کد خبر : 28805 تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۴

نکاتی برای مراقبت از پوست های حساس

برعکس آنچه ممکن است شنیده باشید، پوست حساس یک وضعیت پزشکی محسوب نمی‌شود. وقتی کسی می‌گوید پوست حساسی دارد، معمولا به این معناست که پوستش در اثر شرایط محیطی یا استفاده از محصول خاصی ملتهب، قرمز، متورم شده و یا می‌خارد. این اصطلاح برای توصیف تغییرات پوست در واکنش به …

برعکس آنچه ممکن است شنیده باشید، پوست حساس یک وضعیت پزشکی محسوب نمی‌شود. وقتی کسی می‌گوید پوست حساسی دارد، معمولا به این معناست که پوستش در اثر شرایط محیطی یا استفاده از محصول خاصی ملتهب، قرمز، متورم شده و یا می‌خارد. این اصطلاح برای توصیف تغییرات پوست در واکنش به حساسیت (آلرژی) هم استفاده می‌شود.

نکاتی برای مراقبت از پوست های حساس

چرا پوست ممکن است حساس باشد؟

اگرچه دلایل متعددی می‌تواند برای حساسیت پوست وجود داشته باشد، عام‌ترین دلیل آن عکس‌العمل منفی پوست به یک محصول یا ترکیب چند محصول با هم است. به مراقبت روزانه از پوستتان، خصوصا تعداد کالاهای مورد استفاده‌تان، فکر کنید. صابون‌ها، تمیز کننده‌ها، رنگ دهنده‌ها، لکه بردارها، پوشاننده‌ی لکه‌ها، پایه‌ی آرایش، رژ گونه، ماسک صورت، لوسیون افتر شیو و… این لیست تمامی ندارد! شما احتمالا از محصولاتی استفاده می‌کنید که در کارخانه‌های مختلف هم تولید شده‌اند. در حالی که قصد شما مراقبت از پوست است، ولی بعضی پوست‌ها نمی‌توانند چنین حمله‌ای را تحمل کنند!

دلایل حساس بودن پوست

همیشه نمی‌توان استفاده از یک محصول خاص را دلیل حساسیت پوست دانست. به علت طبیعت پوست حساس ممکن است ساعت‌ها یا حتی روزها طول بکشد تا نشانه‌ای از حساسیت آشکار شود. و حساسیت ممکن است ناشی از محصول خاصی نباشد. قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌تواند مشکلات پوستی ایجاد کند، همچنین آب بسیار داغ. شوینده و نرم کننده‌ی لباس، شامپو، عطر، اسپری مو و حتی مواد پاک کننده‌ی لوازم خانه می‌توانند عامل حساسیت باشند. برخی غذاها، حتی بعضی گیاهان هم می‌توانند عامل نشانه‌های واکنش‌های آلرژیک باشند.

پوست سالم کمتر حساس است چرا که قادر است همچون یک سنگر موثر عمل کند. پوست آفتاب سوخته، پوستی که به شدت خشک است و پوستی که به نحو دیگری آسیب دیده است بیشتر حساس است. در زمستان هوای سرد و خشک، رطوبت محافظ پوست را از بین می‌برد و باعث حساس شدن پوست می‌شود.

پوست حساس را چطور درمان کنید

پیش از درمان پوست حساس مهم است که عامل اصلی مشکل را پیدا کنیم. از آنجایی که ممکن است وضعیت‌های پوستی‌ای نظیر اگزما، پسوریازیس و یا روزاسه داشته باشید، شاید ضروری باشد با متخصص پوست مشورت کنید. در ادامه چند راهنمایی برای درمان پوست حساس آورده شده است.

برچسب محصولات را بخوانید، هرچه ترکیباتشان کمتر باشد بهتر است. از محصولات حاوی الکل، رایحه، داروهای گیاهی، آنتی باکتریال، اتانول و پروپیلن گلیکول دوری کنید.

پیش از استفاده از محصولات صورت جدید آن‌ها را روی نقطه‌ای از پوستتان آزمایش کنید. کمی از آن را برای ۵ روز پشت گوشتان استفاده کنید و اگر واکنشی ندیدید در گوشه‌ی چشمتان برای ۵ روز دیگر امتحانش کنید. اگر همه چیز خوب پیش رفت احتمالا پوشش کل صورت بی خطر خواهد بود.

از پارچه‌های طبیعی برای روبالشی‌ها و لیف حمام استفاده کنید، نظیر ۱۰۰% کتان یا ابریشم به جای مواد مصنوعی مرکب. پنبه‌ی آرایشی‌تان را هم چک کنید. بعضی از آن‌ها شبیه پنبه هستند ولی در واقع پلی‌استرند.

طبق یک رژیم غذایی متعادل غذا بخورید تا تمام مواد مغذی مورد نیاز برای پوست سالم را دریافت کنید.

پوست را مرطوب نگه‌دارید و همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید.

پوست را به آرامی تمیز کنید. از مواد خشن نظیر دستکش‌های اسکراب، آب خیلی داغ و محصولات لایه بردار ساینده دوری کنید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : پوست و مو ، سبک زندگی بازدید 325 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php