کد خبر : 175798 تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ - ۹:۳۸

راز تناسب اندام به سبک سحر زکریا

در فرهنگ و دین ما انار میوه‌ای بهشتی است. میوه‌ای زیبا با دانه‌هایی منظم و یاقوت مانند که نشان‌دهنده قدرت خداوند است. اغلب ما تصور می‌کنیم انار میوه‌ای صرفا زمستانی است و تنها در شب یلدا باید زینت‌بخش سفره‌های‌مان باشد اما اگر از خواص فوق‌العاده این میوه بهشتی بیشتر بدانید …

راز تناسب اندام به سبک سحر زکریا

در فرهنگ و دین ما انار میوه‌ای بهشتی است. میوه‌ای زیبا با دانه‌هایی منظم و یاقوت مانند که نشان‌دهنده قدرت خداوند است. اغلب ما تصور می‌کنیم انار میوه‌ای صرفا زمستانی است و تنها در شب یلدا باید زینت‌بخش سفره‌های‌مان باشد اما اگر از خواص فوق‌العاده این میوه بهشتی بیشتر بدانید حتما از آب یا عصاره انار، سس انار و رب انار استفاده خواهید کرد.

سحر زکریا، بازیگر جوان کشورمان از طرفداران این میوه زیباست و به‌خاطر داشتن مادری از خطه سبز شمال غذاهای شمالی را دوست داشته و در آنها از رب انار استفاده می‌کند. زکریا همچنین علاقه‌مند به سالاد فتوش است که سالادی لبنانی بوده و با سس انار درست می‌شود.

در این مطلب با سحر زکریا، بازیگر توانمند کشورمان گپ و گفتی داشته‌ایم درباره نوع تغذیه و جایگاه ورزش در زندگی‌اش و از او در مورد ورزش‌هایی که امتحان کرده، نوع تغذیه یک بازیگر و رژیم غذایی‌اش سوال کرده‌ایم.

راز تناسب اندام به سبک سحر زکریا

سالاد فتوش را امتحان کنید

سالاد فتوش سالادی لبنانی است؛ سالادی بسیار خوشمزه و با مزه‌ای متفاوت. من خیلی وقت‌ها که دوست ندارم برنج، نان یا غذاهای گوشتی مصرف کنم، به رستوران می روم و سالاد سفارش می‌دهم. اغلب سالاد‌ها می‌توانند غذاهای کاملی باشند و سالاد فتوش هم یکی از آنهاست. این سالاد هم خوشمزه و مقوی است و هم اینکه کاملا مرا سیر می‌کند.

انار، رب انار، سس انار

پایه اصلی این سالاد خوشمزه انار است. البته در فصل تابستان انار تازه وجود ندارد ولی در این فصل هم می‌توان از سس انار یا رب انار استفاده کرد. بسیاری از غذاهای ایرانی با رب انار طبخ می‌شوند. من عاشق انار و مشتقات آن هستم و مثلا گاهی که مرغ می‌پزم مثل رستوران‌های اکبرجوجه کنارش رب انار می‌گذارم.

سبزیجات را دوست دارم

اگر معده‌ام اجازه دهد سبزیجات را خیلی دوست دارم ولی از آنجایی که ناراحتی معده دارم، سعی می‌کنم در مصرف سبزیجات خام تعادل را رعایت کنم؛ مثلا اگر در وعده‌ای از سبزیجات استفاده کنم، حتما در وعده بعدی گوشت و نان می‌خورم. من معتقدم در برنامه تغذیه باید همه مواد غذایی وجود داشته باشد و مثلا با گیاهخواری موافق نیستم چون بالاخره بدن انسان به یکسری از خواص و مواد مغذی و ویتامین‌ها، آهن و پروتئینی که در گوشت سفید و قرمز وجود دارد، نیاز دارد.

به نظر من در هر چیزی که خدا خلق کرده، حکمتی وجود داشته است. هیچ ماده غذایی تمامی خواص و مواد مغذی را در خود ندارد و تنها می‌تواند مکمل سایر مواد غذایی باشد. حتی در هرم مواد غذایی که توسط متخصصان تغذیه ترسیم شده ما همه مواد غذایی از جمله گروه نان‌ها، لبنیات، سبزیجات و گوشت‌ها و تخم مرغ را می‌بینیم که برای داشتن تغذیه سالم باید همه آنها مصرف شوند.

زمانبندی کارهایم اجازه دهد، اهل ورزش هستم

زمان کاری ما بازیگران بی نظم است و وقتی سر کار هستیم نمی‌توانیم برای سایر کارها زمانبندی دقیقی داشته باشیم. من واقعا ورزش رادوست دارم ولی وقتی سرکار باشم ورزش کردن عملا برایم مقدور نیست. البته بعضی از کارها زمان کوتاه‌تری دارند و سعی می‌کنم در بین زمان فیلمبرداری، فرصتی برای ورزش پیدا کنم. در زمان بیکاری هم حتما ورزش می‌کنم و جزء برنامه‌های اصلی‌ام است.

کیک بوکسینگ بهترین است

ورزش‌های مختلفی را امتحان کرده‌ام. مدتی کیک بوکسینک کار می‌کردم که ورزش بسیار خوبی بود و در بین ورزش‌هایی که امتحان کرده‌ام، از بهترین‌ها بوده است. این ورزش ممکن است کمی سنگین باشد و باید قبل از انجام آن هوازی کار کرده باشید تا بدن‌تان برای این ورزش آماده شود. کیک بوکسینگ یک ورزش رزمی است ولی من واقعا از این ورزش راضی بودم و بسیار برایم لذتبخش بود. متاسفانه مربی‌ام از ایران رفت و مدتی هم درگیر کارهایی شدم که فیلمبرداری‌شان خیلی طولانی شد؛ مثلا فیلمبرداری سریال «قهوه تلخ » سه سال طول کشید و همه اینها باعث شد از این ورزش دور شوم. الان بدنسازی کار می‌کنم. بدنسازی ورزش کاملی است و همه عضلات بدن با دستگاه‌های مختلف ورزیده می‌شود.

شنا راهم دوست دارم. کلا آب و ورزش‌های آبی به انسان آرامش می‌دهد. وقتی بی‌حوصله یا کسل باشید، رفتن به استخر و شنا می‌تواند حال‌تان را خوب کند و این از خواص نشاط‌آور بودن شنا و ورزش‌های آبی است.

پیاده‌روی در بهار و پاییز

وقتی هوای تهران کمی سالم‌تر باشد (چون سالم که اصولا نمی‌شود) و درجه هوا هم مثل بهار یا اوایل پاییز مناسب باشد، اهل پیاده‌روی هستم. پیاده‌روی برای کسانی که خیلی اهل ورزش نیستند هم خوب است و اگر کسی فرصت چندانی برای ورزش ندارد، دست کم می‌تواند بعضی از مسیرها را در روز پیاده‌روی کند. البته متاسفانه برای ما بازیگران پیاده‌روی در مسیر کوچه و خیابان کمی سخت است؛ مثلا مسیر منزل ما تا تجریش محل مناسبی برای پیاده‌روی است و من هم خیلی وقت‌ها دوست دارم این مسیر را پیاده طی کنم ولی بین راه مرتب باید توقف کنم و با مردم صحبت کنم و آخرش هم از پیاده‌روی و لذتش هیچ چیز نمی‌فهمم (می‌خندد).

لذت صرف غذا را از خودتان نگیرید

اینکه کسی مرتب به دنبال این باشد که تغذیه‌اش را به لحاظ سالم بودن، چک کند خوب است ولی من اصلا اینطوری نیستم (می‌خندد). شاید به این خاطر که فکر می‌کنم لذتی که در خوردن غذا وجود دارد، همان خواص غذاست. یعنی وقتی من از صرف یک غذا لذت می‌برم، احساس می‌کنم خواص آن غذا نیز برای من بیشتر است؛ مثلا من غذاهای بخارپز و آبپز را دوست ندارم و ترجیح می‌دهم غذا سرخ شود. برنج و نان کم می‌خورم اما واقعا اهل غذاهای غیر سرخ کردنی نیستم.

گاهی هم فست‌فود می‌خورم که البته شاید تنها یکی دو بار در ماه باشد ولی وقتی در حال صرف آن غذا هستم، مدام با خودم فکر نمی‌کنم که «ای وای دارم چه غذای ناسالمی می‌خورم» (می‌خندد).

غذای رژیمی من!

غذاهایی که در زمان فیلمبرداری مصرف می‌کنیم، عمدتا خوب نیستند. من همیشه به عوامل می‌گویم غذاهای رژیمی هم داشته باشند و حداقل مدل رژیمی همان غذای بی‌کیفت هم ارائه شود. اتفاقا یک‌بار سر فیلمبرداری یکی از کارهایم از عوامل خواستم برایم غذای رژیمی بیاورند چون غذاهای‌شان خیلی چرب و سنگین بود. فردای آن روز به من گفتند خانم زکریا برای‌تان غذای رژیمی آورده‌ایم و من هم کلی خوشحال شده و بعد دیدم برای همه قورمه سبزی با برنج آورده‌اند و به من یک کاسه قورمه سبزی خالی دادند (می‌خندد).

ژن چاقی ندارم

وقتی سنم کمتر بود، وسواس بیشتری نسبت به میزان کالری غذا داشتم اما الان حساسیت کمتری دارم. البته نه اینکه میزان کالری غذا برایم مهم نباشد و باخودم فکر می‌کنم حالا که این همه وقت می‌گذارم و زحمت می‌کشم برای ورزش کردن باید در مورد خوراکم هم مراعات کنم و غذاهای پرکالری مصرف نکنم تا تناسب اندامم حفظ شود.

خدا را شکر ژن چاقی ندارم و سوخت و ساز بدنم بالاست ولی باز هم سعی می‌کنم در برنامه غذایی‌ام از مصرف غذاهایی که کالری بالایی دارند، پرهیز کنم یا مثلا باخودم محاسبه می‌کنم اگر امروز یک تکه کیک خورده‌ام دیگر برنج نخورم.

راز تناسب اندام به سبک سحر زکریا

میوه و نوشیدنی‌های تابستانی را دوست دارم

دسر را دوست دارم. فکر می‌کنم تقریبا همه دسر دوست داشته باشند چون اغلب دسر‌ها خیلی خوشمزه هستند. البته من معمولا دوست دارم بعد از غذا مثلا یک نوشیدنی مثل قهوه صرف کنم. نحوه درست کردن تیرامیسو و پودینگ‌های معمولی را بلدم. اهل نوشابه نیستم و شاید بهتر باشد بگویم نوشابه دوست ندارم و حتی وقتی فست فود می‌خورم ترجیح می‌دهم دوغ سفارش دهم اما نوشیدنی‌های طبیعی را دوست دارم و مخصوصا در تابستان بیشتر نوشیدنی مصرف می‌کنم.

میوه‌های زمستانی به جز انار را خیلی دوست ندارم اما میوه‌های متنوع و خوشمزه تابستانی معمولا جذبم می‌کنند. سعی می‌کنم مصرف میوه در برنامه غذایی‌ام باشد البته به‌خاطر ناراحتی معده‌ام نمی‌توانم با حجم بالا میوه بخورم و مثلا شاید در روز یک عدد هلو یا یک آلو سیاه راکه خیلی دوست دارم، بخورم.

استانداردی برای بازیگری در کشور ما وجود ندارد

نوع تغذیه مخصوص برای بازیگران شاید در هالیوود و کشورهای اروپایی مهم باشد ولی در ایران به‌نظرم هیچ جایگاهی ندارد چون در کشور ما اصلا فیزیک بازیگران خیلی دارای اهمیت نیست. کافی است چند فیلم یا سریال بینید تا متوجه شوید هیچ استانداردی در این زمینه وجود ندارد و بازیگران هم خود را مقید یا ملزم به اینکه فیزیک‌شان را با استانداردها مطابقت دهند. در کشورهای دیگر فیزیک بازیگران مهم است. منظور من از فیزیک زیبایی نیست بلکه در همه جا اندام یکی از ابزارهای بازیگر است و خب نباید شکل نامتعادلی داشته باشد.

در بازیگران خانم، ما فقط چهره بازیگر را می‌بینیم و روی صورت هم آنقدر اتفاقات عجیب و غریب رخ می‌دهد که از حالت عادی‌اش خارج می‌شود. متاسفانه برای بازیگری در ایران هیچ استانداردی وجود ندارد.

غذاهای سنتی می‌پزم

بیشتر اهل پختن غذاهای سنتی ایرانی هستم برای اینکه فکر می‌کنم غذاهای فرنگی و غذاهایی مثل استیک، چاینیز و. . . را می‌توان بیرون از خانه و در رستوران صرف کرد. غذاهایی که مختص کشور خودمان است، وقتی در خانه پخت می‌شود، عطر و بو و حال و هوای دیگری دارد. برای همین من معمولا غذاهای ایرانی و سنتی مثل خورش بادنجان و قورمه سبزی می‌پزم.

مادرم اهل شمال است و من هم آشپزی را از ایشان یاد گرفته‌ام و در پخت غذاهای شمالی مهارت دارم (می‌خندد). به‌نظرم یکی از خوشمزه‌ترین سبک‌های غذایی ایرانی، مختص شمال کشور است. غذاهای شمالی خوشمزه و مقوی هستند و تنوع خیلی خوبی هم دارند.

راز تناسب اندام سحر زکریا

از زبان دکتر نیاز محمدزاده هنرور، متخصص تغذیه، رژیم‌درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران:

سالاد فتوش ترکیبی از سبزیجات مانند پیازچه، گوجه فرنگی و خیار به همراه نان پیتا و مقدار اندکی روغن زیتون و سرکه است. وجود سبزیجات در این سالاد آن را به منبع مناسبی از آنتی‌اکسیدان‌ها تبدیل می‌کند. در صورتی که روغن زیتون نیز به مقدار اندک به آن اضافه شود، به راحتی می‌توان گفت با خوردن این غذا انرژی مناسب به همراه ویتامین‌های مورد نیاز برای یک وعده غذایی به‌ویژه برای افرادی که نگران تناسب اندام خود هستند، فراهم می‌شود. وجود یک ماده پروتئینی مانند گوشت سینه مرغ این ترکیب را کامل‌تر می‌کند.

چاشنی پرخاصیت ایرانی‌ها

سس انار یکی از چاشنی‌های سنتی و غنی در فرهنگ غذایی ایرانی است. استفاده از این چاشنی در پخت غذاها به‌ویژه اگر تحت تاثیر حرارت زیاد قرار نگیرد، می‌تواند منبع مناسبی از تامین آنتی‌اکسیدان‌ها در نظر گرفته شود.

انار را فراموش نکنید

فیتوکمیکال‌های موجود در انار این ترکیب را به یک ماده بسیار موثر برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن نظیر سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی- عروقی تبدیل کرده است. تاثیر این مواد در تنظیم وزن و پیشگیری از التهاب به اندازه‌ای است که مکمل عصاره انار در حال حاضر در بسیاری از تحقیقات مورد بررسی قرار گرفته است؛ لذا من به عنوان متخصص تغذیه به همه کسانی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند، توصیه می‌کنم این میوه را در فصولی که در دسترس است، مصرف کنند.

یک رژیم غذایی ایده‌آل

توجه به الگوی غذایی مناسب، تنوع و تعادلی که در برنامه غذایی خانم زکریا به چشم می‌خورد، می‌تواند راز تناسب اندام او را مشخص کند، چراکه ایشان با رعایت اصل تغذیه صحیح، استفاده از تمام گروه‌های غذایی به مقدار متعادل در کنار تنظیم وزن خود از تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن‌شان نیز اطمینان حاصل می‌کنند. مصرف سبزیجات چه خام و چه بخارپز نکته بارز این الگوی غذایی است.

پخت خورش بادنجان به شیوه سالم

غذاهای سنتی فرهنگ ایرانی از جمله غنی‌ترین مواد غذایی هستند. در صورتی که آنها را با اصول تغذیه سالم یعنی کاهش چربی مورد استفاده در زمان پخت، استفاده از روش بخارپز کردن به جای سرخ کردن و رعایت اعتدال در مصرف غذاها خوش طعم کنیم، می‌توانند در کنار لذت غذایی، سلامتی ما را نیز همراه داشته باشند.

خورش بادنجان هم در دسته یکی از پرمصرف‌ترین غذاهای ایرانی است ولی روش پخت آن من را به عنوان یک متخصص تغذیه نگران می‌کند؛ چر اکه سرخ کردن در روغن می‌تواند خواص این سبزی را از بین ببرد و حتی حرارت بالای زمان سرخ کردن نیز مواد مضری در آن تولید می کند. از این رو توصیه من به خانم زکریا این است که به جای مصرف نوع سرخ کرده از نوع بخارپز بادنجان و به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ یا ماهی استفاده کنند و مصرف بادنجان سرخ کرده را به حداقل مقدار ممکن در ماه کاهش دهند.

ورزش را ترک کنید، چاق می‌شوید

ورزش جزء جدایی ناپذیر زندگی سالم است؛ به‌ویژه اگر به صورت مداوم و برنامه‌ریزی شده انجام شود، می‌تواند در تناسب اندام نقش موثری داشته باشد ولی خطر افزایش وزن و به هم خوردن تناسب اندام در زمان ترک ورزش به‌ویژه در افرادی که مشغله زیادی دارند مانند خانم زکریا بسیار بالاست لذا به ایشان توصیه می‌کنم برای حفظ تناسب اندام فوق‌العاده‌ای که دارند، حداقل هفته‌ای سه روز یا ۱۵۰ دقیقه ورزش را در برنامه‌های لازم‌الاجرا و قطعی زندگی خود داشته باشند و شنا می‌تواند برای ایشان انتخاب بسیار مناسبی باشد.

بهترین غذا در زمان فیلمبرداری چیست؟

بزرگ‌ترین مشکل در برنامه غذایی هنرمندانی که تا امروز تغذیه‌شان را تحلیل کرده‌ام، غذای زمان فیلمبرداری آنهاست که دقیقا اثر مستقیم بر عملکرد این عزیزان دارد. به خانم زکریای عزیز هم توصیه می‌کنم برای این دوره ساندویچ‌های طبیعی مانند ساندویچ نان تست به همراه پنیر و سبزیجات، ساندویچ سینه مرغ به همراه گوجه‌فرنگی، ساندویچ کوکوی سبزیجات ویک نوشیدنی طبیعی مانند شربت آبلیموی کم شکر را در منزل تهیه کنند و برای روز‌های فیلمبرداری همراه خود ببرند.

کمتر قهوه بنوشید

عدم مصرف نوشابه و جایگزینی دوغ به جای آن بهترین عادات غذایی برای حفظ سلامتی است. توصیه می‌شود مصرف آب را نیز در طول روز به میزان کافی مد نظر قرار دهید. استفاده از نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه اگر بیش از اندازه باشد، می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود؛ لذا مصرف قهوه را به حداقل کاهش دهید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اسلاید ، پزشکی و سلامت ، تناسب اندام بازدید 324 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php