کد خبر : 181210 تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷

قرآن خطی منسوب به دست خط امام حسن (ع) + عکس

در آستانه رحلت حضرت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)، قرآن خطی منسوب به دستخط مبارک امام حسن مجتبی(ع) که با خط کوفی بر روی پوست آهو کتابت شده، از جذاب‎ترین و دیدنی‌ترین آثار تاریخی و فرهنگی و معنوی گنجینۀ قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی است، مورد …

در آستانه رحلت حضرت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)، قرآن خطی منسوب به دستخط مبارک امام حسن مجتبی(ع) که با خط کوفی بر روی پوست آهو کتابت شده، از جذاب‎ترین و دیدنی‌ترین آثار تاریخی و فرهنگی و معنوی گنجینۀ قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی است، مورد توجه و استقبال فراوان زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) قرار گرفته است.

قرآن خطی منسوب به دست خط امام حسن (ع) + عکس

این قرآن خطی شامل سوره‌های یس تا جاثیه (جزء ۲۳ تا ۲۵ قرآن) است که در ۱۲۲ ورق بر روی پوست آهو در اندازه ۱۶٫۵ در ۱۱٫۵ سانتی‌متر به خط کوفی هفت سطری کتابت شده است.

این اثر نفیس در سال ۱۰۰۸ هجری قمری به دست شاه عباس اول صفوی وقف آستان مقدس امام رضا(ع) شده است. در صفحه نخست این قرآن وقف‌نامۀ شاه عباس اول صفوی به خط و امضای شیخ بهایی به چشم می‌خورد و در صفحۀ آخر،‌ ترقیمۀ «کتبه حسن بن علی ابن ابیطالب فی سنه احدی اربعین» قابل مشاهده است. در وقف‌نامه این قرآن نیز چنین آمده است: این جزء قرآن مجید را که به خط شریف حضرت امام همام سبط الرسول و قرّه عین الوصی والبتول ابی محمد الحسن علیه الصوه والسّلم است، وقف نمود بر روضه منوره مطهره سدره مرتبه رضیّه رضویّه علی صاحبها الف الف سلام و تحیّه، پادشاه اسلام پناه ظل الله خاک آستانه خیر البشر مروّج مذهب حق ائمه اثنی عشر، غلام باخلاص امیرالمؤمنین حیدر ابوالمظفر شاه عباس الحسینی الموسوی الصّفوی بهادرخان خلدالله تعالی ملکه و سلطانه و افاض علی العالمین برّه و عدله و احسانه به حق محمد وآله الطاهرین آمین رب العالمین، حررّه الداعی بهاءالدین محمد العاملی.

گنجینه خطی آستان قدس رضوی نفایس متعددی را نگهداری می‌کند که از جمله این موارد قرآن‌های خطی منسوب به دست‌خط مبارک ائمه اطهار(ع) است که گفته می‌شود قدیمی‌ترین قرآن‌های خطی موجود در این کتابخانه و یا حتی در ایران‌اند. این آثار از ارزش‌های مادی و معنوی بسیاری برخورداراند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : جالب و خواندنی ، سرگرمی بازدید 311 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php