کد خبر : 53356 تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵

پایان محترمانه بن بست هسته‌ای ایران

سرانجام جمهوری اسلامی ایران توانست در دولت تدبیر و امید، بن بستی 8 ساله را بشکند و در توافقی با گروه 1+5 زمینه را برای کاهش و رفع تحریم‌ها بردارد، اقدامی که به جد جای تقدیر دارد، اگرچه عده‌ای باز هم بر آن خواهند تاخت. تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران …

سرانجام جمهوری اسلامی ایران توانست در دولت تدبیر و امید، بن بستی 8 ساله را بشکند و در توافقی با گروه 1+5 زمینه را برای کاهش و رفع تحریم‌ها بردارد، اقدامی که به جد جای تقدیر دارد، اگرچه عده‌ای باز هم بر آن خواهند تاخت.


پایان محترمانه بن بست هسته‌ای ایرانتیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران پس از 4 دور مذاکرات فشرده و نفس‌گیر، با امضا توافق‌نامه‌ای ژنو را ترک کردند که هم متضمن خواست و حقوق ایران است و هم رفع کننده نگرانی‌های به اصطلاح جامعه جهانی. هرچه باشد این بار ایران حرف خود را بر کرسی نشاند و ضمن تاکید بر حق غنی‌سازی خود توانست گامی در جهت کاهش تحریم‌ها بردارد. یکی از مفاد توافق‌نامه بر این مساله تاکید دارد که هیچ تحریم جدید وضع نخواهد شد و ظرف 6 ماه آینده و در گام‌های بعدی توافق این تحریم‌ها کاهش خواهد یافت. عاملی که تا حد زیادی اقتصاد و بازار ایران را تکان خواهد داد و پایانی خواهد بود بر این رکود تورمی که به قول برخی اقتصاد دانان در اقتصاد 100 سال اخیر ایران نظیر آن مشاهده نشده است. شفاف سازی ایران در مورد برنامه هسته‌‌ای صلح‌آمیزش که همواره بر آن تاکید کرده و استناد به فتوای مقام معظم رهبری در مورد حرمت دست‌یابی و استفاده از سلاح هسته ای، گامی شد که این اطمینان در طرف مقابل در مورد عدم تلاش ایران برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای ایجاد شود. اگرچه غرب به خوبی می‌دانست که ایران قصد دست‌یابی به سلاح هسته‌ای را ندارد، اما نحوه بیان این مساله و چانه‌زنی بر سر توافقات امری بود که از عهده ظریف و تیمش بر آمد و با حمایت مردم و رهبری معظم انقلاب به نتیجه مطلوب خود رسید. عدم توسعه فناوری هسته‌ای و ساخت تاسیسات و سانتری فیوژهای جدید از دیگر محورهای این توافق است. تعیین سطح غنی سازی 5 درصد که برای سوخت نیروگاه‌های ایران مد نظر است نیز در این توافق‌نامه قید شد که عملا نشان داد که بدون دعوا و جنجال نیز می‌توان به حقوق هسته‌ای دست یافت.

 فشارهایی که در سال‌های اخیر از محل تحریم‌ها به اقتصاد ایران وارد شده، تبعاتی خواهد داشت که آرام آرام خود را نشان می‌دهد اما دولت تدبیر و امید توانست، همانطور که وعده داده بود، بر این مساله فائق آید و این بن‌بست را بشکند.

پایان محترمانه بن بست هسته‌ای ایران

 آنچه در این دور از مذاکرات مورد توجه بود استقبال تمام کشورهای عضو از آن بود که نشان دهنده منطق بالای ایران در مذاکرات است. دور دوم مذاکرات ژنو نیز می توانست به نتیجه برسد اما سبک سری فرانسوی ها مانع از این کار شد. این بار بازی به گونه‌ای دیگر رقم خورد و خوشحالی ملت را به دنبال داشت. اما شکست خورده اصلی این توافق کسی نیست جر محور عربی- صهیونیستی که تلاش داشتند ایران را وارد جنگ و دعوای اقتصادی و نظامی کنند و عقده‌های 30 ساله خود را خالی کنند. بازی برد برد ایران و 1+5 در گام اول به نفع ملت ایران و در گام دوم به ضرر این محور شد و باعث شد که تیر آنها به سنگ بخورد. این توافق نشان داد که جمهوری اسلامی ایران باز هم در برابر این محور متحجر و فاشیست توان ایستادگی دارد هرچند که بخواهند با حمله به سفارت‌خانه‌اش پیامی عدوانی منتقل کنند.

استقبال وزیر خارجه آمریکا از این توافق نقطه قوتی برای ایران است چراکه عامل اصلی تمام این مسائل آمریکاست.

پایان محترمانه بن بست هسته‌ای ایران

 چنانکه در مصاحبه مطبوعای کری این جمله خود را به خوبی می نمایاند که گفت: ما برای مردم ایران جایگاه‌هایی باز کردیم که از نظر حقوق بشری به این کشور کمک کند. اگرچه ملت ایران نیازی به کمک آنها برای بحث حقوق بشری ندارند و آن هنگام که حقوق همه در ایران رعیات و منشور کوروش صادر می‌شد، نامی از آمریکا در میان نبود ولی نشان داد که تمام مشکلات ما از آمریکاست و می توان در گرو این توافق به توفیقات مناسبی دست یافت. بر اساس برخی اخبار امکان صادرات مواد پتروشیمی، واردات غذا و دارو، عدم فشار به کشورها برای خرید نفت ایران و واردات قطعات هواپیما و نیز عدم وضع تحریم جدید، از جمله مفاد این توافق است که باعث شد ژنو 3 تاریخی شود. امید است بتوان با بهره گری از این فرصت در جهت احقاق حقوق مردم و رفع تحریم‌های ظالمانه گام‌های اساسی برداشت. در این میان منتقدان و مخالفان داخلی نیز توجه کنند که کمک به دولت در دستیابی به گام‌های بعدی این توافق شرط اصلی است و تخطئه و تخریب راه به جایی نمی‌برد.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اخبار سیاسی ، مجله خبری بازدید 309 بار
دیدگاهتان را بنویسید

فرخنده در تاریخ 3 آذر 1392 گفته : پاسخ دهید

با سلام و خسته نباشید به آقای ظریف و تمامی همراه محترم ، من آرزوی ارامش و اسایش مردم کشورم را دارم خدا رو شکر بدون جنگ این موضوع حل شد انشا الله همین طور باشد خداوند به تمامی مردم ایران ارامش و اسایش عطا کند .

غریبه اشنا در تاریخ 3 آذر 1392 گفته : پاسخ دهید

بله همینه ممنون از تمامی بروبچ اقای روحانی دستشون رو میبوسیم.یکی میاد تو 8 سال 20 سال کشور رو عقب میندازه یکی هم میاد از این حرکتا میکنه…دوستون داریم ومرحبا

css.php