کد خبر : 58770 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱:۲۸

نکات تغذیه ای در شب یلدا

یک کارشناس تغذیه معتقد است، افراد مبتلا به فشار خون باید از مغزهای خام و بدون نمک برای آجیل شب یلدا استفاده کنند. مریم شیرمستی تصریح کرد: خوراکی‌های خوشمزه و متنوع چاشنی‌های شب یلدا هستند که اکثر این خوراکی‌ها ارزش غذایی بالایی دارند. وی آجیل را از مهمترین خوراکی‌های شب …

یک کارشناس تغذیه معتقد است، افراد مبتلا به فشار خون باید از مغزهای خام و بدون نمک برای آجیل شب یلدا استفاده کنند.

نکات تغذیه ای در شب یلدا

مریم شیرمستی تصریح کرد: خوراکی‌های خوشمزه و متنوع چاشنی‌های شب یلدا هستند که اکثر این خوراکی‌ها ارزش غذایی بالایی دارند. وی آجیل را از مهمترین خوراکی‌های شب یلدا دانست که از نظر سلنیوم و روی بسیار غنی است و می تواند در تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید باشد.

این کارشناس تغذیه منزیم موجود در آجیل را از مواد دارای خاصیت ضد افسردگی عنوان کرد و یادآور شد: آرژنین موجود در بادام نیز در افزایش ترشح هورمون رشد موثر است. شیرمستی توصیه کرد، آجیل شب یلدا به صورت خام و بدون نمک مصرف شود، خصوصا برای افرادی که مبتلا به فشار خون هستند. وی افزود: مصرف آجیل و تنقلات برای افرادی که سوء هاضمه یا زخم معده دارند عوارض بیماری را تشدید می‌کند.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه معمولا آجیل شب یلدا بعد از شام خورده می‌شود، تاکید کرد: چون شام شب یلدا معمولا مفصل و سنگین است، توصیه می‌شود مصرف آجیل بعد از شام در حد متعادل و کم باشد، خصوصا برای افرادی که اضافه وزن دارند و رژیم‌های لاغری را رعایت می‌کنند. شیرمستی در خصوص شام شب یلدا نیز خاطرنشان کرد: چون قرار است بعد از شام آجیل و تنقلات مصرف شود بهتر است مقدار شام را کم و از خوردن چند نوع غذای مفصل با هم پرهیز کرد.

وی معتقد است، مصرف سس همراه با سالاد و همچنین نوشابه و دلستر نیز برای شام شب یلدا مناسب نیست. این کارشناس تغذیه انار و هندوانه را نیز میوه‌های اصلی شب یلدا خواند که طبع سردی دارند و برای افرادی که طبع سرد دارند مناسب نیستند و احتمال ورم و نفخ معده را فراهم می‌کنند.

شیرمستی تصریح کرد: بهتر است برای کاهش طبع سرد انار، آن را همراه با گلاب و گلپر استفاده کرد. وی مصرف هندوانه و انار را برای افرادی که دیابت و قند خون بالا دارند ممنوع دانست.

این کارشناس تغذیه اظهار کرد: انار و هندوانه منبع غنی ویتامین C و فیبر و برای کاهش چربی و کلسترول مفید هستند و به علاوه مصرف انار برای کسانی که تجمع صفرا در بدن آنها وجود دارد مفید است.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پزشکی و سلامت ، تغذیه ، مناسبت ها ، یلدا بازدید 364 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php