کد خبر : 212563 تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱

حدیثی از امام علی (ع) که جعلی است + عکس

حدیثی از امام علی (ع) که جعلی است یکی از آسیب‌های فضای مجازی، انتشار برخی مطالب به نام ائمه معصومین(ع) است. یکی از این مطالب،‌ روایتی است که به امیرالمؤمنین(ع) نسبت می‌دهند، در حالی که چنین سخنی از سوی آن حضرت بیان نشده است. به گزارش میهن فال به نقل …

حدیثی از امام علی (ع) که جعلی است + عکس

حدیثی از امام علی (ع) که جعلی است

یکی از آسیب‌های فضای مجازی، انتشار برخی مطالب به نام ائمه معصومین(ع) است. یکی از این مطالب،‌ روایتی است که به امیرالمؤمنین(ع) نسبت می‌دهند، در حالی که چنین سخنی از سوی آن حضرت بیان نشده است.

به گزارش میهن فال به نقل از خبرگزاری فارس، روند جعل احادیث و روایات و نسبت دادن آن به انبیاء و معصومین همواره در تاریخ رواج داشته و در سال‌های اخیر نیز این مسأله با پیشرفت تکنولوژی و وسایل ارتباطی از طریق شبکه‌های اجتماعی ادامه پیدا کرده است، البته انگیزه افراد از جعل یک سری اقوال و نسبت دادن آن به بزرگان مختلف است و گاهی دشمنان و معاندان از بغض و کینه سخنی را جعل می‌کنند و گاهی هم دوستان از سر غفلت و ناآگاهی این کار را انجام می‌دهند.

با گسترش شبکه‌های اجتماعی، موج جدیدی از مطالب بدون سند تولید شده و میان کاربران دست به دست می‌شود.

یکی از مطالبی که تحت عنوان سخن امام علی(ع) این روزها و شب‌ها در صفحات مجازی نقل می‌شود، این است: «ای مالک! اگر شب هنگام کسی را در حال گناه دیدی، فردای آن روز او را با آن چشم نگاه نکن … شاید سحرگاه توبه کرده باشد و تو از آن بی‌خبری».

این حدیث ساختگی است

برای یافتن سند این حدیث سراغ مصطفی دلشاد تهرانی و بخشعلی قنبری، دو تن از مترجمان و شارحان نهج‌البلاغه رفتیم.

دلشاد تهرانی با اشاره به اینکه در نامه امام علی(ع) خطاب به مالک اشتر (نامه ۵۳ نهج‌البلاغه) چنین عباراتی وجود ندارد، ابراز داشت: این حدیث ساختگی است و به هیچ وجه وجود خارجی ندارد، حتی نقل مضمون بخشی از نامه ۵۳ هم نیست.

حدیثی با این واژه‌ها وجود ندارد

قنبری نیز با بیان اینکه روایتی با این واژه‌ها در کلام امیرالمؤمنین(ع) یافت نمی‌شود، اظهار داشت: ولی مفاهیمی با این مضمون در سیره اهل بیت به خصوص امام علی(ع) وجود دارد، آنجایی که پای رابطه انسان با خدا و یا رابطه انسان با خود مطرح است، همیشه درهای توبه و بخشش باز است و می‌توان امیدوار بود بنده از گناه خود توبه کند.

وی افزود: ولی برخی گناهان که شامل رابطه انسان با انسان است و به عبارتی حق‌الناس است، در اینجا دیگر اغماض جایز نیست، زیرا تا هنگامی که حق مردم پرداخت نشود، بخشش الهی صورت نمی‌گیرد.

عضو هیأت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین چنین روایتی وجود ندارد، اما به لحاظ مفهمومی می‌توان در سیره امیرالمؤمنین(ع) مشاهده کرد.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اخبار روز ، مجله خبری بازدید 537 بار
دیدگاهتان را بنویسید

ناشناس در تاریخ 6 تیر 1395 گفته : پاسخ دهید

من که حرف هیچ کسی رو قبول ندارم مگر خودم به سهت و سقم اون واقف بشم متاسفانه این مطلب عنوان می کنند که حق دادنی نیست گرفتنی هستش عنوان می کنند که حضرت علی گفته که من این موضوع رو به هیچ عنوان قبول ندارم چون انسان اگر درستکار باشه و اسمش مسلمان باید حق و حقوق دیگران رو بده حتی اگر کسی ندونه این نظام برای اینکه حق و حقوق مردم رو ندن این موضوع رو همیشه تکرار می کنند که حضرت علی گفته حق گرفتنیه دادنی نیست در صورتی که کسی که خدا رو شاهد و ناظر اعمالش بدونه سعی می کنه تا زمانی که زنده هستش حق دیگران رو ادا کنه حتی اگر از این حق کسی واقف نباشه متاسفم که باید بگم من حرف شما رو هم قبول ندارم تا اون چیزی که حقیقت درک کنم

css.php