کد خبر : 14157 تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۳:۵۷

چگونه یک لپ تاپ مناسب بگیریم؟

سال 1995 لپ‌تاپ‌ها نه تنها بزرگ و سنگین بودند، بلکه از لحاظ ظاهری نیز آنچنان که باید زیبا نبودند. در حقیقت نمونه‌ای از لپ‌تاپ‌های آن زمان به شکل صفحه نمایش‌هایی در اندازه 3/4 اینچ، دارای صفحه کلید‌های بسیار بزرگ و سخت‌افزار‌هایی بودند که در اندازه چند گیگا بایت بیشتر ظرفیت …

چگونه یک لپ تاپ مناسب بگیریم؟

سال 1995 لپ‌تاپ‌ها نه تنها بزرگ و سنگین بودند، بلکه از لحاظ ظاهری نیز آنچنان که باید زیبا نبودند. در حقیقت نمونه‌ای از لپ‌تاپ‌های آن زمان به شکل صفحه نمایش‌هایی در اندازه 3/4 اینچ، دارای صفحه کلید‌های بسیار بزرگ و سخت‌افزار‌هایی بودند که در اندازه چند گیگا بایت بیشتر ظرفیت نداشتند. خوشبختانه این نکات منفی دیگر در طراحی‌های جدید مشاهده نمی‌شود، به طور مثال سبک‌تر، کم حجم‌تر و حتی ارزان‌تر از لپ‌تاپ‌هایی هستند که در گذشته ساخته و وارد بازار شده‌اند. طبق آمار به‌دست آمده اوایل سال 2010 میلادی چیزی حدود 50 میلیون تبلت که خود به نوعی لپ‌تاپ محسوب می‌شوند، در اقصی نقاط جهان فروخته شد.

البته با زیاد شدن کارخانه‌های سازنده و تنوع در زمینه سخت‌افزار‌ی انتخاب برای کاربرانی که علاقه زیادی برای خرید چنین وسیله‌هایی دارند سخت‌تر شده است؛ زیرا هم‌اکنون برخی لپ‌تاپ‌ها به‌عنوان جانشینی برای رایانه‌های خانگی به‌شمار می‌آیند Ultra light ها، سیستم‌های با فناوری بالای مخصوص بازی و تبلت‌های ارزان قیمت همگی جزو گروه لپ‌تاپ‌ها محسوب می‌‌شوند.

اولین قدم برای پیدا کردن لپ‌تاپ مناسب در میان انواع ساخته شده، آنالیز نوع کاربرد آن برای شماست. مسلما همه ما خواسته‌های مشابهی از یک لپ‌تاپ نداریم، به همین دلیل تنوع در برنامه‌هایی که مورد استفاده قرار می‌دهیم و استفاده بیشتر از برنامه‌ای در طول روز، می‌تواند در انتخاب ما تعیین‌کننده باشد. پیش از هر چیز در نظر بگیرید چرا می‌خواهید لپ‌تاپ بخرید؟ آیا تنها قصد درست کردن پرزینتیشن، یادداشت برداری و انجام یکسری از کارهای اینچنینی را با لپ‌تاپ دارید یا این‌که تماشای فیلم‌های HD، انجام بازی و ویدئو چت مناسب سلیقه‌تان است؟

در مرحله بعد دقیقا مشخص کنید چه مقدار پول می‌خواهید صرف خرید چنین وسیله‌ای کنید؛ بنابراین بهترین سیستمی را که می‌توانید در آن محدوده مالی و با دانستن نیاز‌هایتان بخرید بررسی کنید. پس از آن گزینه بسیار مهمی که حتما باید به آن توجه کنید این است که می‌خواهید لپ‌تاپ‌تان محصول چه کارخانه‌ای باشد؟

یکی از مهم‌ترین دلایلی که افراد مختلف ترجیح می‌دهند لپ‌تاپ خریداری کنند، قابلیت حمل و جابه‌جا کردن آن است. به همین دلیل عمر باتری یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های انتخاب این وسیله است. چنانچه هدف‌تان از خرید لپ‌تاپ انتخاب جایگزینی برای رایانه خانگی‌تان است و چندان اهمیتی به جابه‌جا کردن این وسیله نمی‌دهید، بهتر است توجه زیادی به طول عمر باتری لپ‌تاپ‌تان نشان ندهید و وقت‌تان را صرف پیدا کردن لپ‌تاپی با طول عمر بالا نکنید.

هر چند بیشتر لپ‌تاپ‌ها بسیار باریک‌تر و سبک‌تر از نسل‌های قبلی خود طراحی می‌شوند، به همین دلیل باتری ساخته شده برای بسیاری از این گجت‌ها از این وسیله جدا نشده و در قسمت پشت آن قرار دارد. مشکل این قبیل از لپ‌تاپ‌ها در این است که هیچ باتری جانبی نمی‌توان برای آنها خریداری کرد تا در صورت مصرف باتری اولیه، دومین باتری را جایگزین آن کنید. این را هم به خاطر داشته باشید عمر مفیدی را که سازندگان لپ‌تاپ‌ها برای باتری‌هایشان مطرح می‌کنند، چندان به واقعیت نزدیک نیست و به مدت زمان استفاده با نور بسیار کم بستگی دارد. به همین دلیل برای به‌دست آوردن عمر دقیق کارکرد هر لپ‌تاپ بدون شارژ دوباره، بهتر است یک تا دو ساعت از زمان مطرح شده کمتر تصور کنید، شاید هم کمتر چون انجام بازی‌ها به انرژی بیشتری در مقایسه با انجام کارهای معمولی نیاز دارد.

یکی دیگر از مشخصات بارز لپ‌تاپ‌ها اندازه و وزن آنهاست. چنانچه لپ‌تاپ شما سنگین باشد مسلما چندان علاقه‌ای به جا به جا کردن آن نخواهید داشت. اولین بار در سال 2011 کمپانی Intel توانست با ساخت لپ‌تاپ‌هایی با وزن 3/1 کیلوگرم رکورد ساخت سبک‌ترین لپ‌تاپ‌ها را از آن خود کند، از دیگر قابلیت‌های این لپ‌تاپ‌ها می‌توان به درایو، CPU و عمر باتری بسیار طولانی آنها اشاره کرد. هر چند بسیاری از کاربران از میزان انرژی چنین لپ‌تاپ‌هایی راضی نبودند، اما تمام کمپانی‌های سازنده از آن به بعد در تلاش بودند تا بتوانند لپ‌تاپ‌هایی سبک‌تر و کوچک‌تر تولید کنند.

هر چند وزن به‌صورت تصاعدی زیاد می‌شود، به طور مثال یک لپ‌تاپ 15 اینچی در حدود 3/2 کیلوگرم وزن دارد، این وسیله با این وزن را می‌توان به آسانی طی روز جابه‌جا کرد. این در حالی است که برخی لپ‌تاپ‌ها بین 2/3 تا 6/3 کیلوگرم وزن دارند، به همین خاطر جا به جا کردن چنین وسیله‌هایی آنچنان که باید منطقی به نظر نمی‌رسد. البته بسیاری از سازندگان کم کردن وزن را جزو اولویت‌های اول خود قرار داده‌اند، به‌طور مثال کمپانی وایو سونی جزو آن دسته از شرکت‌‌‌هایی است که اولویت اول ساخت هر لپ‌تاپ برایش کم کردن وزن این محصولات است. هر چند این باعث شده این لپ‌تاپ‌ها از لحاظ قیمت بیشتر از دیگر لپ‌تاپ‌های مشابه باشند.

از دیگر نکته‌های بسیار مهم در زمان خریداری لپ‌تاپ توجه به مشخصاتی چون اندازه صفحه نمایش و رزولوشن آن است. به طور کلی می‌توان گفت سه سایز مختلف برای صفحه نمایش وجود دارد که شامل 13، 15 و 17 اینچ است. سایز 13 اینچ تمامی لپ‌تاپ‌ها دارای وزن بسیار کم آنها در مقایسه با دیگر سایزهاست، این در حالی است که بسیاری از چنین لپ‌تاپ‌هایی درایو دی.وی.دی ندارند.

لپ‌تاپ‌های 15 و 17 اینچی دارای صفحه نمایش بسیار بزرگی هستند، به همین دلیل می‌توانید از آنها به‌منظور تماشای فیلم استفاده کنید. رزولوشن نیز همانند سایز صفحه نمایش از دیگر مشخصه‌های بسیار مهم در خریدن یک لپ‌تاپ است. به‌طور کلی بسیاری از کمپانی‌های سازنده در تلاشند تا بتوانند با انتخاب رزولوشن نه چندان زیاد، هزینه‌های ساخت لپ‌تاپ را پایین بیاورند. عموماً رزولوشن هر صفحه نمایش مقداری است معادل 1366 تا 1920 که با بیشتر بودن این مقدار شما می‌توانید تصویر با کیفیت‌تری را مشاهده کنید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : جالب و خواندنی ، سرگرمی بازدید 445 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php