کد خبر : 129896 تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳

با این روش ها به راحتی حافظه خود را تقویت کنید!

 با این روش ها به راحتی حافظه خود را تقویت کنید! به گزارش میهن فال به نقل از سرویس علمی جام نیوز ، حتما برای شما هم پیش آمده است که فراموش کرده اید کلیدهایتان را کجا گذاشته اید، نام دوست دوران کودکی تان چه بوده است و یا شماره …

با این روش ها به راحتی حافظه خود را تقویت کنید!

 با این روش ها به راحتی حافظه خود را تقویت کنید!

به گزارش میهن فال به نقل از سرویس علمی جام نیوز ، حتما برای شما هم پیش آمده است که فراموش کرده اید کلیدهایتان را کجا گذاشته اید، نام دوست دوران کودکی تان چه بوده است و یا شماره تماس محل کار همسرتان را فراموش کرده اید و… تمام ما در روز با چنین اتفاقاتی روبرو هستیم، اگر گاهی چنین مسائلی برایتان اتفاق می افتد، کاملاً طبیعی است، ولی اگر مرتب دچار این قبیل مشکلات می شوید، باید به درمان آن بیشتر توجه کنید.

تحقیقات نشان داده است از دست دادن حافظه در واقع می تواند زمانی آغاز شود که شما با سال های میانسالی و پیری، فاصله زیادی دارید؛ یعنی اوایل دهه بیست سالگی و با افزایش سن ادامه یابد.

خوشبختانه با به کار بردن توصیه های زیر در طول روز می توانید ذهن خود را هوشیارتر کنید و حتی موارد زیادی را به خاطر آورید.

برای صبحانه نان مصرف کنید

حذف کامل کربوهیدرات ها از رژیم غذایی به ضرر حافظه شماست. بر طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه تافتس، کسانی که خانواده کربوهیدرات ها را از رژیم غذایی خود حذف می کنند، نسبت به افرادی که کربوهیدرات مصرف می کنند، بیشتر به بیماری های کمبود حافظه مبتلا می شوند.براساس مطالعات دکتر رابین کانارک، پروفسور روانشناس دانشگاه تافتس، سلول های مغزی برای اینکه در بهترین حالت کارکرد خود قرار گیرند، نیاز به کربوهیدرات دارند، زیرا مولکول های کربوهیدرات در بدن به گلوکز تبدیل می شوند.

بنابراین در رژیم غذایی خود از غلات کامل و کربوهیدرات های پیچیده استفاده کنید، زیرا نسبت به سایر مواد غذایی، هضم آهسته تری دارند و به صورت یک جریان پیوسته، به بدن گلوکز می رسانند؛ به عنوان مثال برای وعده صبحانه می توانید از یک کیک (تهیه شده از آرد کامل) یا یک تکه نان تست و یک تخم مرغ نیمرو، به همراه یک فنجان چای یا قهوه استفاده کنید تا سلول های خاکستری مغز شما صبح ها بهتر فعالیت روزانه خود را آغاز کنند.

قبل از شروع به کار روزانه، کمی ورزش کنید

دکتر سندرا آموت، نویسنده مقاله «به مغز خود خوشامد بگویید»، می گوید: ورزش کردن، سرعت جریان خون را در بدن افزایش می دهد و در نتیجه مقدار اکسیژن و گلوکز بیشتری به عنوان سوخت به سلول های مغزی می رساند.

براساس تحقیق انجام شده در مجله «نوروبیولوژی آموزش و حافظه»، توصیه می شود چنانچه می خواهید کلماتی را حفظ کنید، بهتر است بعد از انجام تمرینات بدنی شدید این کار را انجام دهید، زیرا سرعت یادگیری مغز بعد از انجام تمرینات ورزشی شدید، نسبت به زمانی که تنها فعالیت های ساده بدنی انجام می دهید، بیست درصد بیشتر است. با شرکت در کلاس های ورزشی و یا حتی انجام حرکات موزون نرمشی، سرعت فعالیت های مغز خود را افزایش دهید، سپس به یادگیری و حفظ کردن مطالب روزانه خود بپردازید.

هر روز مدت کوتاهی به جستجوی اینترنتی بپردازید

طبق آخرین تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا، حداقل یک ساعت در روز جستجوی اینترنتی، به ویژه در مورد مطالبی که بیشتر به دانستن آنها علاقه دارید (مثل بررسی دیدارهای ورزشی آخر هفته)، باعث می شود نیمکره پیشین مغز فعال شود؛ این بخش مسئول کنترل حافظه کوتاه مدت ماست. دکتر گری اسمال، سرپرست گروه تحقیقات می گوید: «هنگامی که شما در حال جستجوی مطلبی در اینترنت هستید، رشته های عصبی مربوط به تصمیم گیری در مغز و همچنین اعصاب بینایی و مهارت های گویایی، همگی بسیار فعال می شوند.به توصیه دکتر اسمال، این تمرین جستجو را به صورت بی هدف انجام ندهید، زیرا هر چند کار ساده تر می شود، ولی در مورد تقویت حافظه، بی اثر خواهد بود.

به منظور یادآوری مطالب از کدهای رمزی استفاده کنید

برطبق تحقیقی که در مجله کاگنیشن به چاپ رسیده است، استفاده از کلمات کمی متفاوت و رمزگونه باعث می شود در هنگام یادگیری، حافظه طولانی مدت شما تقویت شود، زیرا تمرکز روی کلمات جدید، فعالیت مغز در هنگام یادآوری مطالب را کمی سخت تر می کند و در نتیجه، قدرت حافظه افزایش می یابد. می توانید متناسب با موردی که می خواهید حفظ کنید، از کلمات طنز داستان های کمدی استفاده کنید تا مطالب آموزشی که توجه شما را جلب نمی کنند و نمی توانید آنها را یاد بگیرید، به سرعت توسط مغز دریافت شوند.

استفاده از نخ دندان قبل از خواب

استفاده از نخ دندان در زیباتر شدن دندان ها و لبخند شما بسیار مفید است، اما شاید برایتان شگفت آور باشد که بدانید این کار، در تقویت حافظه نیز بسیار سودمند است. به گفته دکتر دندانپزشک، جاناتان. بی. لی واین، پروفسور دانشگاه نیویورک و نویسنده مقاله «لبخند»، هنگامی که از نخ دندان استفاده نمی کنید، لثه ها دچار نوعی تورم می شود و کار باکتری های موجود در دهان برای ورود به جریان خون، بسیار ساده تر می شود. زمانی که باکتری ها به جریان خون راه پیدا می کنند، باعث ایجاد نوعی عفونت در تمام بدن می شوند که مغز نیز از این روند مستثنی نیست. این عفونت، در مغز ایجاد تورم می کند و در نهایت باعث از بین رفتن قدرت تشخیص فرد می گردد. بنابراین سعی کنید روزانه (حتی دو بار در روز) از نخ دندان استفاده کنید تا از مشکلات فراموشی رهایی یابید.

تمرین ساده به یاد آوردن جای پارک

اگر همیشه جای پارک اتومبیل خود را فراموش می کنید، توصیه می کنیم برای چند لحظه این تمرین را انجام دهید. زمانی که برای خرید مواد غذایی به فروشگاه رفته اید، چند لحظه در مکانی ثابت بایستید، صحنه ای که از ماشین پیاده شدید را به خاطر بیاورید. توجه کنید که در چه مکانی پارک کرده اید، سپس مردمک چشم تان را به مدت سی ثانیه به سمت چپ و راست حرکت دهید.محققان دانشگاه متروپولیتن منچستر در انگلستان می گویند:انجام این حرکات ساده چشمی، میزان حافظه طولانی مدت را تا ده درصد افزایش می دهد.پروفسور اندرو پارکر مدیر این تحقیقات می افزاید:انجام این تمرین ساده تقویت حافظه می تواند تنها کاری باشد که به شما کمک می کند بتوانید خاطرات مهم زندگی تان را به یاد آورید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اسلاید ، پزشکی و سلامت ، تازه های سلامت بازدید 351 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php