کد خبر : 39211 تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳

مهم ترین ستاره آسمان +عکس

این یکی از مهم‌ترین ستاره‌های آسمان است. تاحدودی به‌خاطر این است که به‌طور اتفاقی٬ سحابی بازتابی چشم‌نوازی پیرامون‌اش چنبره زده است. به گزارش میهن فال به نقل از  جام، نام این ستاره‌ی پرنور و تپنده که در مرکز تصویر می‌بینید «RS کشتی‌دم» است. جرم این ستاره ۱۰ برابر خورشید است …

این یکی از مهم‌ترین ستاره‌های آسمان است. تاحدودی به‌خاطر این است که به‌طور اتفاقی٬ سحابی بازتابی چشم‌نوازی پیرامون‌اش چنبره زده است.

به گزارش میهن فال به نقل از  جام، نام این ستاره‌ی پرنور و تپنده که در مرکز تصویر می‌بینید «RS کشتی‌دم» است. جرم این ستاره ۱۰ برابر خورشید است و به‌طور میانگین ۱۵ هزار بار پرنورتر از آن است.

مهم ترین ستاره آسمان +عکس

در واقع RSکشتی‌دم نوعی ستاره‌ی قیفاوسی متغیر است. در ابتدای در پایه‌گذاری مقیاس‌های کیهانی از روشنایی این ستاره‌ها برای اندازه‌گیری فواصل کهکشان‌های نزدیک بهره می‌گرفتند. تپش ستاره‌ی «RSzکشتی‌دم» در طول ۴۰ روز رخ می‌دهد. این تغییرات نوری از داخل یک سحابی می‌‌گذرند که سبب تأخیر در رصد آن می‌شود.

این پدیده نوعی «پژواک نور» موثر است. منجمان با محاسبه‌ی تأخیر زمان و اندازه‌ی زاویه‌ای سحابی و با دانستن سرعت نور٬‌ فاصله‌ی این ستاره‌ی متغیر را به‌طور هندسی حدود ۶۵۰۰ سال نوری برآورد کردند. خطای این اندازه‌گیری در حدود ۹۰± سال نوری است که بسیار کم است. این اندازه‌گیری موفقیت ارزشمندی برای نجوم ستاره‌ای تلقی می‌شود از این رو که فاصله‌یابی به‌روش پژواک نوری با دقت بسیار خوبی روشنایی واقعی RS‌کشتی‌دم را مشخص می‌کند و با توسعه‌ی این روش می‌توان روشنایی واقعی بسیاری دیگر از ستاره‌های قیفاوسی را پیدا کرد. به این ترتیب درک ما از فواصل کهکشان‌های ورای راه‌شیری افزایش خواهد یافت. تصویر بالا را تلسکوپ فضایی هابل گرفته است و داوطلبی آن را به‌صورت دیجیتالی پردازش کرده است.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : دانستنی ها ، سرگرمی بازدید 603 بار
دیدگاهتان را بنویسید

محبوبه شعبانی در تاریخ 6 بهمن 1393 گفته : پاسخ دهید

سلام ممنون از عکس زیباتون من که هر چی به این تصاویر کهکشانی نگاه میکنم کمه تو سایت ناسا هم خیلی از این عکسا و فیلما هست

انگيزه در تاریخ 2 اسفند 1392 گفته : پاسخ دهید

سلام خسته نباشین ممنون از تصاویر و مطالب خوبتون، من انگیزه هاشمیانی هستم ، کترشناسدورهای نجوم اماتوری در حد مقدماتی و پیشرفته هستم
ممنون میشم یه سری از تصاویر مربوط ستارگان و سحابی هارو برام ایمیل کنید متشکرم

آیرانا در تاریخ 12 آبان 1392 گفته : پاسخ دهید

عالی بود ممنون میشم برای چمیلم عکس یا مطلب بفرستید خیلی ممنون

css.php