کد خبر : 41715 تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۹

چگونه حال و هوای دعا پیدا کنیم؟

اگر دیدیم در وقت دعا، در وقت تضرع و و در وقت توجه و تقرب، هیچ نشاط و حوصله دعا نداریم، علامت خوبی نیست. البته درستش هم می شود کرد. توفیق هم کلام شدن با پروردگار، مناجات و صحبت خودمانی با حضرت حق، خیلی با ارزش تر از پاداش های …

اگر دیدیم در وقت دعا، در وقت تضرع و و در وقت توجه و تقرب، هیچ نشاط و حوصله دعا نداریم، علامت خوبی نیست. البته درستش هم می شود کرد.

چگونه حال و هوای دعا پیدا کنیم؟

توفیق هم کلام شدن با پروردگار، مناجات و صحبت خودمانی با حضرت حق، خیلی با ارزش تر از پاداش های دنیوی و حتی اخروی است. از این رو در باب اهمیت دعا گفتاری از رهبر انقلاب برگرفته از کتاب ” دعا” از منظر حضرت آیت الله سید علی خامنه ای در ذیل مرور می شود:

دعا یعنی خواستن و خدا را خواندن. خواستن، یعنی امیدواری. تا امید نداشته باشید، از خدا چیزی را درخواست نمی کنید. انسان ناامید که چیزی طلب نمی کند. پس دعا یعنی امید، که ملازم با امید به اجابت است. این امید به اجابت، دل ها را مشعل می کند و منور نگه می دارد.

التماس و درخواست حال دعا

اگر دیدیم در وقت دعا، در وقت تضرع و و در وقت توجه و تقرب، هیچ نشاط و حوصله دعا نداریم، علامت خوبی نیست. البته درستش هم می شود کرد. انسان می تواند با توجه، با التماس و با خواستن، حال دعا را به طور جدی از خدا بگیرد.

شکر

اولا وقتی شکر کردید، این شکر موجب ذکر می شود؛ متوجه خدا می شوید، خود شکر انسان را ذاکر می کند.

قطعیت اجابت

دعا مستجاب خواهد شد؛ یا زود و یا دیر

آنجا که توجه لازم را در حال دعا داشته باشیم، دعا مستجاب خواهد شد، یا زود و یا دیر.

اگر خدا در دعا را باز کند، در اجابت را نمی بندد.

امکان ندارد خدا به بندگان خود دستور بدهد دعا کنند، اما بنا بر اجابت آن نداشته باشد.

فرمود:” وسئَلُوا اللهَ مِن فَضلِهِ”(1) از خدای متعال بخواهید و نیازهای خودتان را از او بطلبید. در دعای ابی حمزه ثمالی از قول امام سجاد (ع) این طور عرض می شود:” وَ لَیْسَ مِنْ صِفَاتک یَا سَیِّدِی أَنْ تَأْمُرَ بِالسُّؤَالِ وَ تَمْنَعَ الْعَطِیَّه وَ أَنْتَ الْمَنَّانُ بِالْعَطِیَّاتِ عَلَى أَهْلِ مَمْلَکَتِک”(2) تو به بندگان خودت دستور بدهی که از تو بخواهند اما بنا داشته باشی که خواسته ی آنها را عمل نکنی، این امکان ندارد. وقتی خدای متعال به من و شما امر می کند که از او بخواهیم و طلب کنیم، معنایش این است که خدای متعال تصمیم دارد که آنچه را می خواهیم، به ما بدهد لذا در روایت است که :” مَا کَانَ اللهُ لِیَفْتَحَ عَلی عَبْدٍ بَابَ الْشُّکْرِ وَ یُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الزِّیَادَۀِ وَلا لِیَفْتَحَ عَلی عَبْدٍ بَابَ الدُّعاءِ و یُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الاِجَابَۀِ” (3) و الله اکرم من ذلک؛ خدای متعال کریم تر از آن است که باب دعا را باز کند اما باب اجابت را ببندد.

اگر دل توانست با یاد خدا خود را معطر و مزین کند، بدون تردید اجابت الهی برای او میسر خواهد شد.

هیچ دعایی بی استجابت نیست. استجابت به معنای این نیست که خواسته ی انسان حتما برآورده خواهد شد ممکن است برآورده بشود، ممکن است به علل و موجباتی برآورده هم نشود اما استجابت الهی هست. استجابت الهی پاسخ و توجه و التفات خداست و لو آن خواسته ای که من و شما داریم که ای بسا خیال می کنیم این خواسته به نفع ماست، اما به زیان ماست تحقق هم پیدا نکند؛ اما “یا الله” شما بی گمان لبیکی به دنبال خود دارد.

پی نوشت ها:

1- سوره نساء، آیه 32

2- بحارالانوار، ج 95، ص 82، السجاد(ع)

3- نهج البلاغه، قصار435

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : ادبیات و مذهب ، مذهبی بازدید 699 بار
دیدگاهتان را بنویسید

علیرضا در تاریخ 2 مهر 1392 گفته : پاسخ دهید

Salam be hame enshaalah moshkele hame hal Beshe makhsusan shoma melodi khanume ghose. nakhor
Enshaalah hamechi Corley Moshe be khoda tavakol konid

محدثه در تاریخ 31 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

انشاالله که مشکلت برطرف میشه……..

shadi در تاریخ 31 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

bashe azizam!khodaia moshkele hame ye bache ha bekhusus mihan fali ha ro hal kon be zudi……………..rasi mehdi ham moshkeli dash!mehdi jun moshkelet hal shode??????omid varam hal beshe

ملودی در تاریخ 31 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

مرسی شادی جون منم واست دعا میکنم گلم

ملودی در تاریخ 31 شهریور 1392 گفته : پاسخ دهید

سلام من یه خواهشی دارم می خوام برای من دعا کنین آخه خیلی کارم گیره خیلی ممنون میشم برام دعا کنین.
مرسی مطلب خوبی بود.

css.php