ملکه شب، یاس شب و جاسمین نیز نامیده می‌شود. زادگاه این گیاه غرب هندوستان و آمریکای لاتین است. محبوبه شب (Night-blooming jasmine) درختچه‌ای چوبی، همیشه سبز و از خانواده بادنجانیان است. این گیاه بین 2 تا 3 متر رشد …

روش نگهداری و پرورش گیاه محبوبه شب

روش نگهداری و پرورش گیاه محبوبه شب

این گل به نام‌های ملکه شب، یاس شب و جاسمین نیز نامیده می‌شود. زادگاه این گیاه غرب هندوستان و آمریکای لاتین است. محبوبه شب (Night-blooming jasmine) درختچه‌ای چوبی، همیشه سبز و از خانواده بادنجانیان است. این گیاه بین 2 تا 3 متر رشد می‌کند. این گیاه برگ‌های سبز ساده با ساقه‌های بلند دارد. محبوبه شب؛ گیاه خیلی زیبایی نیست و بیشتر باغبانان به دلیل رایحه و عطرش،‌ آن را می‌کارند.

در آب و هوای گرم؛ شب‌ها شکوفه‌های مایل به سبز و سفید این گیاه باز می‌شود. عطر شیرین این گل‌ها، پروانه‌ها را جذب خود می‌کند. برخی از باغبانان نیز از این درختچه‌ها به عنوان گیاهان مرزی استفاده می‌کنند. گل‌های این گیاه خیلی کوچک به شکل قیفی شکل است و به صورت خوشه‌ای سر گیاه رشد می‌کند.

آب و هوا

مراقبت از این گیاه در آب و هوای گرم ساده است اما در نواحی سرد نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد. استفاده از مالچ برای محافظت بیشتر ریشه توصیه می‌شود. همچنین شما می‌توانید شکوفه‌های کوچک این گیاه را در خانه رشد دهید تا از هوای سرد در امان بمانند و در فصل بهار آن‌ها را به خاک باغ یا باغچه انتقال دهید. اگر شما گیاه را داخل خانه بیاورید و بخواهید یگ گیاه آپارتمانی داشته باشید؛ محبوبه شب در زمستان هم شکوفه خواهد داد. دمای هوای مورد نیاز این گیاه بین 70 تا 80 درجه فارنهایت (35 تا 40 درجه سانتی‌گراد) است.

پرورش محبوبه شب

بهترین محل برای رشد این گیاه، خاک شنی است. محبوبه شب نیاز به حداقل 6 ساعت، نور مستقیم یا غیرمستقیم خورشید دارد. شکوفه‌دادن این گل مستلزم نور است حتی اگر از نوعی باشد که تنها در شب، شکوفه‌هایش باز شود. قرار گرفتن بیش از حد این گیاه در معرض نور خورشید سبب پژمردگی آن می‌شود. خاک گیاه باید مرطوب و زهکشی مناسبی داشته باشد. آبیاری منظم نیز باید رعایت شود زیرا اگر بیش از اندازه به محبوبه شب آب دهید سبب پوسیدگی ریشه و کپک زدن آن می‌شود. این گیاه آب شور را نمی‌تواند تحمل کند.

تکثیر و انتشار

شما می‌توانید با قلمه زدن و قرار دادن ساقه‌ای حدود 10 تا 12 سانتی‌متر در آب یا خاک، جایی که گیاه فضا برای ریشه دهی داشته باشد؛ آن را تکثیر کنید. اگر نیاز به پیوند گیاه دارید، پس از ریشه دهی ساقه، گیاه را به آرامی از ظرف یا خاک بیرون بیاورید و با دقت ریشه‌ها را با انگشتان دست خود مالش دهید تا کمی شل شوند. سپس گیاه را در یک گلدان بزرگ که سوراخ‌های زهکشی دارد قرار دهید تا آب اضافی از گلدان به راحتی خارج شود. استفاده از مخلوطی از شن، ماسه و خزه تورب با خاکی که PH آن باید بین 6.5 تا 7.5 باشد، برای این گیاه مناسب است. آبیاری باید منظم و به شیوه صحیح باشد. گیاه باید با کود محلول هر هفته تقویت شود. گیاهانی که در بیرون نگه‌داری می شوند باید ماهی یک بار با کود گرانول تقویت شوند. اگر در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنید بهتر است گیاه را داخل خانه یا گلخانه نگه ندارید.

هرس و شکل دادن

شاخه‌های مرده و گل‌ها باید به طور منظم هرس شوند تا با آب و کوددهی رشد دوباره خوبی داشته باشند. اگر محبوبه شب در گلدان باشد؛ به طور طبیعی در همان شکل و حالت گلدان رشد خواهد کرد، اما شما می‌توانید با هرس کردن دور تا دور گیاه، با بافتن سه ساقه قوی‌تر به یکدیگر آن را به حالت‌های دیگر دربیاورید. همچنین شما می‌توانید این گیاه را مانند یک درخت پرورش دهید به این صورت که بلندترین و قوی‌ترین ساقه را راست نگه دارید و با استفاده از چوب دیگری به صاف ماندن آن کمک کنید. ساقه‌های اضافی و نامرتب را هرس کنید تا گیاه در مسیر خود رشد کند و بالا برود.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : جالب و خواندنی ، سرگرمی بازدید 1,227 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php