کد خبر : 5326 تاریخ انتشار : جمعه ۳ آذر ۱۳۹۱ - ۲۰:۵۲

۱۰ دقیقه در طول روز بخوابید

فربد فدایی افزود: تغییراتی که در زندگی افراد بروز پیدا می‌کند ممکن است مشکلات بی‌خوابی را در افراد ایجاد کند.   نگرانی از امتحان، مشکلات شغلی و زناشویی و گاهی مسافرت با هواپیما در مدارهای شرقی و غربی زمین موجب به هم خوردن خواب انسان می‌شود که البته این موارد …

فربد فدایی افزود: تغییراتی که در زندگی افراد بروز پیدا می‌کند ممکن است مشکلات بی‌خوابی را در افراد ایجاد کند.

 

۱۰ دقیقه در طول روز بخوابید

نگرانی از امتحان، مشکلات شغلی و زناشویی و گاهی مسافرت با هواپیما در مدارهای شرقی و غربی زمین موجب به هم خوردن خواب انسان می‌شود که البته این موارد پس از مدتی برطرف می‌شوند.

مدیر گروه روانپزشکی دانشکده بهزیستی و توانبخشی گفت: گاهی ناراحتی‌های روحی یا بیماری‌هایی که همراه با درد است موجب بی‌خوابی در افراد می‌شوند. پرکاری تیروئید، مشکلات دستگاه گوارش،‌ افسردگی شدید، بیماری‌های اضطرابی از جمله بیماری‌هایی است که با مشکلات خواب توأم است.

فدایی گفت: آپنه یا وقفه تنفسی در برخی از افراد مانع خوابیدن در شب می‌شود، بنابراین این افراد روزها خواب آلوده هستند. استفاده زیاد چای، قهوه یا کشیدن سیگار و مصرف غذاهای سنگین نیز پیش از خواب می‌تواند بی‌خوابی را به همراه آورد.

وی اضافه کرد: گاهی فرد به علت کابوس‌هایی که می‌بیند نمی‌تواند به خوبی بخوابد که معمولاً عوامل روانی موجب بروز این قضیه می‌شوند،حتی ممکن است که فرد را نسبت به خوابیدن دچار وحشت کند.

مدیر گروه روانپزشکی دانشکده بهزیستی و توانبخشی گفت:‌ برای خوابیدن باید بهداشت خواب را رعایت کرد تا شخص عادت کند که هر شب در ساعت معینی به رختخواب رود و صبح در ساعت معین ازخواب بیدار شود.

در هنگام خواب اتاق باید تاریک باشد و سر و صدا نباشد. نوشیدن یک لیوان شیر نیمه گرم و گرفتن دوش آب گرم نیز پیش از خواب می‌تواند سبب تسریع در خواب شود.

استفاده از داروهای خواب‌آور در صورت تجویز پزشک برای مدتی کوتاه مجاز است اما حتماً قبل از مصرف این داروها باید با پزشک مشورت کرد.

فدایی گفت: نوجوانان احتیاج به ۸ ساعت خواب در شبانه روز دارند و یک فرد میانسال ۷ ساعت خواب برای او کفایت می‌کند. با بالا رفتن سن نیاز به خواب کمتر می‌شود و معمولاً افراد سالمند با ۶ ساعت خواب شبانه احساس راحتی می‌کنند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، سبک زندگی بازدید 321 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php