کد خبر : 137159 تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۸

حدیث امروز: واجبات و آداب سفره

امام حسن مجتبی علیه‌‏السلام در خصوص آداب سفره می فرمایند: آداب سفره دوازه تاست که چهارتاى آنها واجب است، چهارتای آن سنت و (مستحب) و چهار تا از باب رعایت ادب مى‏‌باشد. امّا آن چهارتا که واجبند: معرفت، خشنودى، نام خدا بر زبان آوردن و شکرگزارى، و آن چهار که …

حدیث امروز: واجبات و آداب سفره

امام حسن مجتبی علیه‌‏السلام در خصوص آداب سفره می فرمایند: آداب سفره دوازه تاست که چهارتاى آنها واجب است، چهارتای آن سنت و (مستحب) و چهار تا از باب رعایت ادب مى‏‌باشد. امّا آن چهارتا که واجبند: معرفت، خشنودى، نام خدا بر زبان آوردن و شکرگزارى، و آن چهار که سنّت است: دست شستن پیش از غذا خوردن، نشستن بر طرف چپ (بدن)،با سه انگشت غذا خوردن و انگشت‌ها را پاک کردن و امّا آن چهار که از باب رعایت ادب مى‏‌باشد: خوردن از آنچه در جلوى توست، کوچک گرفتن لقمه، خوب جویدن غذا و کمتر نگاه کردن به صورت مردم.

متن حدیث:

الإمامُ الحسنُ علیه‏‌السلام: فِی المَائدهِ اثْنَتَا عَشرَهَ خَصْلَهً یَجِبُ عَلَى کُلِّ مُسْلِمٍ أنْ یَعْرِفَهَا: أرْبَعٌ مِنْها فَرْضٌ، وَ أرْبَعٌ سُنَّهٌ، وأرْبَعٌ تأدِیبٌ. فَأمَّا الفَرْضُ: فَالمَعْرِفَهُ، وَالرِّضَا، وَالتَّسْمِیَهُ، وَالشُّکْرُ. وَأمَّا السُّنَّهُ: فَالوُضُوءُ قَبْلَ الطَّعَامِ، والجُلُوسُ عَلَى الجَانِبِ الأیْسَرِ، والأکْلُ بِثَلاثِ أصَابِعَ. وَلَعْقُ الأصَابِعِ. وَأمّا التَّأدِیبُ: فَالأکْلُ مِمَّا یَلِیکَ، وَتَصْغِیرُ اللُّقْمَهِ، وَتَجْوِیدُ المَضْغِ، وَقِلّهُ النّظَرِ فِی وُجُوهِ النّاسِ.

پینوشت: «وسائل الشیعه،ج۱۶،ص ۵۳۹»

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : احادیث ، ادبیات و مذهب بازدید 297 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php