کد خبر : 182800 تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶

امام زمان (عج) در کجا و چگونه زندگی می کند؟

محل زندگی حضرت حجه بن الحسن العسگری (ع) در دوران کودکی همچون محل زندگی حضرت موسی (ع) مخفی بود، تا از گزند طاغوتیان زمان محفوظ گردد. اما در مورد اقامتگاه حضرت حجّت(ع) باید گفت: دلیل قاطعی بر اقامت آن بزرگوار در مکان معیّنی وجود ندارد، چنان که در بعضی احادیث …

امام زمان (عج) در کجا و چگونه زندگی می کند؟

محل زندگی حضرت حجه بن الحسن العسگری (ع) در دوران کودکی همچون محل زندگی حضرت موسی (ع) مخفی بود، تا از گزند طاغوتیان زمان محفوظ گردد.

اما در مورد اقامتگاه حضرت حجّت(ع) باید گفت: دلیل قاطعی بر اقامت آن بزرگوار در مکان معیّنی وجود ندارد، چنان که در بعضی احادیث هم وارد شده است.از جمله:

هنگامی که از امام حسن عسگری (ع) می پرسند، اگر حادثه ای برای شما روی دهد از کجا از فرزند گرامی شما سراغ بگیریم؟ حضرت در پاسخ فرمودند: «در مدینه (۱)».همچنین روایت شده است که عدّه معدودی از اقامتگاه ایشان خبر دارند: امام زین العابدین (ع) می فرماید: «لا یَطَّلِعُ علی موضعه اَحَدٌ من ولیٍّ و لا غیره، الاّ الذی یلی اَمْرَهُ»(۲)هیچ کس از دوستان و دیگران از اقامتگاه او مطّلع نمی شود، به جز کسی که متصدی خدمت گزاری اوست.

ابوبصیر از امام محمّد باقر (ع)نقل کرده که می فرماید: «لابدّ لصاحب الأمر من عُزله، و لابدّ فی عُزلته من قُوَّه، و ما بثلاثینَ مِنْ وحشه و نِعْمَ المنزلُ طیبهُ»(۳) ترجمه: «برای صاحب این امر دوران عزلتی است و در ایام عزلت نیرو و قدرتی لازم است، با سی نفر وحشتی نیست و مدینه چه جایگاه خوبی است!»

علامه مجلسی در بحارالانوار،می گوید: «عزلت به معنی گوشه نشینی است و «طبیّه» بر اسم مدینه منوّره اطلاق می شود. این حدیث را ابوحمزه از حضرت امام صادق (ع) نیز نقل کرده است. و نیز در روایتی دیگر آمده است: «انّ لصاحب هذا الامر بیتاً یقال لَه: بیت الحَمْدِ، فیه سراجٌ یُزهِرُ منه یوم وُلِدَ الی ان یقوم بالسّیف، لا یُطفی.»(۴) «برای صاحب این امر خانه ای است که به آن بیت الحمد گفته می شود و در آنجا چراغی هست که از روز ولادت آن حضرت روشن می باشد, این چراغ هرگز خاموش نمی شود، تا روزی که حجّت خدا با شمشیر قیام کند.» این روایت را مفضل بن عمر از امام صادق (ع) نقل کرده است.

در روایت دیگری امام صادق (ع) می فرماید: «کیف أنتم اذا بَقیتم بلا امامِ هدیً و لا علم یُری…»(۵) «چگونه است حال شما (شیعیان) هنگامی که دستتان به امامتان نرسد و نشان آشکاری نیابید.» و نیز در روایت دیگری آمده: «للقائم غیبتان: إحداهما صغیره و الأخری طویله. فالأولی لا یعلَم بمکانه فیها الا خاصَّهُ شیعته والأخری لا یعلم بمکانه فیها الاّ خاصّهُ مَوالیه فی دینه.»(۶) «برای قائم ما دو غیبت است: یکی از آنها کوتاه و دیگری طولانی است، در غیبت کوتاه تنها شیعیان خاص از جایگاه او مطلع می شوند و در دومی به جز خدمت گزاران ملازم او، کسی از اقامتگاهش آگاه نخواهد بود.»

نیز روایت شده: ابراهیم بن مهزیار توسط فرستاده ی حضرت ولی عصر (ع) به پیشگاه آن سرور فرا خوانده شد, او از طائف گذشته و به دشت حجاز هدایت شده که «عوالی» نامیده می شود, در آنجا به خدمت کعبه ی مقصود مشرف می شود، در این ایام مهدی (ع) به پسر مهزیار می فرماید: «پدرم با من پیمان بسته که در مخفی ترین و دورترین سرزمین ها مسکن گزینم، تا از تیررس اهل ضلالت در امان باشم، این پیمان برای این ریگزارهای عوالی (دشت حجاز از نجد تا تهامه) انداخته است.» آن گاه آن حضرت دعایی را که در دوران غیبت فرموده اند، بار دیگر تلاوت کردند: «اللهمَّ امْجُبْنی عن عیون اَعْدائی واجْمَع بینی و بین اولیائی.»(۷) «بار خدایا، مرا از دیدگان دشمنانم پوشیده نگاه دار و بین من و دوستانم اجتماع حاصل کن.» همچنین حمیری از محمّد بن عثمان نقل می کند، که از او شنیدم که می گفت: حضرت فرمود: «انّ صاحب هذا الامر یحضر الموسم کل سنه فیری الناس و یعرفُهُم و یرونه و لا یعرفونه.»(۸) «همانا صاحب این امر همه ساله در موسم حج به زیارت خانه خدا مشرّف شده و در مراسم حج شرکت می کند (و در عرفات می ایستد و به دعای مؤمنین آمین می گوید) ولی انبوه حجاج او را نمی بینند و یا می بینند و او را نمی شناسند.» و نیز زراره از امام صادق (ع) نقل می کند: «قائم را دو غیبت است در یکی از آنها بر می گردد و در دیگری معلوم نمی شود کجا هست، در موقع و موسم حج حضور می یابد و مردم را می بیند ولی کسی او را نمی بیند.»(۹)

نتیجه: آنچه که مسلم است حضرت حجت (ع) در عالم هستی حضور دارند و همه ساله در موسم حج شرکت نموده وحج به جا می آورند و ممکن است حتی بعضی افراد ایشان را ببینند، که یا با معرفت و درک زیارت می کنند آن حضرت را یا حتی ایشان را نمی شناسند . آنچه از بعضی روایات مذکور استفاده می شود بعضی از مکان ها مثل مدینه منوره یا عوالی(۱۰) (دشت حجاز) برای آن حضرت تعیین شده که در بعضی مواقع ایشاندر آن جا حضور دارند. لکن به سبب رتق و فتق امور مسلمین عالم و شیعیان آن حضرت که به ایشان نیاز دارند ممکن است در مکان های دیگر نیز حضور پیدا کرده و به مشکلات آنان رسیدگی نمایند.

پینوشت ها:

۱- گل محمدى ، آرمان فریده: البیعه لله، رسالت جهانى حضرت مهدى (ع)،قم، مؤسسه الهادى، دوم، ۱۳۷۸، ص ۱۲۶٫

۲- محمد باقر مجلسى، بحارالأنوار، تهران، دارالکتب الاسلامیه ،ج۵۲،ص،۱۵۳،ح۵٫

۳- محمد باقر مجلسى، همان، ص ۱۵۳، ح ۶، و على دوانى، مهدى موعود، تهران، دارالکتب الاسلامیه ، ص ۹۲۸- ۹۲۹٫

۴- محمد باقر مجلسى، همان، ج ۵۲، ص ۱۵۸، ح ۲۱ و على دوانى، همان، باب ۲۸، ص ۹۲۹- ۹۳۰٫

۵- محمد باقر مجلسى، همان، ج ۵۱، ص ۱۱۱، ح ۵٫

۶- همان، ج ۵۲، ص ۱۵۵٫

۷- محمد باقر مجلسى، همان، ج ۹۴، ص ۳۷۸٫

۸- على دوانى، همان، باب ۲۸، ص ۹۳۳، ۹۳۴٫

۹- على دوانى، همان، ص ۹۳۳٫

۱۰- امروزه درمدینه منطقه ای به عوالی معروف است که معمولا شیعیان درآن

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : ادبیات و مذهب ، مذهبی بازدید 582 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php