کد خبر : 195592 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸

حدیث امروز: چهار نیاز اساسی برای سلامتی بدن

امام موسی کاظم علیه‏‌السلام فرمودند: سرشت آدم، بر چهار چیز نهاده است: یکى از آنها هواست که شخص، جز بدان و به نسیم آن، زنده نمى‏‌ماند و هر درد و عفونتى را هم که در جسم است، بیرون مىر‏‌اند. دیگرى خاک است که ممکن است خشکى و حرارت را پدید …

حدیث امروز: چهار نیاز اساسی برای سلامتی بدن

امام موسی کاظم علیه‏‌السلام فرمودند: سرشت آدم، بر چهار چیز نهاده است: یکى از آنها هواست که شخص، جز بدان و به نسیم آن، زنده نمى‏‌ماند و هر درد و عفونتى را هم که در جسم است، بیرون مىر‏‌اند.

دیگرى خاک است که ممکن است خشکى و حرارت را پدید آورد. دیگرى خوراک است که خون از آن پدید مى‏آید.

و خوراک، که خون از آن پدید می آید، مگر نمى‏‌بینى غذا به معده در مى‌آید و آن‏جا، معده آن را مى‌‏پرورَد تا نرم و آن‏گاه، ناب شود و طبیعت، افشره آن را به عنوان خون مى‏گیرد و سپس، کُنجاره به پایین بدن سرازیر مى‏شود. و چهارم ، آب است که بلغم را مى‏سازد.

متن حدیث:

الإمام الکاظم علیه‌‏السلام: طَبائِعُ الجِسمِ عَلى أربَعَهٍ: فَمِنهَا الهَواءُ الَّذی لا تَحیَا النَّفسُ إلاّ بِهِ وبِنَسیمِهِ، ویُخرِجُ ما فِی الجِسمِ مِن داءٍ و عُفونَهٍ، وَ الأَرضُ الَّتی قَد تُوَلِّدُ الیُبسَ وَ الحَرارَهَ، وَ الطَّعامُ ومِنهُ یَتَوَلَّدُ الدَّمُ. ألا تَرى أنَّهُ یَصیرُ إلَى المَعِدَهِ فَتُغَذّیهِ حَتّى یَلینَ، ثُمَّ یَصفُوَ فَتَأخُذُ الطَّبیعَهُ صَفوَهُ دَما، ثُمَّ یَنحَدِرُ الثُّفلُ، وَالماءُ وهُوَ یُوَلِّدُ البَلغَمَ.

پینوشت: «کافی، ج ۸، ص۲۳۰ -بحار الأنوار، جلد۶۱، صفحه ۳۰۶ – دانش نامه احادیث پزشکی: ۱ /۴۱۲»

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : احادیث ، ادبیات و مذهب بازدید 168 بار
برچسب ها : ،
دیدگاهتان را بنویسید

css.php