کد خبر : 28829 تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۲:۰۸

چگونه گذرنامه بگیریم؟

گذرنامه یکی از مهم‌ترین مدارک شناسایی رسمی هر فردی محسوب می‌شود که از طرف دولت برای اتباع کشور صادر می‌شود. هر فرد با استفاده از گذرنامه امکان خروج از کشور و ورود به سایر کشورها را خواهد داشت. داشتن گذرنامه هیچ محدودیت سنی ندارد و حتی نوزادان نیز می توانند …

چگونه گذرنامه بگیریم؟

گذرنامه یکی از مهم‌ترین مدارک شناسایی رسمی هر فردی محسوب می‌شود که از طرف دولت برای اتباع کشور صادر می‌شود.

هر فرد با استفاده از گذرنامه امکان خروج از کشور و ورود به سایر کشورها را خواهد داشت. داشتن گذرنامه هیچ محدودیت سنی ندارد و حتی نوزادان نیز می توانند صاحب گذرنامه ای مستقل باشند.

در اینجا به چگونگی دریافت گذرنامه و تجدید آن، به همراه راهکارهایی برای حفظ و نگهداری این مدرک مهم پرداخته می شود.

دریافت گذرنامه: اگر برای نخستین بار قصد دریافت گذرنامه دارید، بهتر است پیش از اقدام، تمام مدارک خود را تهیه و فرم های مربوطه را تکمیل کنید. پوشه و فرم اطلاعات از طریق پلیس + 10 و مراکز پستی قابل دریافت هستند. دو قبض پرداختی به حساب اداره گذرنامه و شهرداری نیز از موارد مورد نیاز است که باید پیش از حضور و بررسی مدارک پرداخت و در دسترس باشند.

سه قطعه عکس، اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی به همراه کارت پایان خدمت برای آقایان از دیگر مدارک مورد نیاز برای دریافت گذرنامه است.

خانم های متاهل نیازمند اجازه رسمی و محضری از همسر خود هستند. اگر قصد گرفتن گذرنامه مجزا برای فرزندان زیر 18 سال خود را دارید باید موافقت نامه رسمی خود را ارائه دهید.

متقاضیانی که قصد دارند با همسر و فرزندان خود گذرنامه مشترک داشته باشند، تنها در زمان ارائه مدارک امکان ضمیمه کردن اطلاعات آنها را دارند. حضور همراهان در زمان مصاحبه مورد نیاز نیست.

پس از بررسی مدارک و انجام مصاحبه حضوری با متقاضی، اجازه دریافت گذرنامه صادر و حداکثر تا دو هفته بعد، از طریق پست به نشانی متقاضی ارسال خواهد شد.

تجدید گذرنامه: براساس مقررات مربوط به تجدید گذرنامه، اشخاصی که از اعتبار گذرنامه آنها شش ماه یا کمتر باقیمانده باید نسبت به تجدید گذرنامه خود اقدام کنند.

گذرنامه ها پنج ساله و غیرقابل تمدید هستند. بر این اساس پس از گذشتن تاریخ اعتبار گذرنامه تمام مراحلی که نخستین بار برای دریافت گذرنامه صورت می گیرد، باید تکرار شود. ارائه گذرنامه قبلی به همراه کپی صفحاتی که مورد استفاده قرار گرفته ، از دیگر مدارک مورد نیاز است.

حفظ و نگهداری گذرنامه: گذرنامه ها به دلیل ارزش بین المللی که دارند، مهم ترین مدرک شناسایی هر فرد محسوب می شوند و در صورت مفقودشدن طی مراحلی خاص دوباره صادر می گردند. بهتر است زمانی که در داخل کشور هستید از گذرنامه خود به عنوان مدرک شناسایی استفاده نکنید.

در طول سفر بهتر است برای حفظ گذرنامه خود از کیف های گردنی استفاده کنید و در مراکز اقامتی نامطمئن از گذاشتن گذرنامه خود در اتاق جدا خودداری کنید.

هنگام مراجعه به آژانس های مسافرتی دقت کنید تا مدارک خود را به افراد مطمئن تحویل دهید و از ارائه گذرنامه خود به شرکت های ناشناسی که اقدام به گرفتن ویزا می کنند، خودداری کنید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : مجله خبری بازدید 183 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php