کد خبر : 185903 تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰

آنچه که باید درباره ی خونریزی بینی بدانید

آنچه که باید درباره ی خونریزی بینی بدانید بعضی افراد از دوران کودکی از خونریزی بینی رنج می برنددر حالی که بعضی دیگر هرگز این مشکل را تجربه نکرده اند. خونریزی بینی در نخستین دفعات به خصوص برای کودکان نگران کننده است اما غالبا مشکلی جدی نیست و نیاز به …

آنچه که باید درباره ی خونریزی بینی بدانید

آنچه که باید درباره ی خونریزی بینی بدانید

بعضی افراد از دوران کودکی از خونریزی بینی رنج می برنددر حالی که بعضی دیگر هرگز این مشکل را تجربه نکرده اند. خونریزی بینی در نخستین دفعات به خصوص برای کودکان نگران کننده است اما غالبا مشکلی جدی نیست و نیاز به درمان جدی پزشکی ندارد.

در واقع، نزدیک به ۸۰% موارد خونریزی به دلیل پاره شدن رگ های مخاط بینی در قسمت جلوی بینی اتفاق می افتد. در مواردی که خونریزی به خاطر بیماری یا مصرف داروست، بخش پشت بینی مبتلا می شود.

علت خونریزی بینی

گرچه نمی توان به طور دقیق علت این مشکل را تشخیص داد اما تمیز کردن شدید بینی، هوای خیلی خشک، سرما خوردگی، بعضی بیماری های جریان خون، آسیب به سر یا صورت، مواد شیمیایی تحریک کننده مخاط بینی و بعضی داروها مانند مسکن ها زمینه ساز هستند.

چطور می توان خونریزی را قطع کرد؟

به آرامی بینی را فشار دهدی و سر را کمی به جلو خم کنید تا خون وارد دهان و حلق نشود. باد هان نفس بکشید و ده دقیقه در این حالت بمانید تا خون قطع شود. گذاشتن تکه ای یخ بالای بینی نیز می تواند به سفت شدن رگ ها کمک کند.

تا چند ساعت بعد از قطع خونریزی نباید بینی را تخلیه کنید زیرا روند انعقاد خون را مختل می کند. اما در صورت خونریزی مجدد حتما این کار را انجام دهید تا لخته های خون بیرون بیاید. سپس مجددا روند قطع خونریزی را تکرار کنید. اگر مکرر به این مشکل دچار می شوید، پنبه های مخصوصی از داروخانه تهیه نمایید که به قطع سریع تر خونریزی کمک می کند.

مراجعه به پزشک

اگر به رغم انجام هر اقدامی باز هم خونریزی بیشتر از ده دقیقه طول کشید، خیلی شدید بود و یا مرتب تکرار شد باید با پزشک مشورت کنید. آسیب های شدید صورت، خونریزی مرتبط با بیماری های قلبی و مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند داروهای ضد انعقاد یا آسپرین نیز باید مد نظر باشد. در زمان انتظار مراجعه به پزشک نیز از کمپرس استریل استفاده کنید تا خونریزی کمتر شود و سر را به سمت جلو نگه دارید.

پیشگیری از خونریزی بینی

افرادی که دچار خونریزی مکرر هستند نباید به هیچ وجه بینی را دستکاری کنند، تمیز کردن بینی خیلی آرام باشد، به طور مرتب بینی را با سرم های شستشو یا پمادهای مناسب مرطوب نگه دارند و از حضور در محیط های با هوای خیلی خشک پرهیز نمایند. استفاده از دستگاه های بخور نیز مفید خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، پیشگیری و بیماری ها بازدید 420 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php