کد خبر : 178008 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۸:۱۲

عملی که هیچ کس ثواب آن را در آخرت نمی داند!

اطعام مؤمنین بخصوص افراد مستمند و نیازمند، سرود تعبد و بندگی انسان های نیک سرشتی است که تقرب و تعالی خویش را به ساحت قدس احدیت در گسترش سفره طعام جستجو می کنند، سیره و روش پیشوایان بزرگ دین، روایات و آیات نورانی قرآن، اطعام را به عنوان جلوه های …

عملی که هیچ کس ثواب آن را در آخرت نمی داند!

اطعام مؤمنین بخصوص افراد مستمند و نیازمند، سرود تعبد و بندگی انسان های نیک سرشتی است که تقرب و تعالی خویش را به ساحت قدس احدیت در گسترش سفره طعام جستجو می کنند، سیره و روش پیشوایان بزرگ دین، روایات و آیات نورانی قرآن، اطعام را به عنوان جلوه های بزرگ صدقات و مبرات قلمداد نموده است، به نحوی که این مهم یکی از موضوعات مورد تاکید ائمه اطهار (ع) بوده است.

در این باره حضرت امام سجاد (علیه السلام) فرموده اند: «هر کس مؤمنی را در گرسنگی غذا دهد خدا از میوه های بهشتی به وی می خوراند و هر کس مؤمنی را آب دهد در حالی که تشنه است خدا از شراب سر به مهر بهشتی به وی می نوشاند». همچنین از سهل بن زیاد از جعفر بن محمد الاشعری از عبدالله بن میمون از امام صادق (ع) نقل شده است که بیان داشتند: «هر کس مؤمنی را غذا دهد تا سیر شود، هیچ احدی از مخلوقات مقدار اجر آن را در آخرت نمی داند و نه هیچ فرشته مقرب و پیامبری». پس فرمودند: «از موجبات بخشش خدا میهمانی دادن به مسلمان گرسنه است».

علاوه بر این امام صادق (علیه السلام) درباره ثواب منحصر به فرد این عمل انساند دوستانه بیان داشته اندکه فرمود: هر کس سیر کند مؤمن گرسنه را، خداوند برایش قرار می دهد سفره ای در بهشت که جن و انس بهره می برد از آن؛ و نیز فرموده اند: هر کس سه نفر از مؤمنان را غذا دهد خداوند از سه بهشت او را غذا میدهد: ۱٫ فردوس. ۲٫ جنت جاودان ۳٫ طوبی و آن درختی است که خداوند آن را کاشته است.

همچنین این امام همام فرموده اند: هر کس برادرش را برای خدا غذا دهد، اجری دارد مثل غذا دادن (خدمت کردن) صد هزار نفر از مردم؛ و نیز بیان داشته اند: اگر صدقه دهید بر مردی مسلمان آنقدر که سیر شود نزد من دوست داشتنی تر از سیر کردن (خدمت کردن) افقی از مردم است.» عرض گردید: «افق چیست؟» حضرت فرمود: «صد هزار نفر از مردم یا بیشتر».

منابع:

۱-کلینی، کافی، ج ۲: ۲۰۱٫

۲-برقی، المحاسن: ۳۸۹-۳۹۰٫

۳-محمد حسین ورپشتی، آیین تندرستی (ترجمه جلد ۱۶-۱۷ وسایل الشیعه): ۳۰۴، ۳۱۳٫

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : ادبیات و مذهب ، مذهبی بازدید 463 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php