کد خبر : 115140 تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲

مهم ترین وسیله های مورد نیاز یک دانش آموز

مهم ترین وسیله های مورد نیاز یک دانش آموز، همانطور که شما در حال خریدن بهترین وسایل و امکانات از قبیل کیف و کفش برای فرزندتان در زمان آغاز مدارس می باشید، یادآوری می کنیم که این یک قلم جنس را فراموش نکنید! اگر شما پدر و مادری هستید که …

مهم ترین وسیله های مورد نیاز یک دانش آموز، همانطور که شما در حال خریدن بهترین وسایل و امکانات از قبیل کیف و کفش برای فرزندتان در زمان آغاز مدارس می باشید، یادآوری می کنیم که این یک قلم جنس را فراموش نکنید!
مهم ترین وسیله های مورد نیاز یک دانش آموز

اگر شما پدر و مادری هستید که فرزند محصل دارید باید به این نکته توجه داشته باشید که تنها خرج کردن پول و خرید مثلا جدیدترین کفش ورزشی، لباس و لوازم مدرسه برای آماده سازی فرزندان در شروع مدارس کافی نبوده و فراموش نکنید که مهمترین نکته افزایش اعتماد به نفس آنها قبل از شروع مدارس است.

داشتن گروهی از مهارت‌ها می‌تواند کودک را برای ورود به مدرسه آماده کند:

مدرسه یک محیط اجتماعی است. بنابر این کودکی که می‌خواهد به مدرسه برود باید یک سری مهارت‌های اجتماعی را داشته باشد مثلا لازم است بتواند در کارهای کوچک منزل کمک کند و وظایف ساده را به انجام برساند. این کودک توانایی مشارکت را دارد.

در ضمن کودک باید یک سری مهارت‌های جسمانی را داشته باشد تا بتواند از پس کارهای شخصی خود در هر محیطی که والدینش حضور ندارند بر بیاید.

علاوه بر مهارت‌های اجتماعی و جسمی کودک باید یک سری مهارت‌های ذهنی هم داشته باشد. مثلا بتواند راجع به واقعه‌ای که اخیراً رخ داده است به طور قابل فهم و تا حدی روان صحبت کند. از داستان‌ها لذت ببرد و بتواند بدون ورجه وورجه کردن زیاد به آنها گوش دهد.

در اینجا چند راهنمایی برای بالا بردن اعتماد به نفس سالم در فرزندان را برایتان بیان کرده ایم:

1- مراقب طرز صحبت کردنتان باشید

بچه ها در اینکه شما با آنها چگونه صحبت می کنید و به آنها چه می گویید بسیار حساس هستند. باید آنها را برای نداشته هایشان تشویق کنید و به یاد داشته باشید که تهدید کردن آنها در این مواقع اصلا کار درستی نمی باشد. برای مثال، اگر کودک شما به خوبی فوتبال بازی نمی کند از گفتن اینکه «خب، دفعه بعد کارت سخت تر است» اجتناب کنید و در عوض، سعی کنید او را تشویق کنید و مثلا بگویید «درست است که خیلی خوب بازی نکردی اما من واقعا به تلاش های تو افتخار می کنم و مطمئن هستم که موفق خواهی شد».

از سرزنش و مقایسه و تحقیر فرزندتان برای رفتارهایی که دارد پرهیز کنید. دوست‌داشتن او را مشروط به مدرسه رفتن نکنید و وقتی از مدرسه رفتن اجتناب می‌کند، پیام‌های هیجانی مانند «من دیگر مادرت نیستم»، به او ندهید و مساله را شخصی نکنید.

2- نقش یک الگوی مثبت را بازی کنید

اگر شما بیش از حد سخت گیر و بدبین باشید و به صورتی غیر واقعی در مورد عدم توانایی های آنها رفتار کنید در نهایت، فرزندانتان ممکن است از شما درس بگیرند و آنها هم اینگونه بدبینی و سخت گیری را الگوی کار خود قرار دهند که این اصلا درست نیست. پرورش اعتماد به نفس در آنها بهترین کار می باشد که این با خونسردی شما و سختگیرانه و بد اخلاق نبودنتان امکان پذیر می باشد.

3- شناسایی و تغییر مسیر باورهای نادرست

این مهم است که یک پدر و مادر باورهای غیرمنطقی فرزند خود را بشناسند و آنها را به باورهای کمال، جذابیت، توانایی تبدیل سازند. برداشت نادرست از خود می تواند ریشه دور شدن از بهترین واقعیات باشد. برای مثال، کودکی که در محاسبات روزانه بسیار باهوش می باشد اما با اعتماد به نفسی بسیار پائین در مورد حل مسائل ریاضی می گوید که «من مطمئناً نمی توانم ریاضیاتم را به خوبی انجام دهم» نه تنها این یک تعمیم غلط است بلکه باوری است که منجر به شکست او خواهد شد. تشویق کودکان در رسیدن آنها به هدفشان بسیار کارساز می باشد. برای بهبودی این وضعیت کارمفید این است که به او بگویید «شما یک دانش آموز خوب در مدرسه هستید و ریاضی هم یک درسی است که نیاز به صرف زمان بیشتری دارد با هم تمرینات بیشتری را انجام می دهیم».

4- ابراز عشق و محبت

ابراز عشق و محبت به افزایش عزت نفس فرزندان شما کمک زیادی خواهد کرد. باز کردن آغوش برای تشکر از افتخارات آنها کمک زیادی به سعی و تلاش بیشتر آنها در بدست آوردن موفقیت های بیشتر و دور شدن از شکست ها خواهد کرد. مثلا می توانید در دفترچه یادداشت او بنویسید «به نظر من تو فوق العاده هستی».

5- انتقال بازخورد دقیق و مثبت

نظراتی مانند «شما همیشه کارهایت را از روی دیوانگی انجام می دهی» باعث می شود که بازخورد بدی را در فرزندمان ایجاد کند و می توانید به جای آن اینگونه بیان کنید «من می دانم که تو به دلیل دعوایی که با برادرت داشتی بسیار عصبی هستی اما خوب بود در انجام این کار خودت را کنترل می کردی». اینها همگی به او کمک خواهد کرد که متوجه شود در لحظاتی که عصبی است هم می تواند طوری رفتار کند که یقین داشته باشد می تواند بازخورد مثبت و دقیقی از چگونگی بخورد شما با او داشته باشد.

6- ایجاد محیطی امن و دوست داشتنی در خانه

این وظیفه پدر و مادر می باشد که محیطی امن و دوست داشتنی را در خانه به وجود آورند که فرزندشان از بودن در این محیط لذت ببرد و به این ترتیب از هرگونه افسردگی به دور باشند.

وقتی فرزندتان از مدرسه به منزل بر می گردد، حداقل یکی از اعضای خانواده (به خصوص مادر) در انتظار او باشد. حتی المقدور از دادن کلید خانه به فرزند و یا پشت در منتظر گذاشتن او جدا بپرهیزیم زیرا اضطراب در این گونه فرزندان «بچه‌های کلید به دست و پشت دری» بسیار بیشتر از بچه‌های دیگر است.

7- شرکت دادن آنها در فعالیت های گروهی

فعالیت هایی که مشوق به همکاری به جای رقابت می شوند در تقویت اعتماد به نفس بسیار مفید می باشد. به عنوان مثال، برنامه های مشاوره ای که در آن فرزند بزرگتر به کوچکتر کمک می کند تا به یادگیری خواندن و نوشتن بپردازد، می تواند از جمله کارهای بسیارشگفتی آور برای هر دو فرزند باشد. لطفا به یاد داشته باشید که اعتماد به نفس بزرگترین دفاع کودکان در برابر چالش های جهان است.

8- شنونده خوبی باشید

به احساسات و حرف‌های فرزندمان با دقت توجه کنیم. در مسیر برگشت از مدرسه، فرزندان دوست دارند همه چیز را برای والدین، به خصوص برای مادر تعریف کنند. سعی کنیم شنونده خوبی برای صحبت‌های آنها باشیم. بگذارید فرزندتان به شما بگوید که چه چیزهایی برایش جالب و چه چیزهایی نگران کننده است. فوراً به مخالفت با او برنخیزید و اجازه دهید احساسش را راحت بیان کند. سپس به او در یافتن راه حل و یا تغییر تمرکز و توجهش به چیزهای مثبت مثل دیدن دوستان، یادگیری مطالب جدید و رشد و بالندگی، کمک کنید.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : سبک زندگی بازدید 129 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php