کد خبر : 109897 تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۶

مواد غذایی که چشم را تار می کنند!

مواد غذایی که چشم را تار می کنند! به گزارش میهن فال به نقل از حوزه سلامت خبرگزاری تسنیم، مصرف برخی غذاها به سلامت چشم آسیب می‌رساند و لازم است افرادی که مستعد بروز بیماری چشم هستند از مصرف آنها اجتناب کنند، مانند مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که غلیظ هستند …

مواد غذایی که چشم را تار می کنند!

مواد غذایی که چشم را تار می کنند!

به گزارش میهن فال به نقل از حوزه سلامت خبرگزاری تسنیم، مصرف برخی غذاها به سلامت چشم آسیب می‌رساند و لازم است افرادی که مستعد بروز بیماری چشم هستند از مصرف آنها اجتناب کنند، مانند مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که غلیظ هستند و تولید بخار می‌کنند و غذاهای سردی مانند باقلا و لوبیا و غذاهای گرمی مانند سیر و پیاز.

البته مصرف برخی از غذاها مکدر و تار کننده چشم هستند، مانند کلم، عدس، بادمجان، مواد غذایی تند و تیز (حریفه) مثل تره، تره تیزک (سبزی شاهی)، خردل، سیاهدانه. همچنین، خوراکی‌های شور مزه،گس و ترش به چشم آسیب وارد می‌کند.

در کتاب ذخیره خوارزمشاهی جرجانی، معالجات عقیلی حکیم علوی عقیلی خراسانی و اکسیر اعظم حکیم محمد اعظم خان آمده است غذاهایی که باعث سردی بسیار (شدید التبرید) و گرمی بسیار (شدید التسخین) و آزار رساننده به دهانه معده یا ضعیف کننده مغز هستند، به سلامت چشم آسیب وارد می‌کند. سرکه، سیب ترش، بادروج (تره خراسانی)، شوید، خرما، گوشت گاو، گوشت خشک و نمک سود شده و همه گوشت‌های غلیظ و زیتون رسیده به سلامت چشم آسیب وارد می‌کند.

دستوراتی برای حفظ سلامت چشم

استفراغات معتدل، پاکسازی و تنقیه مغز و تقویت آن (در کیمیا مهر طب آمده برای تقویت مغز می‌توان از حریره بادام یا شیر بادام استفاده کرد. همچنین، روغن مالی پشت گوش و پشت گردن با مخلوط روغن زیتون و روغن کنجد به نسبت 1 به 2 و بخور بابونه + اسطخدوس + پونه + آویشن + مرزنجوش + تاجریزی به تقویت و تنقیه مغز کمک می‌کند) منع رسیدن بخارات به چشم، اجابت مزاج مستمر حداقل روزی 2 بار که شکم نرم باشد و خوردن غذاهای لطیف و معتدل که تولید خون صالح می‌کنند، برای سلامت چشم مفیدند.

غوطه ور زدن در آب صاف شیرین و باز کردن چشم در آن (جوانان در آب سرد و کهنسالان در آب گرم )، استفاده از سرمه‌های تقویت کننده چشم. مداومت در اکتحال ( سرمه کشیدن ) با آب بادیان ( رازیانه) بسیار سودمند است.

ریختن آب نیمه گرم بر سر، روغن مالی سر با روغن بنفشه و کدو و بادام‌شیرین تقویت کننده چشم است. همچنین، چکاندن آب باران در چشم که یک هفته در آن بادیان (رازیانه) خیسانده باشند، حافظ صحت چشم و مقوی آن است.

بوییدن مشک در سرما و عنبر در گرما، نگاه کردن به زُمرّد و هر چیز سبز رنگ، دیدن اشیای زیبا، شانه کردن موها چند بار در روز، خوردن و سرمه کردن دارچین، کندر، میخک، خوردن مغز بادام با نبات و همه مغزها، زیاد خوردن شلغم و خوردن تُرب، بسیار مقوی چشم است. مداومت در خوردن مربای هلیله و مربای آمله حافظ صحت چشم است.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : اسلاید ، پزشکی و سلامت ، تغذیه بازدید 440 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php