کد خبر : 207061 تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۷:۰۰

گرفتن شیربها از نظر شرعی

گرفتن شیربها از نظر شرعی در بعضى از محیط ها، مرسوم است که خانواده عروس پولى را به عناوین مختلف (مانند شیربها) از داماد مى‏گیرند، حکم آن چیست؟ همه مراجع: اگر آن را به عنوان جعاله در مقابل عمل مباحى دریافت کنند – مانند اینکه پدر یا برادر دختر براى …

گرفتن شیربها از نظر شرعی

گرفتن شیربها از نظر شرعی

در بعضى از محیط ها، مرسوم است که خانواده عروس پولى را به عناوین مختلف (مانند شیربها) از داماد مى‏گیرند، حکم آن چیست؟

همه مراجع: اگر آن را به عنوان جعاله در مقابل عمل مباحى دریافت کنند – مانند اینکه پدر یا برادر دختر براى وساطت، پول مى‏گیرند تا رضایت او را کسب کنند و یا اینکه خود داماد مبلغى را با رضایت کامل به آنان مى‏بخشد – در این صورت دریافت آن حلال است.

اما اگر داماد آن را به عنوان بخشى از مهریه به دختر مى‏دهد و یا این که با میل و رضایت نمى‏ دهد، بلکه براى این است که خانواده عروس مانع ازدواج آنان نشوند؛ در این صورت دریافت آن حرام است.

آیت الله فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۴۹۷؛ امام خمینى، تحریرالوسیله، ج ۲، فصل فى المهر، م ۹؛ صافى، هدایه العباد، ج ۲، فصل فى المهر ۹ ؛ آیت الله آیت الله سیستانى، منهاج الصالحین، ج ۳، م ۳۰۰ و ۳۰۱؛ آیت الله نورى، استفتاءات، ج ۲، س ۶۲۶ ؛ آیت الله مکارم، استفتاءات، ج ۱، س ۸۵۴ و ۸۵۵ ؛ آیت الله تبریزى، استفتاءات، س ۱۶۲۸ و دفتر: آیات عظام بهجت، وحید و خامنه ‏اى.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : ادبیات و مذهب ، دین و احکام بازدید 545 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php