کد خبر : 8236 تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۱ - ۵:۴۰

۱۰ نکته مهم و جالب راجع به گوجه فرنگی

اگر شما فردی هستید که مداوم گوجه ‌فرنگی را همراه با غذا و یا به صورت سالاد مصرف می کنید لازم است بدانید این نکات را بدانید: گوجه‌ فرنگی سرشار از ویتامین‌های آ، ب ۱، ب ۲، ث و مواد معدنی از جمله کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، مس، …

اگر شما فردی هستید که مداوم گوجه ‌فرنگی را همراه با غذا و یا به صورت سالاد مصرف می کنید لازم است بدانید این نکات را بدانید:

گوجه‌ فرنگی سرشار از ویتامین‌های آ، ب ۱، ب ۲، ث و مواد معدنی از جمله کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، مس، روی، ارسنیک و کبالت است.

۱۰ نکته مهم و جالب راجع به گوجه فرنگی

۱۰۰ گرم گوجه ‌فرنگی خام حاوی ۲۰ کالری انرژی، یک گرم پروتئین، ۱۱ میلی‌گرم کلسیم، ۶/۰ میلی‌گرم آهن، ۱۱۰۰واحد بین‌المللی ویتامین آ، ۳/۰ گرم چربی، ۰۶/۰ میلی‌گرم ویتامین ب ۱، ۰۴/۰ میلی‌گرم ویتامین ب ۲ و ۲۳ میلی‌گرم ویتامین ث است.

در گوجه ‌فرنگی رسیده، تقریبا تمام آمینو اسیدهای اصلی به استثنای تریپتوفان وجود دارد.قند موجود در گوجه‌ فرنگی رسیده،گلوکز فروکتوز و ساکاروز است که البته میزان آن اندک است.

رنگدانه اصلی گوجه‌فرنگی لیکوپن بوده که سبب رنگ قرمز آن می‌شود.

پوست گوجه ‌فرنگی حاوی مقادیر فراوانی از کاروتینوئیدها بوده که به وسیله سلول‌های روده انسان جذب می‌شود.بنابراین اغلب توصیه می‌‌شود که این سبزی خوش ‌طعم را همراه با پوست میل کنید.

گوجه ‌فرنگی به علت دارا بودن مواد مغذی زیاد و کالری پایین،یکی از پایه‌های اصلی رژیم‌های غذایی است.

۱۰ نکته

۱-میوه نارس گوجه‌ فرنگی سمی است و باید از خوردن آن پرهیز کرد.در گوجه ‌فرنگی سبز و نارس ماده‌ای سمّی به نام سولانین وجود دارد که خوردن آن موجب مسمومیت شده و ایجاد دل پیچه، اسهال و باز شدن مردمک چشم می‌شود.

۲-در چین از جوشانده ریشه، شاخه‌ها و برگ‌های مسن گوجه ‌فرنگی برای رفع دندان‌ درد استفاده می‌شود و خود گیاه نیز خاصیت حشره‌کش دارد.

۳- لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی، نوعی آنتی‌اکسیدان است که مانع ایجاد کلسترول بد خون می‌‌شود و به همین دلیل از بروز حملات و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.توجه داشته باشید مصرف گوجه‌فرنگی پخته،موجب جذب لیکوپن بیشتری در بدن می‌شود.

۴- گوجه ‌فرنگی حاوی انواع ویتامین‌های گروه ب است،به همین دلیل داروی مناسبی برای رفع عصبانیت‌های افراد است.مصرف مداوم گوجه ‌فرنگی همراه با غذا و به صورت سالاد، سیستم عصبی بدن را تقویت کرده و ‌آرامش را به همراه خواهد آورد.

۵- گوجه‌فرنگی یکی از مهم‌ترین منابع ویتامین آ است.به همین دلیل درتقویت بینایی،تقویت و سلامتی پوست و مخاط ‌‌ها و رشد استخوان‌ها مفید است.

۶- گوجه‌فرنگی به دلیل داشتن ویتامین‌های ث و آ فراوان دستگاه ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن را در برابر امراض وبیماری‌های عفونی مقاوم می‌سازد.

۷- اگر پوست شما کک و مک دارد،هر روز آن را با آب گوجه ‌فرنگی تمیز کنید،کم‌کم کک و مک‌ها را از بین می‌‌برد.

۸- گوجه ‌فرنگی ورم مفاصل را برطرف می‌کند و برای مبتلایان به نقرس و رماتیسم مفید است.

۹- گوجه‌ فرنگی به دلیل نداشتن سدیم و قند،غذای مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت و فشار خون است.

۱۰- توجه داشته باشید خوردن گوجه ‌فرنگی،برای بعضی بیمارانی که دچار حساسیت یا آلرژی (خارش بدن، قرمز شدن پوست، آسم،کهیر و…) هستند، ضرر دارد.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، سبک زندگی بازدید 312 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php