کد خبر : 25332 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۴

۸ بیماری که بر اثر بی خوابی ایجاد می شود

آیا شما هم نسبت به خوابیدن بی توجه هستید، تصور می کنید با این کار وقت زیادی هدر می دهید؟ ما به شما می گوییم که بی خوابی چه تاثیری بر زندگی روزانه تان دارد و متقاعدتان می کنیم که زمان بیشتری را به خواب شب خود اختصاص دهید. یک …

۸ بیماری که بر اثر بی خوابی ایجاد می شود
آیا شما هم نسبت به خوابیدن بی توجه هستید، تصور می کنید با این کار وقت زیادی هدر می دهید؟ ما به شما می گوییم که بی خوابی چه تاثیری بر زندگی روزانه تان دارد و متقاعدتان می کنیم که زمان بیشتری را به خواب شب خود اختصاص دهید.

یک خواب شب خوب فقط این نیست که برروی زمین دراز بکشید و منتظر باشید که صبح شود تا به قرارهای فردای خود برسید. کارشناسان توصیه می کنند که ۷ تا ۹ ساعت در شب بخوابید. با کاهش زمان خوابتان ریسک ابتلا به آنفولانزا, بیماریهای قلبی، دیابت و اضافه وزن افزایش می یابد.

۱ – اشتهایتان برای خوردن تنقلات زیاد می شود

کم خوابی بیش از حد هورمون های تنظیم اشتهای شما را دچار اختلال می کند, میل به خوردن غذاهای با کربوهیدرات و چربی بالا بیشتر می شود و کالری بیشتری به بدنتان می رسد. کم خوابی شدید ,برای دوشب متوالی باعث افزایش هورمون گرلین و گرسنگی می شود و به مراتب هورمون لپتین کاهش دهنده اشتها را سرکوب می کند و با گذشت زمان، این قضیه منجر به افزایش وزن می شود .

در مطالعات انجام شده از دوقلوهای همسان، محققان دانشگاه واشنگتن دریافتند، BMI کسانی که ۷ تا ۹ ساعت در شب می خوابند ۲۴.۸ است, تقریبا ۲ درجه کمتر از متوسط BMI کسانی که خیلی کمترازاین مقدارمی خوابند.

۲ – شما به آهنربایی تبدیل می شویدکه میکروب و بیماری ها را به راحتی جذب می کند

طبق مطالعات افرادی که کمتر از ۷ ساعت در شب می خوابند ،۳ برابر بیشتر احتمال دارد که دچار سرماخوردگی شوند. تحقیقات دیگر نشان داد که کم خوابی بیش از حد در مردان سیستم ایمنی آنها را ضعیف می کند و این باعث می شود بیشتر در معرض آنفولانزا قرار بگیرند. این مردان در مقایسه با مردانی که خوب استراحت کردند, فقط ۱۰ روز بعد از واکسیناسیون، آنتی بادی های مبارز با آنفولانزا را دارند, علت آن هم این است که خواب کافی سیستم ایمنی بدن را قوی می کند و کم خوابی آن را مختل می کند.

۳ – توانایی سوخت و ساز قند بدنتان را از دست می دهید

هر سلول در بدنتان برای فعالیت به قند نیاز دارد. محققان دانشگاه شیکاگو می گویند: بعداز ۶ روز بی خوابی، بدنتان در برابر انسولین مقاومت می کند , انسولین هورمونیست که کمک می کند تا قند خون , از خون به داخل سلولها منتقل شود . آزمایش دیگری نشان داد : کسانی که کمتر از ۶ ساعت در شب می خوابند و ادعا می کنند که خوابشان به طور طبیعی کوتاه است سوخت و ساز قندشان به درستی صورت نمی گیرد و این می تواند منجر به ابتلا به دیابت نوع ۲ شود.

۴ – شما دچار طوفانی از استرس خواهید شد

مطالعاتی دردانشگاه شیکاگو نشان داد که اگر در شبها و عصرها, چشمها به اندازه کافی بسته نباشند سطح هورمون استرس کورتیزول افزایش پیدا می کند و این باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون , قند خون , افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی، و دیابت نوع ۲ می شود. گذشته ازاینکه در آینده مشکلاتی را برای سلامتیتان به وجود می آورد, هوشیاری ناشی از کورتیزول در وقت نامناسبی به سراغتان می آید و روزتان خراب می شود.

۵ – دچار خلق و خوی بد میشوید و تمرکز مغزتان کم می شود

پس از یک شب پر ازبی قراری و بی خوابی، سرعت واکنش شما کاهش می یابد، در این وضعیت رانندگی و بسیاری کارهای دیگر خطرناک خواهد بود . انسان های خسته معمولا خیلی خوشحال نیستند. دکتر جویس والسلبن می گوید: خواب و روحیه شما توسط مواد شیمیایی یکسانی در مغز تنظیم می شود, این امر می تواند خطر ابتلا به افسردگی را بالا ببرد، و این احتمالا برای کسانی که در برابر بیماری ها حساس هستند بیشتر است.

۶ – مسن تر به نظر می رسید

شب بیداری موجب می شود پوستی خسته و چشمانی سیاه داشته باشید و این اصلا زیبا نیست . حتی بدتر از آن این است که ، سطح کورتیزول افزایش می یابد و ممکن است تولید کلاژن کند شود در نتیجه چین و چروک پوست زیاد می شود. از طرف دیگر، خواب باعث زیبایی شما می شود. ملوین السن، استاد بالینی پوست می گوید: تغییرات هورمونی ,جریان خون به پوست را تقویت می کند و درطول شب باعث روشن و درخشنده شدن پوست می شود. اما بدانید ,حتی اگر شما در حال خواب واستراحت هستید، پوست شما سخت در حال کار و فعالیت می باشد. مطالعات نشان می دهد که تغییر سلول ها در شب ۸ برابر سریعتر از تغییر آن در روز است , با خواب شب چین و چروک ها کمتر می شوند. با خواب کافی زیبایی خود را چند برابر کنید.

۷ – دچار دردهای مزمن می شوید

تعجب نکنید ! کم خوابی باعث می شود شما دچار دردهای مزمنی مانند مشکلات پشت یا ورم مفاصل شوید. طبق تحقیقات انجام شده استراحت نکردن می تواند باعث ایجاد یا تشدید دردهایتان شود و مشکل را پیچیده تر کند.

۸ – خطر ابتلا به سرطان افزایش می یابد

ورزش به پیشگیری از سرطان کمک می کند، اما کم خوابی ممکن است ابتلا به این بیماری را زیاد کند و تاثیرمثبت ورزش کردن را از بین ببرد. طی تحقیقی که در دانشگاه جان هاپکینز انجام شد، محققان حدود ۶۰۰۰ خانم هم سن و سال را بررسی کردند و متوجه شد کسانی که ۷ ساعت یا کمتر در شب می خوابیدند، نسبت به ورزشکارانی که بیشتر از ۷ ساعت خوابیدند با احتمال ۵۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند.کمبود خواب باعث اختلالات هورمونی و متابولیک میشود و این خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد و فواید ورزش را از بین می برد.

آیا می خواهید سریعتر به خواب بروید؟ با رعایت ۴ مورد زیر سریع تر به این هدفتان می رسید:

۱ – هر شب زمان خواب خود را به تدریج ۱۵ دقیقه جلو بیاورید.

۲ – نور اتاقتان را حدود یک ساعت قبل از خواب کم کنید، تا از آن زمان بدنتان خودرا برای خواب آماده کند ( قبل از آن مسواک بزنید، صورت خود را بشویید و به موسیقی آرامش بخش گوش دهید )

۳ – از تلویزیون و کامپیوتر دوری کنید.

۴ – قبل از خواب مدیتیشن کنید و یا چند حرکت نرمشی آرام و سبک انجام دهید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، سبک زندگی بازدید 501 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php