کد خبر : 207279 تاریخ انتشار : شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴

ژنی که در برابر اشعه ماورای بنفش مقاومت میکند کشف شد

میهن فال: عملکرد اصلی این ژن، سرکوب تومورهای سرطان پوست است و از آسیب های ناشی از اشعه ماورای بنفش به پوست جلوگیری می کند. سرطان پوست که امروزه به شایعترین نوع سرطان، به ویژه در آمریکا تبدیل شده است، نتیجه مستقیم نور آفتاب است و مرگبارترین نوع آن که …

میهن فال:

ژنی که در برابر اشعه ماورای بنفش مقاومت میکند کشف شد

عملکرد اصلی این ژن، سرکوب تومورهای سرطان پوست است و از آسیب های ناشی از اشعه ماورای بنفش به پوست جلوگیری می کند. سرطان پوست که امروزه به شایعترین نوع سرطان، به ویژه در آمریکا تبدیل شده است، نتیجه مستقیم نور آفتاب است و مرگبارترین نوع آن که ملانوم نام دارد، سالانه جان بیش از ۱۰ هزار نفر را در آمریکا می گیرد.
انواع دیگر سرطان پوست از جمله سرطان سلول سنگفرشی و سرطان سلول پایه ای نیز از سرطان های کشنده پوستی محسوب می شوند که تعداد قربانیان آنان کمتر از ملانوم است.
ملانوم نتیجه مستقیم صدمه DNA بر اثر اشعه ماورای بنفش خورشید است. آسیب DNA سبب جهش ژنتیکی و بروز سرطان می شود. کشف ژن ضد آفتاب حدود دو دهه قبل در جریان بیماری گزرودرما پیگمنتوزوم که نوعی حساسیت شدید نسبت به نور خورشید است کشف شد؛ ولی عملکردش تا مطالعه محققان کالیفرنیای جنوبی مشخص نبود. شناسایی عملکرد ژن ضد آفتاب، با بررسی ۳۴۰ بیمار مبتلا به ملانوم شرکت کننده در اطلس ژنوم سرطان، صورت گرفته است. اطلس ژنوم سرطان، یک تلاش مشترک ملی برای ترسیم تغییرات ژنتیکی در انواع اصلی سرطان است.
محققان بر این باورند که شناسایی این ژن، گام موثری در جهات تولید داروهای جدید سرطان پوست است.
جلوگیری از برخورد اشعه خورشید با پوست در روزهای گرم و آفتابی، استفاده از کرم ضد آفتاب با حداقل اس پی اف ۱۵، اجتناب از روش های مختلف برنزه شدن، بررسی دوره ای پوست، استفاده از کلاه، دستکش و عینک و استفاده از لباس های آستین بلند در تابستان از مهمترین روش های محافظت از پوست در برابر اشعه مضر آفتاب است.

ایرنا

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اخبار پزشکی ، مجله خبری بازدید 630 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php