کد خبر : 131752 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳

پدران مدرن و امروزی اینگونه اند

امروزه “مدل پدر بودن” در حال تغییر است زندگی به طور پیوسته در حال تغییر است و چیزهای اندکی مثل قبل باقی می ماند. انسان ها نیز از این تغییرات بی نصیب نیستند. این حرفی که از بزرگانمان شنیده ایم ” پدرمان برای یک بار هم موهایمان را نوازش نکرد …

پدران مدرن و امروزی اینگونه اند

امروزه “مدل پدر بودن” در حال تغییر است

زندگی به طور پیوسته در حال تغییر است و چیزهای اندکی مثل قبل باقی می ماند. انسان ها نیز از این تغییرات بی نصیب نیستند. این حرفی که از بزرگانمان شنیده ایم ” پدرمان برای یک بار هم موهایمان را نوازش نکرد ” در این دوره زمانه از بین رفته است. مخصوصا اینکه در شهرهای بزرگ با پدران مدرن مواجه شده ایم.
پدری که ماشین کودکان را براند و یا پستانک کودک را زمانی که مادر خسته است در دهان بگذارد و یا با او بازی کند را دیگر زیاد مشاهده میکنیم.
در رابطه با تکامل پدران ، گفت وگویی با دکتر “کولتگین اوگل ” روانپزشک بیمارستان “آجی بادم ” انجام داده ایم.
با راهنمایی مادران ، پدران نیز در نگهداری کودکان مسئولیت می پذیرند و امروزه مدل پدران را به دو صورت می توانیم توضیح بدهیم، یک پدران کار و دو پدران کار و خانه.
پدران کار به دلیل تمرکز بر روی کار ، تربیت کودکان را به مادران واگذار می کنند ولی پدران کار و خانه ، مردانی قابل تغییر هستند که این تغییرات از لحاظ بیولوژیک نیز قابل مشاهده می باشد به طوری که به عنوان مثال پدرانی که با کودکشان می خوابند مقدار تستسترون آنها کاهش پیدا می کند یعنی زمانی که پدر با کودک ارتباط برقرار میکند ، مقدار تستسترون او کاهش می یابد.

پدران نیز تکامل یافتند

دکتر کولتگین اوگل با مقایسه پدران امروزی با پدران نسل قبل این چنین می گوید : از پدران شکارچی تا پدرانی که به مشکلات غارها توجه می کردند یک تکامل وجود دارد. از قبل وظایف پدران بیشتر در زمینه کسب درآمد و محافظت از خانواده در برابر تهدیدات خارجی خلاصه میشد ولی با کار کردن هم زمان مادران با پدران در بیرون از خانه و برطرف کردن مسائل خانه بعد از رسیدن به خانه باعث شد تا مادران و پدران وظایف خود را تقسیم کنند. دکتر کولتگین اوگل می گوید که کمک کردن پدران به همسرشان در خانه برای نگهداری کودک باعث می شود که اثرات مثبتی در تکامل پدران بگذارد و همچنین رفتار مادران در این زمینه مهم می باشد. مسبب اکثر این رفتارها مادران می باشند. مادران اگر مسائل و مشکلات را پدران شریک شوند باعث می شود پدران نیز مسئولیت بیشتری در رابطه با این مشکلات بر گردن بگیرند ولی با این حال مادرانی که مسئولیت نگهداری از کودکان را به هیچ کس واگذار نمی کنند ، به پدران نیز محول نمی کنند. مسئولیت پدر نگهداری از کودک نیست ولی مادران می توانند با تمرین دادن پدران این مسئولیت را با آنها تقسیم کنند. پدرانی که هم از لحاظ اقتصادی و هم تربیتی اینگونه تغییرات آنها را دچار سختی می کند،مجبور به این دگرگونی خواهند بود و باید به شیوه جدید زندگیشان عادت کنند.
دیگر عصر بیرون رفتن برای شکار نیست بلکه نگهداری از غار می باشد.
گرچه امروزه تعداد پدران مدرن زیاد شده است ولی این برای آنها اصلا آسان نیست. مهمترین مشکل پدران “کار و خانه” سرکوب غریزه می باشد. تغییراتی که باعث شود پدران بجای رفتن بیرون و شکار کردن در داخل غار بمانند یک دوره سخت می باشد. درست مانند آموزش ببر برای پریدن از روی آتش. اعتراض کردن و سر و صدا کردن یک عکس العمل بیولوژیک می باشد. از آن طرف در خانه ماندن و نگهداری از کودک بسیار جذاب می باشد و کسانی که این لذت را تجربه کرده باشند نمی خواهند که از دستش بدهند.

پدرانی که میان خانه و کار تعادل ایجاد میکنند ،خوشحال تر هستند

مردان در طی این دوره سختی میکشند و اساس این سختی نیز رفتار سایر مردان و سخنانی است که آنها درموردشان میزنند به این دلیل که آرزوی هر مردی هست که مالک غار خود باشد.

دکتر کولتگین اوگل درمورد رفتار سایر مردان با پدران “کار وخانه ” می افزاید : سایر مردان نسبت به پدرانی که از غار خود به خوبی مراقبت می کنند ، غبطه می خورند. در اینجا مشکل این است ، زمانی که می خواهند برای شکار بیرون بروند نمی توانند ببیند که این دسته از مردان تنها در خانه می مانند از این رو مردانی که در خانه می مانند را سعی می کنند سرزنش کنند. شاید هم این حالت برای این است که به دیگران بفهمانند که در بیرون کار کردن اصلا هم سخت نیست. به عنوان یک متخصص مشاهده کرده ام که مردان اهل خانه در کارهایشان خیلی موفق و راضی بوده اند و مقدار عصبانیت آنها کم می باشد. به نظر من مدیرانی که پدران “کار و خانه” را تشویق کنند برنده هستند. همیشه در زندگی کارها مطابق خواسته ما پیش نمیرود . باتمامی تلاشها،طلاق و جدایی می تواند اتفاق بیفتد . در این حالت توصیه ما به مردان این است که به شرایط قبلی خود باز نگردند زیرا پیش روی آنها زندگی جدیدی هست و مردانی که برای خود زندگی جدیدی درست نکنند در آینده دچار مشکل خواهند شد. آزادی انفرادی باعث موفقیت نمی شود. آزادی زمانی که در زندگی با برنامه باشد ایجاد خوشحالی می کند

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : خانه و خانواده ، سبک زندگی بازدید 293 بار
برچسب ها : ،
دیدگاهتان را بنویسید

css.php