کد خبر : 161997 تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۰

دندانی که ۵۶۰ هزار سال سن دارد! + عکس

یابنده این دندان دختری ۱۶ ساله است و با همکارش در یک منطقه باستانی مشهور در اطراف روستای توتاول در جنوب فرانسه مشغول به کار بوده است. دیرینه شناسان این یافته را حائز اهمیت خوانده اند زیرا در اروپا تاکنون سنگواره های انسانی بسیار اندکی با این قدمت پیدا شده …

یابنده این دندان دختری ۱۶ ساله است و با همکارش در یک منطقه باستانی مشهور در اطراف روستای توتاول در جنوب فرانسه مشغول به کار بوده است. دیرینه شناسان این یافته را حائز اهمیت خوانده اند زیرا در اروپا تاکنون سنگواره های انسانی بسیار اندکی با این قدمت پیدا شده اند.

دندانی که ۵۶۰ هزار سال سن دارد! + عکس

۱۰۰ هزار سال قدیمی تر از انسان توتاول فرانسه

دانشمندان نتوانستند تشخیص دهند که این دندان به یک زن تعلق داشته یا یک مرد اما روشن است که نوجوان ۱۶ ساله دندان را در لایه ای از خاک یافته که ۵۶۰ تا ۵۸۰ هزار سال قدمت دارد.

با این حساب این دندان حدود ۱۰۰ هزار سال قدیمی تر از اسکلت انسانی یافته شده در اطراف توتاول است. بازمانده های این اسکلت که به ‘انسان توتاول’ مشهور است، حدود ۴۵۰ هزار سال قدمت دارد.

منطقه باستانی اطراف روستای توتاول در جنوب فرانسه از مشهورترین سایت های باستان شناسی مربوط به دوران پیش از تاریخ در اروپاست. در ۵۰ سال گذشته هزاران نفر به صورت داوطلبانه در جست وجوهای باستان شناسی این منطقه شرکت کرده اند.

رژیم غذایی صاحب دندان

صاحب دندان ۵۶۰ هزار ساله در دوره ای سرد، بادی و خشک زندگی می کرده و ظاهرا به گوشت اسب، گوزن، بایسن (نوعی گاومیش وحشی) و کرگدن علاقه ویژه ای داشته است. این اطلاعات از یافته های باستان شناسی غاری به دست آمده که دندان در آن پیدا شده است.

طبق این گزارش استخوان فک انسان هایدلبرگی (Homo Heidelbergensis) که در سال ۱۹۰۷ در آلمان پیدا شد، سال ها کهن ترین سنگواره انسانی یافت شده در غرب اروپا بود. عمر این استخوان ۶۰۰ هزار سال بر آورد شده است.

البته سال ۲۰۱۳ در جنوب شرقی اسپانیا دندان یک انسان اولیه پیدا شد که ۴/۱ میلیون سال قدمت داشت. سپس این گمانه مطرح شد که انسان های مدرن در بخش های خاصی از اروپا زندگی می کردند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : جالب و خواندنی ، سرگرمی بازدید 244 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php