کد خبر : 262508 تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵

معرفی کامل دره چاهکوه قشم

معرفی کامل دره چاهکوه قشم جزیره قشم که واقع در آب های خلیج فارس و تنگه هرمز و شهرر هرمزگان است و  جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوانی دارد که هرساله به سبب وجود این جاذبه ها میلیون ها توریست داخلی و خارجی از این جزیره دیدن می کنند. از …

معرفی کامل دره چاهکوه قشم

معرفی کامل دره چاهکوه قشم

جزیره قشم که واقع در آب های خلیج فارس و تنگه هرمز و شهرر هرمزگان است و  جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوانی دارد که هرساله به سبب وجود این جاذبه ها میلیون ها توریست داخلی و خارجی از این جزیره دیدن می کنند. از میان جاذبه های تاریخی جزیره ی زیبای قشم می خواهیم تنگه هرمز را به شما معرفی می کنیم که در صورت بازدید از این جزیره زیبا و این مکان دیدنی و تاریخی آرام و جذاب، اطلاعاتی را درباره آن داشته باشید.

دره چاهکوه

یکی از جاذبه ها بسیار زیبا و طبیعی موجود در قشم در تور قشم ارزان تنگه چاهکوه است. این تنگه را با نام دره نیز می شناسند و به آن دره چاهکوه می گویند اگر در ادامه مطلب از هردو واژه استفاده کردیم این موضوع برایتان شفاف باشد. دره چاهکوه در ۷۰ کیلومتری جزیره زیبای قشم و در کنار روستای چاهو قرار دارد. تنگه چاهکوه یکی ازعجیب ترین جاذبه های ژئوپارک قشم به شمار می آید و همانطور که می دانید ژئو پارک قشم بخش های تاریخی زیادی را اعم از جنگل های شگفت انگیز حرا، گنبد نمک، غارهای نمک، چشمه های آب معدنی، تنگه چاهکوه، تنگه عالی، بام قشم، دره تندیس ها، کلات کشتاران و ده ها تخته سنگ و صخره با شکل های عجیب و غریب را شامل می شود. ژئو پارک و جاذبه های تاریخی داخلی آن به تایید یونسکو رسیده است.

به گزارش سفر باتو ، حفره ها و شیارهای این تنگه در اثر فرسایش با آب باران، باد و بارش های سیل آسا و فرسایش خاک ایجاد شده اند و اشکال هندسی بسیار زیبایی را برروی تنگه به نمایش گذاشته اند.

علت نامگذاری تنگه چاهکوه

همانطور که می دانید جزیره قشم آب و هوایی بسیار خشک دارد و دسترسی به آب شیرین در این جزیره بسیار سخت بوده است اما برای دسترسی به آب، ساکنین جزیره در ابتدای تنگه چاهکوه، چهار چاه دست ساز و کانال هایی برای هدایت آب حفر کرده اند و حفر چاه در این مکان به این دلیل بوده است که کف این تنگه بعد از هر بارندگی محل جاری شدن آب بوده است و مردم محلی برای دسترس به این آب اقدام به حفر چاه نموده اند. نامگذاری تنگه چاهکوه هم به همین دلیل وجود چهار حلقه چاه در این تنگه بوده است.

دره مقدس چاهکوه

از تنگه و یا دره چاهکوه با نام تنگه مقدس چاهکوه نیز یاد می کنند و شاید برای شما این سوال پیش بیاید که این دره از چه لحاظ مقدس شناخته شده است. همانطور که می دانید به سبب کمبود آب در جزیره قشم چاه های آب را در این دره به دلیل جاری شده آب در این تنگه حفر کردند و در گذشته آب برای پیشینیان و ساکنین این جزیره بسیار مقدس بوده است و به همین علت این جزیره را با نام دره مقدس یاد می کنند. البته ناگفته نماند که شکل ظاهری کنونی و زیبایی بی نظیر و خیره کننده این تنگه نیز نشان از قدرت پروردگار و تقدس این دره است.

جاذبه های تنگه چاهکوه

اگر شما هم از آن دسته گروه هایی هستید که به تماشای ستاره در آسمان در شب و سکوتی بسیار آرامش بخش علاقه دارید توصیه می کنیم حتما سری به این تنگه بزنید و از دیدن و تماشای ستاره های آسمان در شب در کنار زیبایی های این تنگه زیبا بهره ببرید. از دیگر جاذبه های تنگه چاهکوه می توان به این اشاره کرد که این تنگه یکی از عجایب هفتگانه جزیره قشم است و اگر به قشم سری زدید حتما از این جاذبه ی تاریخی عجیب و بی نظیر دیدن کنید. همچنین این تنگه دارای صخره ها و تندیس هایی است که به صورت طبیعی و بر اثر گذر زمان شکل گرفته اند که می توانند ساعت ها شما را سرگرم کنند.

فضای داخلی تنگه چاهکوه

در ابتدا که وارد تنگه می شوید این تنگه عریض است و دیوارهای بلندی را دارد، اما هرچه جلوتر می روید از عرض تنگه کاسته می شود و حتی به جایی می رسید که فاصله بین دو دیوار نیم متر هم نمی شود از این رو یا باید مهارت های سنگ نوردی و صخره نوردی و کوهنوردی داشته باشید و یا اینکه کلا کوهنورد و سنگ نورد باشید. طبقه ها و لایه های تنگه چاهکوه در دید ظاهری مقاوم هستند اما آن ها براثر فرسایش مقاومت خود را از دست داده اند و فرسوده و توخالی شده اند، از این رو در هنگام رفتن در تنگه باید بسیار احتیاط کنید. ناگفته نماند که این تنگه در یک لایه ماسه سنگی ایجاد شده و به دلیل وجود میان لایه های مارن، سیلت و آهک و فرسایش انحلالی آن ها حفره ها و درز های بسیاری با زیبایی خیره کننده ای ایجاد شده است که زیبایی تنگه را چند برابر کرده است. این تنگه در حقیقت از دو دره عمود برهم تشکیل شده است  که یکی از آن ها یک گسل است که به وسیله فرسایش توسط آب های جاری به اشکال متنوع و زیبایی تبدیل شده است و مکانی بسیار مناسب برای انداختن عکس های هنری و زیبا به شمار می رود.

به این پست امتیاز دهید
دسته بندی : گردشگری بازدید 425 بار
برچسب ها : ،
دیدگاهتان را بنویسید

css.php