کد خبر : 22300 تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۸

چرا امام خمینی (ره) سیگار را ترک کرد؟

«اقلیم خاطرات» که با تصاویری تازه و گاه منتشر نشده از امام (ره) و خانواده مکرم ایشان در میان خاطرات همراه است در 8 فصل با عناوین «یک اتفاق ساده»، «خانواده من»، «روزهایی زیبا»، «خانه دوست»، «نام‌آوران»، «شب آخر»، «فریاد خشم» و «نوفل‌لوشاتو» تدوین شده است. فاطمه طباطبایی در پیشگفتار …

چرا امام خمینی (ره) سیگار را ترک کرد؟

«اقلیم خاطرات» که با تصاویری تازه و گاه منتشر نشده از امام (ره) و خانواده مکرم ایشان در میان خاطرات همراه است در 8 فصل با عناوین «یک اتفاق ساده»، «خانواده من»، «روزهایی زیبا»، «خانه دوست»، «نام‌آوران»، «شب آخر»، «فریاد خشم» و «نوفل‌لوشاتو» تدوین شده است.

چرا امام خمینی (ره) سیگار را ترک کرد؟

فاطمه طباطبایی در پیشگفتار کتاب «اقلیم خاطرات» این اثر را تاریخ شفاهی دانسته و نوشته است: «نقل‌هایم را در بسیاری از موارد با سندها و گفته‌های دیگران مطابقت داده‌ام تا از خطا مصون باشد. کوشش کرده‌ام از تحلیل خودداری کنم و به نقل حدسی نپردازم و اگر ناگزیر بوده‌ام، به گونه‌ای بیان کرده‌ام که خواننده بتواند میان آنچه دیده و شنیده‌ام تفاوت بگذارد …»

عروس امام‌ خمینی (ره) خاطرات خود را از سن 14 سالگی، ازدواج با زنده‌یاد سید احمد خمینی تا زمان بازگشت امام‌خمینی (ره) به ایران در تاریخ دوازدهم بهمن ماه 1357 در این کتاب بازگو کرده و توسط گروه تاریخ پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی به چاپ رسانده است.

طباطبایی در این کتاب می‌نویسد: یک شب امام گفتند در جوانی سیگار می‌کشیدم. تا اینکه یک شب سرد زمستان که پشت کرسی مشغول مطالعه بودم، به مطلب مهمی رسیدم و فکرم بشدت درگیر فهم آن شد. در همین حال برای آوردن سیگار از اتاق بیرون رفتم. پس از بازگشت همین که نگاهم به کتاب افتاد که آن را بر زمین گذاشته و به دنبال سیگار رفته ‌بودم، احساس شرمندگی کردم و با خود عهد کردم که دیگر سیگار نکشم. آن را خاموش کردم و دیگر سیگار نکشیدم.

شایان ذکر است «اقلیم خاطرات» در 611 صفحه تنظیم شده و دارای مطالب و عکس‌های جذابی است که برخی از آنها تاکنون جایی نقل و منتشر نشده است. قیمت این کتاب که موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) آن را منتشرکرده، 15 هزار تومان است.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : ادبیات و مذهب ، مذهبی بازدید 504 بار
دیدگاهتان را بنویسید

رها در تاریخ 13 تیر 1392 گفته : پاسخ دهید

آقامیلاد حالا چرا ناراحت میشی؟؟هرکسی سیگار بکشه به ضرر خودشه.

میلاد در تاریخ 1 تیر 1392 گفته : پاسخ دهید

یگانه خانم شما حق ندارین به جامعه سیگاری ها توهین کنید
تقریبا یک سوم جمعیت ایران سیگاری هستند .
برا خودت متاسف باش که بی فرهنگ هستی.

یگانه در تاریخ 14 خرداد 1392 گفته : پاسخ دهید

سلام؛بله خب اون زمان خیلی از روحانیون هم مثل اکثریت مردم عامه سیگار میکشیدند‏!یعنی سیگار مثل الان یک عمل زشت و قبیح نبود؛اما خداروشکر امروز سیگار علاوه بر اینکه زشت است نشان دهنده بی فرهنگی شخص نیز میباشد‏!‏

css.php