کد خبر : 189917 تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵

خاصیت اعجاب انگیز موز در برابر این بیماری ها

خاصیت اعجاب انگیز موز در برابر این بیماری ها موز میوه مناطق گرمسیری است که منبع غنی از انرژی، ویتامین ها و مواد معدنی محسوب می شود و برای انواع رژیم های غذایی حتی در دوران کاهش وزن مناسب است. موز یکی از پر مصرف ترین و سالم ترین میوه …

خاصیت اعجاب انگیز موز در برابر این بیماری ها

خاصیت اعجاب انگیز موز در برابر این بیماری ها

موز میوه مناطق گرمسیری است که منبع غنی از انرژی، ویتامین ها و مواد معدنی محسوب می شود و برای انواع رژیم های غذایی حتی در دوران کاهش وزن مناسب است. موز یکی از پر مصرف ترین و سالم ترین میوه هاست.

معمولا تصور می شود موز میوه پرکالری است و افرادی که قصد کاهش وزن دارند نباید موز بخورند؛ در حالی که هر ۱۰۰ گرم موز ۹۰ کالری دارد که اگر در حد متعادل مصرف شود تاثیر منفی ندارد و بر عکس خواص بسیاری به بدن می رساند.

مهم ترین خواص موز

موز سرشار از قندها و مواد معدنی مختلف مانند منیزیوم، پتاسیم، آهن و بتاکاروتن است. همچنین نباید از مقدار بالای ویتامین های آن از جمله ویتامین های گروه B، اسید فولیک، ویتامین C،E و فیبرها غافل شد. به علاوه، موز منبع غنی هیدرات های کربن است که یکی از مهم ترین گروههای تامین انرژی در بدن محسوب می شود. به خاطر این فواید توصیه می شود موز حتما در برنامه غذایی بچه ها گنجانده شود.

مقدار پتاسیم زیاد این میوه نیز باعث می شود به دفع چربی های اضافی بدن کمک کند و در نتیجه در حفظ تناسب اندام و بهبود ناراحتی هایی مانند فشار خون بالا و نقرس مؤثر باشد.

پرفشاری خون

زمانی که فردی سدیم زیاد و پتاسیم کم مصرف کند ممکن است دچار فشار خون بالا شود. در این صورت بسیار مهم است که پتاسیم وارد خون شود که موز سرشار از این ماده معدنی است.

توصیه می شود هر روز و ترجیحا صبح موز میل شود. این عادت خوب موجب حفظ فشار خون در سطح مطلوب می شود.

افسردگی

بسیاری از افرادی که دچار افسردگی هستند بهبود حالات روحی خود پس از خوردن موز را تایید می کنند. محققان ثابت کرده اند که این تاثیر به خاطر وجود اسید آمینه تریپتوفان در موز است که باید از طریق تغذیه تامین شود زیرا بدن به تنهایی نمی تواند مقدار مورد نیاز را بسازد.

به علاوه زمانی که این اسید آمینه وارد بدن می شود به تریپتتوفان تبدیل می شود که به هورمون خوش خلقی معروف است. خوردن یک موز در روز برای بهره مندی از این تاثیرات کافی است تا پس از چند دقیقه آرامش و اخلاق خوب احساس شود.

استرس

استرس متابولیسم را مختل می کند و در این صورت سطح پتاسیم خون کاهش می یابد. برای تنظیم این تعادل بهتر است موز میل شود که همان طور که می دانید سرشار از پتاسیم است. همچنین تاثیر آرام بخشی موز نیز به دفع این حالت کمک می کند.

یبوست

موز برای سیستم گوارش بسیار عالی است. پکتین موجود در آن که نوعی فیبر غذایی است روند هضم را تسریع و به دفع مواد سمی از بدن کمک می کند. به همین دلیل برای بهبود یبوست و عملکرد کند روده ها نیز مفید است. به علاوه، خواص پروبیوتیک آن نیز برای سیستم گوارش عالی است زیرا نفخ را کاهش می دهد.

سندروم پیش قاعدگی

ویتامین B6 موز تاثیر مثبتی بر سطح قند خون دارد. به علاوه، ویتامین های گروه B در تسکین علائم سندروم پیش قاعدگی مؤثر است که بسیاری خانم ها از آن رنج می برند. مصرف منظم موز به کاهش دردهای شکمی و احتباس آب که در دوران سیکل های قاعدگی بسیار رایج است کمک می کند. همچنین موز به بهبود خلق و خو و آرامش اعصاب کمک می کند که معمولا در این ایام ایجاد می شود.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، تازه های سلامت بازدید 378 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php