کد خبر : 256328 تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۸:۲۰

مکروهات روزه چیست؟

مکروهات روزه چیست؟ با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، مسلمانان همزمان با استقبال از این ماه پربرکت، به‌سراغ بررسی مجدد مبطلات روزه خواهند رفت. متاسفانه بعضی از مسلمانان، از آن دسته احکام که با عنوان مکروهات روزه در رساله‌ها نوشته شده‌اند بی‌خبر هستند، درحالی که بزرگان دین انجام‌دادن این اعمال را …

مکروهات روزه چیست؟

مکروهات روزه چیست؟

با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، مسلمانان همزمان با استقبال از این ماه پربرکت، به‌سراغ بررسی مجدد مبطلات روزه خواهند رفت. متاسفانه بعضی از مسلمانان، از آن دسته احکام که با عنوان مکروهات روزه در رساله‌ها نوشته شده‌اند بی‌خبر هستند، درحالی که بزرگان دین انجام‌دادن این اعمال را در این ماه شریف جایز ندانسته‌اند. در این مقاله قصد بررسی مکروهات روزه و احکام مربوط به آن را داریم؛ با ما همراه باشید.

معنای مکروه

در اصطلاح فقهی، به عملی که انجام‌دادنش سفارش نشده یا عملی که انجام‌ندادنش بهتر از انجام‌دادنش باشد درحالی‌که اگر کسی مرتکبش شود، گناهی بر گردنش نیست، مکروه می‌گویند. از جمله مکروهات می‌توان به پوشیدن جامه‌ی سیاه در هنگام اقامه‌ نماز اشاره کرد.

۱- خیس کردن لباسی که بر تن دارد.

۲- انجام دادن کاری که موجب ضعف شود مثل خون دادن و ….

۳- کشیدن دندان و هر کاری که از دهان خون بیاید.

۴- دارو ریختن در چشم.

۵- سرمه کشیدن.

۶- نشستن در آب.

۷- بوئیدن گیاهان معطر.

۸- استعمال شیاف جامد.

۹- مسواک کردن با چوب تر.

۱۰- انجام کاری که باعث تحریک شهوت انسان شود.

پی نوشت: توضیح المسائل مراجع، ج۱، م ۱۶۵۷٫

مصرف‌کردن انفیه (یا هر داروی دیگری از طریق دماغ)

مصرف انقیه درصورتی که به حلق نرسد مکروه است و اگر به حلق برسد بنا به نظر برخی از مراجع محترم، حرام است و روزه را باطل می‌کند.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : ادبیات و مذهب ، اسلاید ، مذهبی بازدید 852 بار
دیدگاهتان را بنویسید

css.php